Steigeren en liggen met hoofdstel indoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Steigeren en liggen met hoofdstel indoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 13:36

hoi

ik heb een heel lief paardje maar hij heeft een klein probleem :o
zodra je het hoofdstel probeert in te doen, gaat hij steigeren en dan liggen. Waarom weet ik niet. Hij doet het nietalleen bij mij, maar
ook bij zijn vaste verzorgster/berijdster, die al haar hele leven met paarden omgaat. De 2de keer proberen doet hij het wel. Is hij nou bang of gewoon koppig of wat is het??

nog even wat informatie over hem:
hij heet Aladin, is een vierjarige hengst en is nu ongeveer een jaar onder het zadel. Hij staat in duitsland en is een soort van vakantiepaardje. Hij wordt elke dag bereden door een meisje die hem ook dingen leert.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:03

wat bedoel je met: die hem ook dingen leert?

LoveBodin

Re: Steigeren en liggen met hoofdstel indoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:09

@hinta
die leert hem onder andere springen en dat hij niet heel erg hengstig gaat doen odner het zadel

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:13

Als hij zou steigeren, dan zou het onmogelijk moeten zijn hem een hoofdstel in te doen... toch?

Maar je zegt dat hij een jaar onder het zadel is, dus dan moet hij op een gegeven moment toch het hoofdstel in krijgen. Ik vraag me dan af hoe dat dit lukt.

Persoonlijk ben ik heel erg voor de aanpak - laat maar lekker steigeren en gaan liggen, gewoon negeren. Geen aandacht aan gaan schenken, niet gaan praten, niet gaan geruststellen, helemaal niks. Blijf gewoon doen wat je doet, en doe net alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Zodra je weg gaan lopen, angst toont, gaat geruststellen, belonen of wat dan ook, zal het paard het blijven associeren en het gedrag blijven vertonen.

Ik vraag me ook af hoe het meisje in kwestie omgaat met dergelijk gedrag, probleemgedrag zit er zó in en is het maar heel moeilijk weer uit te krijgen.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:15

oké, duidelijk. het kon ook zijn dat hem kunstjes werden geleerd.
het steigeren is een uiting van dominantie, het gaan liggen een uiting van diepe ondergeschiktheid.
het lijkt er op dat hij nog niet precies weet om de middenweg daarin te bewandelen.
waarschijnlijk met rustig en duidelijk handelen, maar vooral consequent zijn zul je dit op kunnen lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:15

Ik zou voor je met wat voor soort oplossing dan ook komt, eerst eens bedenken waar dit gedrag vandaan komt- waarom heeft hij zo'n afkeer van het hoofdstel? Gebitsproblemen, onprettig bit, onprettige rijkunst...

Dat steigeren direct een teken van dominantie is en liggen van onderdanigheid vind ik nogal een onzinnige opmerking om eerlijk te zijn. Beide kunnen in dit geval ook tekenen van enorme angst en stress zijn, het zegt niet direct dat je paard niet zeker weet of hij dominant of onderdanig is.. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:22

En het is jouw eigen paardje? Of je verzorgpaardje?

Als ik dat zo hoor dan zou ik het eerder zoeken bij pijn in de mond. Jonge paarden, en zeker hengsten, hebben rond die leeftijd vaak last van hun tanden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:38

@8nnemiek
ja, hij had later idd ook last van een aantal tanden in zn mond ofzo. toen is de neusriem er ook afgegaan zodat hij zijn mond open kon doen zodat het minder pijn deed d8 ik. Dank je wel!
dat betekent toch ook dat het tijdelijk is toch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:41

Soms moeten er tanden worden getrokken. Je kan dus het beste even een tandarts laten komen, die kan precies kijken waar het probleem zit :)
Zonder neusriem kan het paard wel de mond open doen als het bit pijn doet zodat ie het wat minder voelt, maar het zal dan toch pijn blijven doen, dus dat is geen super oplossing.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:44

je moet de oorzaak van de pijn wegnemen.

Dus je moet een DA of paardentandarts laten komen, waarschijnlijk heeft hij wolfstanden of haken op de tanden waardoor hij erg bang is voor het bit.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:56

@petitparis
ja, het is een soort van verzorgpony (allemaal een beetje moeilijk, ik snap het zelf ook niet echt) en die mensen zijn dus duits en die hadden het ook al over tanden. Die zeiden dat het vanzelf over zou gaan?? maar ik snap het allemaal niet helemaal. ik zie hem ook niet zo heel vaak, maar ik ga binnekort er weer heen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:57

Voordat je ook maar iets gaat proberen om het af te leren moet je eerst alle eventuele medische oorzaken kunnen uitsluiten! Dus laat inderdaad die DA en/of de tandarts maar komen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:58

8nnemiek schreef:
Soms moeten er tanden worden getrokken. Je kan dus het beste even een tandarts laten komen, die kan precies kijken waar het probleem zit :)
Zonder neusriem kan het paard wel de mond open doen als het bit pijn doet zodat ie het wat minder voelt, maar het zal dan toch pijn blijven doen, dus dat is geen super oplossing.

ja, das logisch. Maar ik 'moest' van hun wel gaan rijden enzo. Later op buitenrit ging die ook schudden met zijn hoofd en toen heb ik hem maar afgezadeld, het was niet leuk voor hem en dus ook niet voor mij, toen reed ik wel met neusriem maar die ging er later weer af :+ .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:01

Je kan vanaf nu even bitloos rijden misschien, totdat de tandarts is geweest?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:03

Als je nu blijft doorgaan conditioneer je het gedrag zo dat hij het ook blijft doen als hij geen pijn meer heeft. Misschien kun je idd tijdelijk bitloos rijden?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:05

ja daar dacht ik ook al aan. Alleen hoe zeg je dat in het Duits?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:06

LoveBodin schreef:
Alleen hoe zeg je dat in het Duits?

Gebisslos reiten. ;)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:08

:D of is dat rijden zonder tanden????

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:08

vertaalboekje erbij en dan lukt dat vast wel.
zou er idd niet mee door blijven gaan, richt meer schade aan dan dat je er wat mee bereikt.
ik ga er van uit dat ie met het omdoen van het halster geen problemen vertoont?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:09

driebergen schreef:

hahahahaha denken ze dadelijik dat ze wil dat alles eruit getrokken wordt!!!
letterlijke vertaling is gebitloos rijden :=

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:10

Ik zou in iedergeval de tandarts laten komen en niet meer rijden voor die is langs geweest. Bitloos lijkt me ook niet geschikt op dit moment. Misschien heeft het paard de binnenkant van zijn mond wel helemaal kapot, dan is druk aan de zijkant van zijn neus ook niet prettig.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:10

driebergen schreef:

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:11

driebergen schreef:

:D Zou je bijna denken. ;)

TS: hier een Duitse verkoop- en infosite over bitloos: http://www.gebisslos-reiten.de/

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:13

rachel_j schreef:
vertaalboekje erbij en dan lukt dat vast wel.
zou er idd niet mee door blijven gaan, richt meer schade aan dan dat je er wat mee bereikt.
ik ga er van uit dat ie met het omdoen van het halster geen problemen vertoont?

nee, maar ik weet ook niet zo heel veel af van zonder bit rijden (bitloos) maar die mensen geloof ikwel.
in ieder geval 1 paard wordt daarook altijd zonder bit gereden.
Soms is-ie wel vvervelend met halster omdoen, maar daar heb je ook gewoon geduld voor.
Waar ik nu opeens aan denk, is dat hij erook misschien een beetje bang voor kan zijn omdat een meisje
er een keer op ging rijden (2 meisjes rijden hem trouwens;)) en die trok zo aan het bit dat het ging scharen.
Was ik niet echt blij mee. maar dat is haar ook wel verteld. Normaal doet ze dat ook nooit maar hij ging ervandoor.
Dat zou ook nog iets kunne zijn misschien.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:14

JoviBan schreef:
driebergen schreef:

:D Zou je bijna denken. ;)

TS: hier een Duitse verkoop- en infosite over bitloos: http://www.gebisslos-reiten.de/

dankjewel! Ik ga er wel even naar kijken;)