Hengst, inrijden? Of eerst castreren en dan inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corsarasco

Hengst, inrijden? Of eerst castreren en dan inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:51

Hallo,

(ik ben nieuw :D :o )

Ik had een vraagje. Ik heb redelijk wat ervaring met het trainen van paarden, maar nu weet ik eens iets niet :-)
Mijn hengst is reeds zijn hele leven een professionele pintabian fokhengst (99%Arabische volbloed en 1% pinto) van 7 jaar
Voor zover ik weet is hij destijds nooit bereden (al zéker 3jaar)maar het is zelfs niet zeker dat hij bereden is.
Misschien moet hij gecastreerd worden, indien hij onhandelbaar zou zijn.
Is het te laat om een 7jarige fokhengst zadelmak te maken?

GRTJES
elien ;)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-07-10 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

ZusJacobs

Re: Te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:56

Het is nooit te laat is mijn mening.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:00

Ik zou het niet zo gauw meer aandurven.
Heb ooit een 6 jarige gekocht die ooit was ingereden als driejarige en toen weer het land in was gegaan.
Paard was super braaf maar moest elke dag weer aangespoord worden om te werken.
Dat kan natuurlijk gewoon karakter zijn geweest maar het deed mij denken aan een mens die voor een bepaalde leeftijd nooit zijn handen uit zijn mouwen heeft gestoken dit in zijn werkcarriere meestal ook niet meer doet.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:05

Ik heb een aantal (verschillende rassen) zeven en acht jarigen ingereden die stuk voor stuk gruwelijk veel lastiger waren dan de (engelse warmbloed) hengsten die ik als 3 jarigen ingereden heb. Het is nooit te laat vind ik, maar ik denk wel dat het reëel is om er van uit te gaan dat het niet makkelijk zal zijn, al kan het helpen dat het paard jou al lang kent.

Als je het gaat doen: succes ;)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:23

Ik denk dat het nooit te laat is om een paard in te rijden. Er zijn genoeg mensen die er zelfs bewust voor kiezen om hun paard pas bij de leeftijd van 6 of 7 in te rijden omdat hij dan pas echt uitgegroeid is. Of het paard dan lastiger is of niet laat ik in het midden, dat zal per paard verschillen, en er ook aan liggen wat er voorheen wél met hem gedaan is.
Maar waarom zou je je hengst eventueel laten castreren als hij vervelend is? Ik begrijp dat hij een goedgekeurde en ook gebruikte hengst is? Waarom is nu dan ineens het rijden belangrijker dan het dekken?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:27

Op iedere leeftijd kan je een paard zadelmak maken , hengst is hier eigenlijk niet van belang.
maar het kan idd hangt van het paard af , maar het kan best eens veel moeilijker worden dan bij een 3jarige.

Revanches

Re: Te laat om te castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:21

RT-->MD.

corsarasco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 18:02

PureSylk schreef:
Ik denk dat het nooit te laat is om een paard in te rijden. Er zijn genoeg mensen die er zelfs bewust voor kiezen om hun paard pas bij de leeftijd van 6 of 7 in te rijden omdat hij dan pas echt uitgegroeid is. Of het paard dan lastiger is of niet laat ik in het midden, dat zal per paard verschillen, en er ook aan liggen wat er voorheen wél met hem gedaan is.
Maar waarom zou je je hengst eventueel laten castreren als hij vervelend is? Ik begrijp dat hij een goedgekeurde en ook gebruikte hengst is? Waarom is nu dan ineens het rijden belangrijker dan het dekken?

Het staat op ons contract dat er nooit meer mee mag gefokt worden..dus wat is hij met zijn speeltje, als hij er niks mee mag doen? ik hem hem ook goedkoop kunnen krijgen :-)
Maar ik noem dit meer een hengst helpen.. En nee, ik wil er niet alle dagen op rijden, want ik mag om medische redenen niet langer dan twee uur rijden. Hij is meer een goede vriend dan een vervoermiddel voor mij..
Maar het zou leuk zijn als mijn zoon er later kan op rijden natuurlijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:56

Gaat het nu om het inrijden op die leeftijd of om het castreren? Een hengst van 7 kan heus wel gecastreerd worden, maar ik denk dat het beter is om het ergens in een kliniek te laten doen dan gewoon thuis op het land o.i.d. Er kunnen compicaties optreden en dan zijn ze in een kliniek beter op hun plaats.
Het is wel een vervelende tijd nu omdat het zo warm is, maar ik denk dat de kliniek daar vast een oplossing voor heeft.
Als er toch niet meer mee gedekt mag worden, zou ik voor castratie kiezen, daarna kan hij waarschijnlijk ook met andere paarden op het land, toch fijn.
En dan daarna, als alles tot rust is gekomen eens zien wat hij met longeren en een zadel doet, als dat goed gaat een keertje hangen en vervolgens een keer erop. Dan zie je snel genoeg of hij dat gewend is of niet.

corsarasco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 08:21

allereerst.. heb ik de titel oorspronkelijk "te laat?" genaamd.. iemand heeft dit veranderd..
De bedoeling is : "te laat om zadelmak te maken?"
Is het hier de gewoonte, om alle mensen te verwijten omdat zij hun hengst moeten castreren?
Onmiddelijk wordt hier naar mijn hoofd gegooid dat ik hem "alleen maar wil berijden", hoewel dit niet waar is..
Ik denk dat ik toch wat meer ervaring heb dan u denkt... natuurlijk weet ik hoe je een paard moet leren.
Ik had gewoon een persoonlijk verhaal nodig, zodat ik kon vergelijken en/of tips krijgen.
Daarvoor is bij mijn weten deze website gemaakt.
Vooroordelen zijn niet goed, net als de ingesteldheid van sommige "paardengekken". Mensen die het stoer vinden om te vechten voor een paard, of om het beste rijden, elkander uitlachen, direct tonen dat jij beter bent??....
Sorry ik ben voor de hersenen van het paard, slimme intelligente dieren waar je een conversatie mee kan hebben zonder te praten
Ik ben lichamelijk gehandicapt , dus wil dat zeggen dat ik mijn paard mishandel?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:32

Ik ben gewend om paarden niet eerder in te rijden dan met 5 jaar, ik heb ook 6-jarigen ingereden. 7 zal ook niet veel verschil maken. Of dat lastiger is, nee, ik vind van niet. Je hebt wel te maken met een volwassen paard, niet met een kleuter van 3 die je kan overdonderen. Dus je moet goed voorbereid van start gaan, een plan hebben voor iedere keer dat je met hem werkt maar wel flexibel blijven en je tempo aanpassen aan wat het paard aan kan.

Castratie zou ik ook op de kliniek doen, hoe ouder het paard, hoe beter de zaadleiders en de ballen ontwikkeld zijn en hoe meer kans op complicaties. Fijn dat je hem laat castreren, en hem een sociaal leven gunt in de kudde.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:36

Vergeet neit dat door het testosteron de spieropbouw is wat hij nu is, met castreren nu zou het zomaar kunnen zijn dat de bespiering minder wordt en daardoor ook de massa.
Verder is het prima te doen om op deze leeftijd in te rijden en te castreren, overleg wel met de dierenarts over de bespiering.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:39

corsarasco schreef:
allereerst.. heb ik de titel oorspronkelijk "te laat?" genaamd.. iemand heeft dit veranderd..
Is het hier de gewoonte, om alle mensen te verwijten omdat zij hun hengst moeten castreren?
Onmiddelijk wordt hier naar mijn hoofd gegooid dat ik hem "alleen maar wil berijden", hoewel dit niet waar is..
Ik denk dat ik toch wat meer ervaring heb dan u denkt... natuurlijk weet ik hoe je een paard moet leren.
Ik had gewoon een persoonlijk verhaal nodig, zodat ik kon vergelijken en/of tips krijgen.
Vooroordelen zijn niet goed, net als de ingesteldheid van sommige "paardengekken". Mensen die het stoer vinden om te vechten voor een paard, of om het beste rijden, elkander uitlachen, direct tonen dat jij beter bent??....
Sorry ik ben voor de hersenen van het paard, slimme intelligente dieren waar je een conversatie mee kan hebben zonder te praten
Ik ben lichamelijk gehandicapt , dus wil dat zeggen dat ik mijn paard mishandel?

Ik snap dit hele bericht niet echt. Ik dacht niet dat ik iets verkeerd heb gezegd met mijn bericht. Ik heb geen idee of je hem wel of niet wil laten castreren, maar inrijden op die leeftijd zou gerust moeten kunnen, je hebt alleen een volwassen paard en geen jong groentje, dus dat zou misschien wat moeilijkheden kunnen geven, verder wens ik je veel succes!

corsarasco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 20:12

Jet schreef:
corsarasco schreef:
tis niet tegen u.. de titel van dit onderwerp heeft iemand veranderd..

Ik snap dit hele bericht niet echt. Ik dacht niet dat ik iets verkeerd heb gezegd met mijn bericht. Ik heb geen idee of je hem wel of niet wil laten castreren, maar inrijden op die leeftijd zou gerust moeten kunnen, je hebt alleen een volwassen paard en geen jong groentje, dus dat zou misschien wat moeilijkheden kunnen geven, verder wens ik je veel succes!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:19

ik heb een 6 jarige hengst gehad...die ook nog nooit was bereden (zijn moeder, die we nog hebben, trouwens ook niet).
de hengst had wel zijn moeder al gedekt (tjah heeft jaren lang bij moeders in de wei gestaan), 2 keer sowieso...met resultaat...
en wij hebben moeder en zoon gekocht toen ze dus 6 en 8 waren...zo groen als gras...
hengst hebben we laten castreren en daarna beleerd (toen de castratiewond genezen was)...en hij deed het geweldig...pakte alles zo snel op dat ie binnen een week zadelmak en ruitermak was en al bestuurbaar was...en hij wilde altijd werken, maar had geen streken...
moeders had wel iets langer de tijd nodig, omdat zij in eerste instantie erg afwachtend was...wij hebben eerst bij haar aan het vertrouwen gewerkt...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:34

Dank je corsarasco, ik was al bang dat ik iets verkeerd had gezegd... Ik vond het ook al vreemd dat het verplaatst was naar medisch, maar gelukkig heb je nu een reactie waar je misschien iets mee kunt.
Ik zou toch ook voor eerst castreren gaan en dan beleren, dat moet volgens mij helemaal goed komen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:59

Een moderator heeft de titel gewijzigd, omdat 'te laat' niets zegt. Die melding van wijziging staat onderaan je eigen openingspost. Als je vindt dat je post op RT thuishoort omdat het níet om castreren gaat (en daar bovendien een centraal topic voor is) maar om advies over laat inrijden kan je die mod even een PB sturen met het verzoek je topic terug te zetten.

Daar hoef je niet zo voor tekeer te gaan...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:03

Ik denk dat hij niet gecastereerd hoeft te worden voordat je m gaat beleren, maar dat ligt helemaal aan ziijn karakter... als hij een moeilijke hengst is zou ik m wel laten castereren. Bij castereren op oudere leeftijd vind ik de methode te Utrecht aan te raden , volgens mij heet dat Laproscopische sterillisatie, hele goede ervaringen mee

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:13

mijn hengst is toen gecastreerd omdat er bij de verenigingen alleen met een hengst mocht worden gereden als je m dressuur minimaal had gereden...en gewoon op de normale methode zoals jonge paarden ook zijn gecastreerd...

saint7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:19

Het is niet te laat, maar zijn hengste streken zullen wel meer blijven!

Revanches

Re: Hengst, inrijden? Of eerst castreren en dan inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:01

Ik had de openingspost iets verkeerd gelezen en opgevat.
Zodoende verkeerde titel, inmiddels is de titel aangepast.
Ook gaat het terug van MD naar OPG. Aangezien het idd niet op MD hoort, maar ook niet Rijtechnisch iets iets. Maar meer iets voor omgang en paardengedrag.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:09

Ik denk niet dat casteren nog veel verschil zal gaan maken. Op deze leeftijd duurt het langer of gaat het helemaal niet over hoe ze op merrie's reageren.
Voor de rest zou gewoon een begin gaan maken en het nooit te laat om te leren dus denk zeker niet dat het daar te laat voor is.
Daarbij ben ik van mening dat de zogenaamde hengstenstreken iets is wat je opvoeden noemt dus daar zul je zoiezo weinig last van hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:11

Ik heb de ervaring gemaakt dat hormonen zeer zeker tegen je kunnen gaan werken bij het beleren van paarden. Een hengst knokt langer door dan een ruin bijv. Als er niet meer mee gefokt mag worden zou ik eerst castreren, en weliswaar op een kliniek, omdat het zaakje toch zo doorbloed is dat je een heel groot risico loopt als je dit gewoon thuis laat doen. En na het castreren pas gaan beleren....

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:23

Gewoon proberen en als het echt niet lukt door zijn hengstengedrag kan je er altijd nog een ruin van maken..:P

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:31

het is nooit te laat denk ik,
je kunt het altijd proberen,
Ik ga zelf ook mijn eigen hengst gewoon ''als hengst'' inrijden ;)