Bik klinkt zo als een heel fijn paard en zo te lezen klinkt het ook alsof je best heel goed weet wat je met 'm aan moet. Lekker houden zo, dus
.
Schrikken en een stapje opzij mag hier ook, ook met het jongspul. Is mij door de eigenaar geleerd dat, een beetje ruimte geven om te 'vluchten', juist beter is omdat ze dan hun spanning beter kwijt kunnen dan als je ze helemaal opsluit. Maar goed, dat is misschien per paard verschillend, bij die van ons werkt 't aardig. Ze schrikken, snuiven, zuchten eens en sjouwen netjes verder.
Ik denk dat, zolang je goed in de smiezen houdt dat paard idd niet over je heen loopt, er niets verkeerd aan is. Bij sommige paarden kún je nu eenmaal makkelijker zijn omdat ze geen misbruik maken van hun 'vrijheid van meningsuiting' en als jouw Bik nou net zo'n paard is dan kan dat inderdaad. Maar goed, als je 4jarige al lekker cool is en je zo vertrouwt lijkt 't mij dat je niet verkeerd bezig bent hoor, in tegendeel, paarden zijn erg ondubbelzinnig in het aangeven hoe ze vinden dat je het doet.