Paard doet (zonder reden) ineens hysterisch in de trailer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dinniedepooh

Paard doet (zonder reden) ineens hysterisch in de trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 22:19

Hallo Bokkers,

Ik rijd sinds augustus vorig jaar een prachtige Equador ruin met een gouden karakter.
Hij heeft wel wat eigenaardigheden, maar dat maakt hem juist leuk vind ik.

Sinds dit jaar rijden we wedstrijden en het gaat erg goed. Nu heeft hij alleen sinds een paar weken de onhebbelijke eigenschap ontwikkeld om als hij in de trailer staat en we een bocht rechtsom maken, compleet hysterisch te doen.

Hij wordt in juli 10, heeft Z dressuur gelopen en heeft nooit raar gedaan op de trailer. Er is niets vreemds gebeurd waardoor ik zijn gedrag kan verklaren. Nadat dit voor het eerst gebeurd was heb ik 'm vierkant in de transportbeschermers gezet, alleen achter schopt hij ze af.

Het is zo erg dat hij met zijn benen kapot de trailer uit komt zetten. Hij heeft zich gisteren zo lelijk verwond dat hij de kroonrand van zijn achterbeen heeft opengehaald.

Morgen hebben we concours en denk dat ik hem morgen maar in de springschoenen doe achter met bandages en voor gewoon met transportbeschermers (denk namelijk niet dat het een optie is om 'm niet mee te nemen, want dan heeft hij gewonnen).

Zelf heb ik heel erg het idee dat ie gewoon stout is, want de terugweg staat hij al veel rustiger (gaan wel nog steeds stapvoets door de bochten naar rechts) en als hij een paar dagen achter elkaar op transport gaat, dan gaat het ook al veel beter.

Zou het kunnen dat hij mij nu pas gaat uitproberen, na bijna driekwart jaar? Hij is in de wei ook steeds brutaler aan het doen naar de andere paarden, een beetje "haantjes" gedrag zeg maar. En op de wasplaats heeft hij zich aangewend om ineens te gaan staan schrapen. Gisteren met de eigenaar overlegd en met haar afgesproken dat ik 'm een flinke tik verkoop als hij het weer doet, want vandaag of morgen slaat ie mij ondersteboven.

Hebben jullie weleens iets dergelijks mee gemaakt op een trailer? En dan ben ik vooral geïnteresseerd in de verhalen over de ervaren paarden en/of paarden die het maar in één bocht doen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:23

Ik denk dat hij zich momenteel heel erg The Man voelt, hopelijk dan toch de zomer in aantocht? Het is lente he? lekkere merries om zich heen en 10 is jong hoor...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:24

nee ik denk dat je moet gaan zoeken naar oorzaken en zeker geen tik moet gaan verkopen
jouw paard doet dit niet zomaar :n

ik zou er eens een goede "trainer" bijhalen

_Tara_

Re: Paard doet (zonder reden) ineens hysterisch in de trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:27

Een paard doet nooit iets zonder reden. Het kan ook goed zijn dat 'ie dit gedrag al vantevoren aan heeft gegeven, maar dat wij die kleine signalen gewoon niet oppikken en dan ineens denken dat er iets geks is gebeurd.
Ik zou 'm dus persoonlijk ook niet op de trailer meenemen tot je erachter bent wat er aan de hand is. Of eerst kleine stukjes rijden om te oefenen bijvoorbeeld. Je paard wint of verliest hier helemaal niks mee, die heeft toch geen idee dat hij morgen op concours moet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:28

Met wat voor een trailer rijd je? Ik heb hetzelfde gehad met 1 van mijn paarden. We reden altijd met een tweepaardstrailer. Nooit problemen, tot hij van de ene op de andere dag de trailer afbrak, vooral in de rechterbochten. Wat bleek nu (na heel lang nadenken): normaal zetten we hem altijd links en nu hadden we hem rechts gezet. Daar kon hij niet tegen, omdat hij met zijn linkerkant in de rechterbochten met zijn lijf tegen de zijkant van de trailer wilt leunen.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:29

ik weet niet het fijne er van maar de merrie van mijn zus was super mak in de trailler ging naar t strand bos wat dan ook nooit een probleem.

zelfs toen ze met spoed met een grote verwonding naar een kliniek moest liep ze dr zo in bleef kuerig staan niets aan de hand daarna ook weer naar t bos geweest alles goed.

in ene keer ging ze liggen in de trailer maar pas als ze gingen rijden!

na veel dingen te hebben geprobeert bleek dr bekken vast te zitten en had ze veel moeite om dr balans te houden.

met fysio ostheopaat zit t weer los.
en alles is oke maar tussen dr oortjes denkt ze nog steeds dat ze gaat vallen en gaat ze nog steeds liggen in de trailer.

m'n zus gaat dus niet meer met haar weg...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:33

Heb je een 1 paardstrailer of tweepaards. Als je een tweepaards heb kun je hem eens op de andere plek zetten. 1 van mijn oude paarden begon het ook opeens te doen na 9 jaar. Nooit een oorzaak gevonden en hield ook zo opeens weer op. Zou even geen transportbeschermers omdoen maar gewone peesbeschermers.

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 22:39

@ caro29: heb een twee-paards trailer en peesbeschermers beschermen de kroonrand niet. ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:41

Bij een twepaards trailer zou je het eens kunnen proberen zonder tussenschot, of met het tussenschot helemaal opzij. Voor mijn paard is dat DE oplossing gebleken.

Edit: gezien het feit dat hij nu zijn transportbeschermers aftrapt zou ik ook nu eerst voor peesbeschermers en springschoenen gaan.

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 23:04

Horseware, dat hebben wij ook overwogen om 'm bijvoorbeeld in een anderhalf-paards trailer te doen, maar zijn gedrag slaat nergens op want hij heeft zes jaar lang voorbeeldig in een twee-paards gestaan, alleen of met anderen. Dus nu toegeven aan zijn gedrag door 'm in een anderhalf-paards trailer te doen, kan naar mijn idee het probleem juist erger maken dat ie straks helemaal niet meer in een twee-paards trailer wil...
Hoop heel erg dat het morgen beter gaat omdat hij nu gisteren nog mee geweest is en de eerste twee bochten zijn linksom... ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:10

Om zijn gedrag te doorbreken zou je het tussenschot van je tweepaardstrailer opzij kunnen zetten. Dan heeft hij meer ruimte, maar staat hij wel nog steeds in dezelfde trailer. Als dat werkt kan je na een tijdje het schot weer eens terugzetten.

Heb je er trouwens al eens achter gereden om te zien wat hij precies doet? Gaat hij naar 1 kant hangen in de bochten en raakt hij in paniek? Of blijft hij recht staan en loopt hij gewoon te etteren?

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 23:12

Ik heb er zelf nooit achter gereden, maar de moeder van een clubgenoot reed er laatst achter en zij zei dat ie echt compleet maf doet met vooral zijn voorbenen.
Als ik 'm uit de trailer haal, kan ik zo opstappen en is hij ook super relaxed met rijden.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:04

Ik zou achter even springschoenen omdoen. Staat hij normaal rechts in de trailer. Probeer het een keer links. Heb je er een hooinet in hangen?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:11

Heb je het ook al eens geprobeerd met een braaf paard erlangs ?
Of probeer hem te voeren op de trailer, zodat hij reizen met iets leuks/lekkers associeert.

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:50

Wel een hooinet, niet een hooinet, het maakt allemaal niets uit.
Vandaag op concours geweest. De route zo gepland dat de eerste bochten die we hadden linksom waren en dat ging wel goed.
Blijf erbij dat hij gewoon stout is, want als ie bang was dan zou ie denk ik ook staan te trillen en vreselijk bezweet zijn en dat is hij allemaal niet.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:53

Maar zou je paard dan uit stoutheid expres alleen in de bochten rechtsom vervelend doen?

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:59

@ Tara:
Geen idee. Zeg jij het maar. ;)
Las net nog even jouw bovenstaand bericht, maar hij gaat in principe drie keer per week mee in de trailer. Donderdags naar de club, vrijdag gastlessen op de club en in het weekend op concours.
De club is tien, vijftien minuutjes rijden en zelfs dan kan hij al heel raar doen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:08

Nja ik geloof daar dus niet in. Dat een paard dan bij een bocht rechtsom denkt: ja, nu vervelend doen. En dan bij linksom: nee nu gewoon stil blijven staan.
Wat 't dan wel is, last in z'n lijf? Moeilijker om z'n evenwicht te bewaren in bochten rechtsom, ooit iets in een bocht rechtsom gebeurd waardoor 'ie nu dus zo doet? Je weet 't niet omdat je er niet bij zit iedere keer natuurlijk.
Je zegt ook dat je je afvraagt of je paard jou uitprobeert met dit gedrag. Maar hoe zit dat dan? Je bent er niet bij toch in de trailer? Paard heeft waarschijnlijk geen idee dat jij in de auto zit, als 'ie uberhaupt al weet dat er dus een auto voor zit waardoor 'ie vooruit getrokken word.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:16

Je zou idd aan iets lichamelijks gaan denken omdat hij het alleen in de bochten rechtsom doet en zowel bij kleine als bij lange ritten in de trailer. Zou hem idd eens proberen rechts neer te zetten als ie links staat of andersom. Het is het proberen waard!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:19

Ik geloof er niet in dat dit uittesten of klieren oid is, als het echt alleen in bochten rechtsom gebeurt. Mij lijkt het eerder een evenwichtsprobleem. Als het klieren was zou hij het niet zo consequent alleen in rechterbochten doen.
Dat hij niet zweet of trilt zegt nog niets. Bij mijn paard bleek het ook een evenwichtsprobleem te zijn en die brak ook de trailer af in bochten 1 kant op. Maar trillen of zweten, nee, niets. Maar klieren was het ook niet.
Tussenschot opzij was voor hem dé oplossing zodat hij meer ruimte had. Ik zou dat toch echt eens proberen, of op zijn minst hem eens aan de andere kant zetten. Verder zou ik je aanraden er eens achter te gaan rijden zodat je zelf precies ziet wat hij doet.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:24

Jou paard doet dit echt niet "zonder reden". Ik snap ook niet dat je ook maar overweegd om hem een "flinke tik" te verkopen. Als je paard zo in de blinde paniek schiet dat hij zelfs de transportbeschermers afkrijgt en zichzelf verwond, dan is er echt wel iets aan de hand. Als het paard een keer geplast heeft in de trailer dan kan het uitgegleden zijn in de bocht, dat hoeft dan niet te betekenen dat hij op z'n kantje heeft gelegen, maar toch kan dit een ernstige stress-situatie opleveren. Het kan ook zo zijn dat er iets mis is in de werverls en/of de spieren.
Kortom: Sluit eerst alle lichamelijke dingen uit.
Bovendien zal je paard de trailer als een veel enger iets gaan zien als jij hem eens even een flinke tik zal uitdelen als hij niet in dat ding gaat die hij al zo eng vind!
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dit niet aanvallend, maar denk alsjeblieft goed na voordat je met dwang komt. Dit kan het probleem alleen maar vergroten. Succes!

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 17:45

Tegen sommigen van jullie zou ik zeggen lees AUB eerst mijn HELE BERICHT voordat je commentaar geeft!
@ horsiegek: als je mijn topic WEL goed gelezen had, dan had je gelezen dat een tik verkopen ging over het schrapen wat hij doet op de wasplaats en niet over de trailer. Hoe zie je dat überhaupt voor je, dat ik in de bocht uitstap en dan gauw het deurtje open doe als hij stout is? ;)
De reden dat ik twijfel aan de oorzaak is omdat hij over zijn algemeenheid een brutaler wordt/doet.
Daarom heb ik ook zijn gedrag in de wei vermeld en het schrapen op de wasplaats. Of jullie het er nou mee eens zijn of niet, als hij schraapt, krijgt ie van mij een tik over het been waarmee hij schraapt. Hij maait hartstikke hoog en ik ga echt niet wachten tot hij mij raakt. Ben hier sinds twee dagen mee bezig en moet zeggen dat het al een stuk beter gaat. *)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:03

Ik heb je hele bericht gelezen en ik heb dit niet zo begrepen, maar ik blijf erbij dat dit paard dit "zonder reden" doet, er gaat in een paard niet zomaar ineens een knopje om zodat hij de boel bijelkaar trapt. Een paard denkt echt niet, o nu gaan we naar rechts, laat ik mijn baas eens pesten door mezelf pijn te doen.
Ik probeer je alleen maar te helpen door je dit te laten inzien. Laat een chiropracticus eens naar je paard kijken, het kan een hoop problemen oplossen. Daarmee heb je nog geen garantie dat je paard weer braaf in de trailer staat, aangezien het paard dan weer moet wennen aan het idee dat er geen vervelend gevoel meer volgt aan een bocht naar rechts, en dus het evenwicht verplaatsen.
Nogmaals, ik probeer je te helpen!

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 18:34

De ostheopaat komt binnenkort en ik hoop echt dat die een oorzaak kan vinden. Het is gewoon heel vervelend.
Zal met de eigenaar overleggen om 'm een keer rechts te zetten zodat hij minder ruimte heeft om met zijn voorbenen te maaien, want rechts zit de zadelkast. :)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:52

Mijn ruin heeft ook eens zo'n periode gehad. Nooit een verklaring kunnen achterhalen, helaas. Ook in bochten naar rechts. Ik heb hem toen wel laten nakijken door een fysiotherapeute om uit te kunnen sluiten dat het een medisch probleem was. Toen waren er ook mensen die dachten aan een balans probleem, maar dat bleek het niet te zijn. Had natuurlijk heel goed wel zo kunnen zijn, dus een lichamelijke check is een goede optie en kan natuurlijk nooit kwaad.

Staat hij links of rechts in de trailer? Mijn theorie was namelijk als hij links staat, en je gaat naar rechts, heeft hij steun aan de zijwand, wat mi meer steun geeft dan het tussenschot, zeker als het een wat groter paard is. Dat ZOU kunnen verklaren waarom hij alleen raar doet in een bocht naar rechts. Meer steun, dus hij voelt zich zeker genoeg om vervelend te doen. Vervolgens mijn paard dus eens een aantal keren aan de andere kant gezet. Ging in eerste instantie goed, maar na een paar keer was hij in de bochten naar rechts braaf maar in de bochten naar links begon hetzelfde probleem. Na een aantal weken modderen had hij het licht gezien en stond hij weer als een lammetje in de trailer. Ik heb nog wel eens gedacht dat het een soor protest was, omdat zijn stal en weide vriendinnetje in die periode ook kampte met hevige hengstigheid. Ik dacht dat ik op deze manier wilde "voorkomen" dat hij weer mee op stap moest. Dit werd door anderen ontkracht, omdat hij dan wel al vervelend zou hebben gedaan met het laden, wat niet zo was. Nu jij schrijft dat je paard de laatste tijd ook wat last heeft van haantjes gedrag, moet ik daar nu toch weer aan denken. Heeft hij misschien ook zo'n vriendinnetje?