Shetanderhengstje, hoe ga je ermee om, deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlie_x

Shetanderhengstje, hoe ga je ermee om, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:23

Hey allemaal, ik had al eerder een topic gemaakt over mijn shetlanderhengstje en mijn grote merrie. Ik wil graag gaan wandelen met mijn shetlanderhengstje, en steeds als ik voor hem wandel, (de 1e leidpositie heb ik ergens gelezen, hier moet ik mee beginnen met oefenen) gaat hij heel hard achter me rennen en bijt me waar hij me kan bijten. Mijn hengstje hapt altijd naar me, als ik me buk, over zijn buik aai/poets. De wei afsluiten gaat niet, en de merrie loopt ook verder niets achter ons aan, maar gaat gewoon staan eten, en het castreren van het hengstje kan ook niet. Wat moet ik doen? Ik was vandaag met de merrie aan het wandelen, en toen raakte hij ineens opgewonden ofzo, en hij sprong op de merrie. De merrie doet verder niets, maar het is gewoon vervelend. Met de merrie kan ik alles doen, maar het hengstje is echt een probleem, en ik zie geen verbetering. Ik mag (volgens mij) alles doen als ik hem bij zijn schoft kriebel. Maar ja, tijdens het wandelen kan dat niet. Heeft iemand tips? Een tik geven om het bijten af te leren, helpt niet hij is niet onder de indruk, en als ik naar hem stamp, om hem weg te jagen, doet dat hem steeds minder!
Alvast bedankt voor reacties, en alsjeblieft help me, want zo is het ook niet leuk voor de merrie
(p.s.: Dit zijn mijn verzorgpaarden, het hengstje is nooit opgevoed volgens mij)

Amaretto27

Re: Shetanderhengstje, hoe ga je ermee om, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:25

Waarom kan hij niet gecastreerd worden?
Het lijkt mij gewoon dominantie.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:27

Omdat de paarden niet van mij zijn, en ik daar niets (jammer genoeg) over te zeggen hb.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:28

Oke.
Tsjah, ik zou er een hulp bij gaan zoeken. Lastig om het zo in een verhaaltje te uit te leggen en dat jij het moet uitvoeren.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:29

ja, weet jij niet hoe ik het aanvallen afleer als ik met hem wandel?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:32

Ja consequent afstraffen. Niet slaan of schoppen, maar hij moet jou eigen ruimte accepteren en hij mag je niet aanvallen. Maar ik denk dat het handiger is dat je er hulp bij zoekt, want met hengsten omgaan is sowieso een vak apart, ook al is het 'maar' een shetlander.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:36

En wat moet die hulp dan doen? Ik heb met twee anderen zijn halster vast gehouden, twee hielden halster vast en een leid, maar dat helpt ook niet.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:39

Nee zo moet je ook niet beginnen wat dat helpt niks.
Je moet eerst duidelijk gaan maken wie de leider is, want dat is op dit moment jou shetlander en niet jij, dat is wel duidelijk. Dus door middel van grondwerken en duidelijk jou ruimte aan te geven. Daarvoor kun je dus les gaan nemen of hulp vragen.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:47

Hoe haal ik de dominatie uit hem, want het is duidelijk dat hij het niks vindt dat ik ineens in zijn wei kom, vroeger kwam nooit iemand de wei in, vandaar.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:57

Ja dominantie heb je er niet zomaar in 1 keer eruit.
Als hij al niet gewend is dat er iemand in 'zijn' wei komt?
Wat doet hij dan als jij in het land komt?

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:58

Meestal is hij heel lief, maar als ik dan met het halster aankom, en ik wil hem omdoen, trekt hij zijn hoofd weg, maar als ik hem over zijn hoofd aai is het goed.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:00

Hmm, oke.
Vind het lastig om jou situatie vanaf hier te beoordelen.
Blijf erbij dat je beter iemand kan vragen met veel verstand en ervaring met paarden, die dan even met jou mee gaat en kijkt naar de situatie en de eventuele problemen die zich voordoen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:03

T zal wel weer zielig zijn, maar een pony die bij mij dergelijk gedrag vertoont krijgt zonder pardon maatje 40 onder zn hol (of waar ik m op dat moment kan raken).
Dergelijk gedrag tolereer ik echt niet :n

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:21

SMP -> OPG

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:51

stef schreef:
T zal wel weer zielig zijn, maar een pony die bij mij dergelijk gedrag vertoont krijgt zonder pardon maatje 40 onder zn hol (of waar ik m op dat moment kan raken).
Dergelijk gedrag tolereer ik echt niet :n

Ja dat dacht ik dus ook, ons shethengstje was altijd verschrikkelijk druk en toen hij net bij ons kwam hapte en duwde hij ook vaak, een paar keer een tik of schop op de juiste plek en het is klaar. Daarna was hij nog steeds druk maar liep hij wel braaf mee zonder gehap en gedoe. Shetten leren snel en een strenge aanpak is echt het best!

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:00

Ik heb ook een shetlander hengstje.
Toen hij twee was, werdt ie ook een vreselijke etter en begon zelfs op mij
te springen. Ik heb hem volgens mij een klap bij de ballen gegeven en het
was dan ook ineenkeer helemaal over. Nooit meer ergens last van gehad!
Maargoed, hij was toen wel twee.

Zul je het drukke gedrag er nog wel uit krijgen op latere leeftijd?

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:50

geen idee, ik hoop het! Ik pak hem nu gewoon aan, en als ik met de merrie bezig ben en hem vastzet, is ie heel braaf, en gaat ie niet irritant doen, want als ik hem loslaat, gaat ie steeds op haar springen, nu blijft ie vanaf zijn plek naar ons kijken, maar hij gaat dan niet hinniken, of onrustig een paar stapjes zetten (voor zover het halstertouw dat toestaat)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:01

Ga eerst is rustig met alleen hem aan de gang, hij moet respect krijgen voor jou. Waarom staan de hengst en de merrie samen, weet de eigenaar wel dat als de merrie hengstig is deze kan gaan liggen en dan gedekt kan worden door de kleine.

hoeveel doen de eigenaren met de hengst? hebben hun er geen problemen mee?

Ga concequent met hem wandelen, houd hem kort en als ie bijt alaminute een schup onder zijn kont... Je hoeft hem geen tik tegen zijn hoofd te geven daar kan hij schuw van worden... Proberen te zorgen dat je sneller als hem bent, dus waarschuw met een hey of iets als hij poging wil doen.. Zorg dat hij altijd naast je loopt en niet voor achter of waar dan ook.

Neem eerst alleen hem mee met wandelen en laat de merrie voor wat ze is en pak haar later..

De hengst moet eerst respect voor je krijgen, oefenen oefenen en oefenen wordt dat en dit lukt je niet 1 2 3... geduld is erg belangrijk...

Maar mijn mening is ook castereren maar ik begrijp dat dit niet mogelijk is...