shetlander bijt en schopt als je hem wil pakken wat nu??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtje2

shetlander bijt en schopt als je hem wil pakken wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:03

heey allemaal
ik rijd op een manege waar mijn lievelings shetlander staat
maar als ik hem wil pakken gaat hij in de aanval en durf ik hem niet te pakken
iemand advies?
:D

Pluttersput

Re: shetlander bijt en schopt als je hem wil pakken wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:04

Op zijn donder geven als hij het doet, laten merken dat dat gedrag is waar je niet van gedient bent, en alsnog uit de stal pakken :)

Is het angst? Of het is het dominantie? Wat doet hij precies?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:07

waarom is het je lievelings-shetlander als hij (blijkbaar) niet zo lief is :=

Iig jezelf groot maken en in de tegenaanval gaan. Je kan een zwaai maken met je halster-of halstertouw, zodat hij die zal ontwijken en dus opzij gaat. Daarna weer rustig verder gaan en je niet laten intimideren.
Denk erom: probeer het met 1 hulp te doen, anders wordt je onduidelijk.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:11

Terug schoppen! Niet accepteren van zon kleine opdonder.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:15

TS, misschien kan je beter hulp zoeken van iemand die iets meer overwicht over de pony heeft.
@amies100: zomaar als advies geven dat ze de pony een schop terug moet geven vind ik een beetje ver gaan. Misschien komt dit gedrag wel voort uit pijn of angst.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:17

ja hoor een manegepony waar iedereen vermoedelijk al op los mept gewoon nog een tik extra geven.

@TS: het is heel moeilijk in te schatten waarom de pony dit gedrag vertoont. Ik heb zelf een manegepaard gekocht dat je soms al aanviel als je de box in kwam. Die kwam dan steigerend met zijn mond open op je af gesprongen. Daar hebben ze dus ook allemaal op los gemept. Maar daar leer je dat gedrag niet mee af. Ze worden net agressiever omdat ze zich gaan verdedigen en er altijd wel iemand is op een manege die daarvan onder de indruk is. Ik heb er heel lang werk aan gehad en nog steeds door dit soort gedrag te negeren en aan een band te werken. En het heeft ook echt geloond. Maar zolang het een manegepony is kun je hooguit laten zien dat ej niet bang bent maar ook niet komt om hem iets te doen. Je mag wel je persoonlijke ruimte verdedigen en hem met zwaaien etc op afstand houden

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:21

Gewoon assertief zijn. Zo'n pony heeft het meteen door als hij met een beetje dreigen en happen iemand op afstand kan houden. Je bent groot en zelfverzekerd als je de stal in loopt, hij kan je niks maken. Zo'n houding zorgt er meestal al voor dat de pony je niet zo snel aan zal vallen, als je onzeker bent heeft ie het zo door en maakt daar dan 'misbruik' van. Laat hem inderdaad ook niet in je ruimte komen gebruik een halstertouw of zweep om groter te lijken, niet om te slaan dat werk soms alleen maar averecht en dan creeër je gevaarlijke situaties. Als het niet helpt vraag dan een ervaren persoon om het paard uit de stal te halen en kijk eens af hoe hij het doet. als je dat een paar keer doet kan je hem misschien langzaam overnemen.

Tjitske01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:34

met manege paarden is het altijd lastig,
probeer niet te onzeker over te komen (wat hierboven al gezegt word)

als het echt niet lukt, haal er dan gewoon iemand bij die je desnoods tips kan geven voor de volgende keer

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:27

Haal iemand erbij, zodat jullie hem samen kunnen pakken. Een manegepony kan je nu eenmaal niet naar je eigen hand zetten, maar je kunt het natuurlijk wel melden bij de eigenaars van de manege, mochten ze dit nog niet weten.
Verder, laat je niet kennen, jíj bent de baas, en dat zal zon dondersteen toch een keer moeten leren ;)

fleurtje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 07:50

oke bedankt allemaal