Gedrag veranderd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Grietjee_

Gedrag veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:03

Hallo,

Ik heb een fries x new forest van 8 jaar.
Het rijden ging steeds beter tot een paar dagen terug, hij werd harstikke sloom en niet vooruit te krijgen.
Hij deed wel wat ik van hem vroeg, maar alles in slowmotion.
Je kan hem zo hard aanpakken als je wil, maar hij gaat dan maar even ietsjes sneller en dan gaat ie weer naar langzaam.
Hij begon steeds beter naar het been te luisteren en had ook meer respect voor de zweep. (had ie eerst helemaal niet)
Maar nu is dat allemaal weg. en ik vind hem steeds vreemder worden.
En sinds zijn weidevriend weg is, wordt ie ook steeds somberder, normaal heeft ie dat nooit als een pony weggaat.
Hij eet nog wel steeds goed maar heeft soms van die momenten dan is ie helemaal zichzelf niet meer.
Wie weet wat ik kan doen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 24-06-10 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Snor

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:05

Doe je steeds hetzelfde met hem? Kan zijn dat hij wat afwisseling wil. Paarden zijn vaak wat frisser als je met ze buiten gaat rijden of met ze gaat springen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:07

Dacht ook meteen aan de afwisseling.
Maak eens een frisse wandeling of buitenrit in het bos, ff een fris windje tussen zn oren,

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:08

Staat hij nu alleen of ook nog met andere paarden?
Paarden blijven natuurlijk kuddedieren.

Is er toevallig iets veranderd in het voer? Misschien vitamine of mineralen tekort?

En zoals al genoemd was, kan afwisseling ook helpen.
Doe je aan vrijheidsdressuur? De meeste paarden genieten daarvan en je krijgt dan ook een betere band met je paard.

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:09

Snor schreef:
Doe je steeds hetzelfde met hem? Kan zijn dat hij wat afwisseling wil. Paarden zijn vaak wat frisser als je met ze buiten gaat rijden of met ze gaat springen.

Ik rijd zowat altijd buiten, en rijd dan weer dressuur, zonder zadel en hoofdstel, longeer, doe vrijheidsdressuur met hem, daar ligt het dus niet aan..

Axel_Clauw schreef:
Staat hij nu alleen of ook nog met andere paarden?
Paarden blijven natuurlijk kuddedieren.

Is er toevallig iets veranderd in het voer? Misschien vitamine of mineralen tekort?

En zoals al genoemd was, kan afwisseling ook helpen.
Doe je aan vrijheidsdressuur? De meeste paarden genieten daarvan en je krijgt dan ook een betere band met je paard.

Staat nu alleen, maar dat is ie wel gewend, want voordat dat paard kwam stond ie ook alleen en toen had ie nergens last van.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 24-06-10 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengeboegd, reageer aub in 1 post.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:11

Ben je zelf ook een beetje somber de laatste tijd? Paarden trekken zich daar altijd wat van aan, altijd optimistisch blijven tegenover je paard! Anders zou ik het ook echt niet weten meid.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:12

Als het van de ene op de andere dag gebeurt, zou ik er allereerst een thermometer induwen. Heb je dat al gedaan?

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:12

Was hij erg close met zijn vriendje die nu weg is?
Kan best hoor, dat ze even tijd nodig hebben voor ze weer de oude zijn. Er is laatst wetenschappelijk bewezen dat dieren menselijke emoties kunnen ervaren als rouw, jaloezie en woede.

Mijn aanpak zou denk ik ook zijn even rustige dingen doen, die hij leuk vindt. Misschien wat grondwerk om jullie band te verstevigen en jezelf de kans te geven goed naar zijn (lichaams)taal te kunnen kijken. Vanaf de grond kun je een hoop zien aan hoe je paard zich fysiek en mentaal voelt. Als je weet waar je op moet letten kun je fysieke ongemakken ontdekken en wellicht ook of het een emotioneel ding is.
Op basis daarvan kun je dan kijken wat het is en wat voor werk je verder met hem kan gaan doen.
Succes!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:14

Citaat:
Staat nu alleen, maar dat is ie wel gewend, want voordat dat paard kwam stond ie ook alleen en toen had ie nergens last van.

Hij weet nu wat hij mist en eraan wennen dat hij weer alleen staat is dus niet zo vanzelfsprekend! Zoals al eerder gezegd, een paard is een kuddedier. Probeer er toch weer een maatje bij te zetten!

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:37

MarChak schreef:
Citaat:

Hij weet nu wat hij mist en eraan wennen dat hij weer alleen staat is dus niet zo vanzelfsprekend! Zoals al eerder gezegd, een paard is een kuddedier. Probeer er toch weer een maatje bij te zetten!

Ja maar hij stond eerst bij een pesionstalling en daar stond ie wel bij heel veel andere paarden, en toen ie thuis kwam, ook alleen, en toen was er niks loos. hij heeft in die tussen tijd 3 paarden gehad die kwamen en gingen, en nooit was er iets mis, tot nu.

ElkeW schreef:
Was hij erg close met zijn vriendje die nu weg is?
Kan best hoor, dat ze even tijd nodig hebben voor ze weer de oude zijn. Er is laatst wetenschappelijk bewezen dat dieren menselijke emoties kunnen ervaren als rouw, jaloezie en woede.

Mijn aanpak zou denk ik ook zijn even rustige dingen doen, die hij leuk vindt. Misschien wat grondwerk om jullie band te verstevigen en jezelf de kans te geven goed naar zijn (lichaams)taal te kunnen kijken. Vanaf de grond kun je een hoop zien aan hoe je paard zich fysiek en mentaal voelt. Als je weet waar je op moet letten kun je fysieke ongemakken ontdekken en wellicht ook of het een emotioneel ding is.
Op basis daarvan kun je dan kijken wat het is en wat voor werk je verder met hem kan gaan doen.
Succes!

Bedankt! zal het proberen!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 24-06-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, plaats alle reacties aub in 1 post.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:40

Paard mist een maatje. Zet er desnoods een geit bij, maar alleen staan, ook al is dat vroeger ook al een keer geweest, kan echt niet!

Als het met een maatje nog zo blijft, zou ik een bloedonderzoek eraan wagen. Maar ik denk zomaar dat het met een maatje over is. Je paard is gewoon depri!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:56

Ik ben het eigenlijk wel met beantsje eens...Heb je al gekeken of hij niet ziek aan het worden is? Natuurlijk kan het zijn dat hij van slag is doordat hij weer alleen staat maar het kan ook gewoon een virus zijn..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:16

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij wat closer met dit maatje was. Of dat dit de druppel was die de emmer deed overlopen. Het blijft niet goed voor een paard om alleen te staan, alleen omdat dat daarvoor wel een paar keer goed ging, betekend niet dat hij het niet erg vindt. Kan goed zijn dat dit net 1x teveel was, en dat hij het nu wel laat zien.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:48

Zou het niet te maken hebben de de warmte van de afgelopen periode.

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 19:13

friesiszwart schreef:
Zou het niet te maken hebben de de warmte van de afgelopen periode.

Daar had ik nog niet aan gedacht. Zou inderdaad ook heel goed kunnen!
Nouja, het gaat al weer veel beter met Hielke en hij is alweer een stuk vrolijker!

joysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:17

gewoon even weekje niks doen en gewoon lekker op buitenrit!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:22

MarChak schreef:
Citaat:

Denk dat dit inderdaad het probleem is.
Jou paard mist zijn vriend en dan is alles te veel.
Je wil niet weten hoe dit probleem word onderschat!