Lekker samen bezig zijn en genieten maar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marian01

Lekker samen bezig zijn en genieten maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 14:06

Goedemiddag allemaal,

Geen idee of het hier goed staat....
Ik zal me voorstellen, ik ben Marian en heb sinds December mijn eerste eigen paardje gekocht.
Ruin Bikkembergs (Bik) (Jetset-Dx Rivaal) sinds 17April 4 jaartjes. ~1.60 hoog.
Ik heb zelf altijd manege pony's/paarden gereden van 6jr tot 18jr..Daarna afentoe hier en daar een ritje.
Dromen moet je houden, maar deze kon ik uit laten komen, en heb dat dus gedaan. Nu heb ik twee paardjes bekeken, Bik als eerste en dat was het voor mij wel. Toch goed nagedacht over voors en tegens en verantwoordelijkheid en evt verrassingen van deze leuke geweldige 4 jarige. (2de paardje ook leuk hoor, maar ja...Bik was het helemaal)
Anyway: Bikkie en ik hebben een heleboel lol samen, ik vind het heerlijk om elke dag lekker met mijn kleine man bezig te zijn!
Echter ik rij recreatief, en heb vooralsnog geen wedstrijd ambities. Aangezien ik er lang uit heb gelegen en Bik zo jong is nemen we om de week les. Vanuit deze lessen hebben we samen genoeg puntjes om lekker samen te oefenen. Ik geniet en paard geniet. Nu heb ik wel zoiets van: Bik is jong, nog een kleuter en mag kleuteren...wat wil zeggen, ik probeer goed af te wisselen: dressuur, 40cm sprongetje (meer balkjes lopen voor evenwicht, en paar sprongetjes), pionnen wegzetten en op speelse wijze stelling oefenen, lekker naar buiten...samen lekker aan het halster stappen...
Bik is een cool paardje, kan schrikken, maar zoekt wel vertrouwen, als ik aangeef dat het goed is is het ook goed. Echt ongeloofelijk hoeveel vertrouwen ik voel, terwijl we nog niet zo heel lang samen zijn..
Ik kreeg wel laatst wat commentaar: Bik schrok, sprong 1 stapje opzij en ik reed eigenlijk gewoon rustig door..." of ik in zo'n situatie strenger naar mijn paard wil zijn". "Anders gaat ie met je lopen".. (??)
Ik hoop dat als je alle bovenstaande gelezen hebt, mijn "werkwijze" met mijn paardje redelijk duidelijk is..ik heb een kleuterpaard en het hoeft van mij niet perfect. Bik luistert echt wel als ik iets zeg/vraag..Maar hij probeerd soms wel eens wat..en tuurlijk verhef ik wel eens mijn stem...nee is bij mij nee..maar ik kan ook wel makkelijk zijn..schrikken kan en mag (ben me ervan bewust dat dat niet structureel op een plaats moet gaan gebeuren) maar dat is ook niet het geval. Als Bik 15/20 minutjes echt super loopt, gaan we rustig afluisten..goed is goed...Heeft ie geen zin..kan gebeuren, ik heb ook wel eens geen zin...De ene keer vraag ik eens door, maar als ie dan doet wat ik van hem vraag sluiten we met het goed af..vrij relaxed allemaal dus. Ik merk ook dat ik echt alles met hem mag doen...hij loopt echt niet met me weg, zo'n paard is het gewoon niet..
Ik was eigenlijk niet van plan strenger te worden..gewoon lekker doorgaan zoals we zijn, beetje logisch nadenken..maar vooral samen genieten.....
Ben ik nou echt te makkelijk? Bik en ik genieten en daar gaat het om. Toch?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:20

Bik klinkt zo als een heel fijn paard en zo te lezen klinkt het ook alsof je best heel goed weet wat je met 'm aan moet. Lekker houden zo, dus ;) .
Schrikken en een stapje opzij mag hier ook, ook met het jongspul. Is mij door de eigenaar geleerd dat, een beetje ruimte geven om te 'vluchten', juist beter is omdat ze dan hun spanning beter kwijt kunnen dan als je ze helemaal opsluit. Maar goed, dat is misschien per paard verschillend, bij die van ons werkt 't aardig. Ze schrikken, snuiven, zuchten eens en sjouwen netjes verder.
Ik denk dat, zolang je goed in de smiezen houdt dat paard idd niet over je heen loopt, er niets verkeerd aan is. Bij sommige paarden kún je nu eenmaal makkelijker zijn omdat ze geen misbruik maken van hun 'vrijheid van meningsuiting' en als jouw Bik nou net zo'n paard is dan kan dat inderdaad. Maar goed, als je 4jarige al lekker cool is en je zo vertrouwt lijkt 't mij dat je niet verkeerd bezig bent hoor, in tegendeel, paarden zijn erg ondubbelzinnig in het aangeven hoe ze vinden dat je het doet.

Elles

Re: Lekker samen bezig zijn en genieten maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:44

RT-P >> OPG

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:03

Als ik je verhaal lees doe je het prima hoor! :j Nu je een eigen paard hebt moet er eraan wennen dat je vaak en veel ongevraagd 'advies' krijgt :( %) . De truc is iedereen beleefd te bedanken voor hun mening en deze vervolgens naast je neer te leggen O:). Accepteer advies van je instructeur en andere paardenmensen die je respecteert en wat de rest betreft: het ene oor in en het andere oor uit! ;) :P

Cassidy

Re: Lekker samen bezig zijn en genieten maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:16

Een paard mag gerust schrikken, hij mag er alleen niet vandoor gaan, en als hij er vandoor gaat, moet jij weten wat je moet doen.

Je eigen grenzen bepalen is wat iedereen doet met een paard. Als het je eigen paard is, is dat geen probleem. Als jij kunt leven met een paard waar jij een gentlemans agreement mee hebt, is het toch goed? Het wordt pas een probleem als anderen ermee om moeten gaan en wel grenzen stellen. Want dat is niet eerlijk t.o.v het paard als jij dingen door de vingers ziet en een ander doet dat niet.

Waar je wel bij op moet letten is de leeftijd dat ze gaan puberen. En dan kun je nu wel roepen dat Bik geen paard is die je gaat uitproberen, maar dat weet je nooit.

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:43

ik vind jou verhaal gezellig klinken, het lijkt me leuk hoe jij met je paard omgaat, als jullie er allebei lol in hebben hoe het nu gaat, waarom zou je het dan niet zo laten?! als je voelt dat je paard 'over je heen loopt' dan klopt het niet meer, ik denk dat jij dus gewoon goed bezig bent hoor!