paard buiten bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabmid

paard buiten bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 11:35

Hallo,
Ik hoop dat ik het hier goed plaats.
Ik moet mijn paard buiten stappen wegens een blessure en staat verder nu op boxrust. Het is van belang dat hij zoveel mogelijk loopt. Wij zitten aan een soort polder weg waar dus regelmatig tractors/melkwagens etc. passeren. Het probleem is echter dat hij dit alles heel erg eng vindt en hem vervolgens geen stap verder meer krijg. Het helpt wel wanneer ik hem in de berm zet (mits er plaats voor is) en laat kijken naar het passerende voertuig. Maar dit is niet altijd mogelijk aangezien je niet overal een berm/terrein hebt waar je even kunt wachten.
Ook schrok die vanochtend weer (mensen die bezig zijn in de tuin, mensen die de tuin sproeien) waarna hij begint te stijgeren en helemaal in paniek raakt, achteruit ''vlucht'', ik hem niet meer vooruit krijg (hem dus zijn zin geef ) omdat ik bang ben voor ongelukken.
Dus zijn we maar terug naar huis '''gelopen''.

Wanneer er een ander paard bij is is het minder erg, al blijft een tractor of een vrachtwagen heel eng.

Weten jullie misschien een oplossing om hem beter te kunnen houden, niet zijn zin geven zonder dat ik gevaarlijke situaties creeer, laten wennen aan het wandelen/buiten. (wat ik eigenljk altijd wel zoveel mogelijk probeer te doen).
Ik wil het graag zo leuk mogelijk maken voor ons beide en niet alleen voor de stal blijven stappen.
Alvast bedankt!

Groeten,
Sabrina

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:41

Ik zou vooral buiten blijven wandelen, zo vaak mogelijk. Hoe vaker je gaat, hoe normaler alles wordt. Ook proberen om toch regelmatig een ander (braaf) paard mee te nemen.
En vooral zelf rustig blijven als je een tractor/vrachtwagen tegenkomt.

Neem je hem aan zijn halster mee of aan een hoofdstel?

Sabmid

Re: paard buiten bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 11:43

De laatste paar keer neem ik hem mee met een hoofdstel, scheelt toch al een stuk om hem beter te kunnen houden, maar alsnog probeert hij mij toch mee te sleuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:45

Ik zou een dergelijk probleem eerlijk gezegd liever niet oplossen in blessuretijd. Is er op het terrein zelf echt geen enkele mogelijkheid om 'm op het harde af te stappen? Dan maar minder inspirerende omgeving, maar in ieder geval veiliger en minder triggerend voor de blessure.

Je zou evt. met ook de veearts kunnen bespreken of een lichte sedering een oplossing is.

Sabmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 11:51

Er is een heel klein stukje waar je zou kunnen lopen alleen redelijk ongelijk/steentjes etc. dus niet echt fijn en krap.
Wanneer ik voor de stal blijf is dus wel redelijk te doen dus dat zou opzich voor nu een goede oplossing zijn.

Zou er ook een licht sederingsmiddeltje zijn op homeopatische basis? of zou dat niks uithalen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:05

Met een braaf paard erbij zal dit wel beter worden denk ik. Geef je paard wel ook een beetje de ruimte om te schrikken. Hoe meer je hem tegen gaat houden, hoe meer je paard in paniek raakt.
Dat je paard niet meer vooruit wil is logisch. Als een paard in de wei ergens iets engs ziet bv, zal hij er niet omheen gaan of een andere weg zoeken om achter dat enge langs te komen, maar dan gaat hij daar gewoon nooit meer heen. Waarom zou 'ie daar ooit nog terug gaan als 't daar toen eng was? Je zou er dus voor moeten zorgen dat jouw paard op jou vertrouwd. Dat als jij zegt: kom maar, het was net ff eng misschien, maar nu is 't weer goed, dat je paard jou dan volgt. Dat zou je kunnen oefenen door schriktrainingen te doen. Paraplu's en weet ik 't wat allemaal.

Sabmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 15:01

Opzich mag hij van mij schrikken van dingen. In de zin van even kijken wat daar gebeurd, weer verder lopen en doen alsof er niks gebeurd is. Maar hoe die dus momenteel reageert maakt het er nou niet bepaald ontspannend van.
Voor de schriktraining is het helaas momenteel niet het moment door zijn blessure, dus probeer alleen maar rustig aan te doen. Al is het voor in de toekomst geen slecht idee :)
En het jammere is dat er niet elke dag iemand met me mee kan/wil lopen met een ander paard dus vaak toch op mezelf ben aangewezen.
Maar veiligheid boven alles, dus misschien toch maar wat voor de stal blijven lopen en wanneer er iemand meekan de grotere ronde lopen?

o en wanneer die dan schrikt probeer ik dan wel niet ineens zijn zin te geven maar zowiezo een paar meter verder te lopen? Zou dat een goede methode zijn?

Voor zover bedankt voor jullie adviesen!!

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:23

Ben het met Sonja eens! zou het niet nu oplossen in de blessure tijd. Zou het oplossen als je paard weer beter is. Nu heb je alleen maar kans op een ergere blessure of misschien erger nog op meer blessures. Succes!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:29

Ik zou dit probleem nooit oplossen aan zo'n gevaarlijke weg... je moet er toch niet aan denken dat er iets gebeurt!

Mijn paard is ook zo'n anti-held... ik heb hem nu verhuisd naar een stal, waar we zo het natuurgebied in kunnen zonder dat we een weg kruisen. Dat geeft mij een veel fijner gevoel.

Is het een idee om hem (tijdelijk) naar een andere stal te verhuizen waar je op dit moment wat beter uit de voeten kunt?

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:18

Ik zou ook even wachten totdat de blessure over is. En daarna gewoon oefenen maar vaak straal je het zelf ook al uit dat het eng. Probeer daareens op te letten.

shadoowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:02

je zou met hem kunnen gaan wandelen. als hij iets eng vind en niet meer vooruit wil lopen zorg je dat je een suikerklontje of iets bij je hebt waarmee je hem vooruit kunt lokken. zodra hij er braaf voorbij is gegaan geef je hem het suikerklontje als beloning. zo weet hij dat hij het goed heeft gedaan. ik hoop dat je er iets aan hebt.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:08

Misschien een idee om hem een heel klein stukje van het erf af te laten wandelen en meteen weer terug. Dit steeds een paar meter uitbreiden, zodat je zijn zelfvertrouwen vergroot. en veel en overdreven belonen als hij zich stoer gedraagt.

Sabmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 17:09

Bedankt voor jullie adviezen! Ik moet nu inderdaad geen risico's gaan lopen.
Ik stap hem nu gewoon voor de stal. Ga niet te ver weg. Kan daar altijd aan de kant gaan staan mocht er een tractor of iets aankomen.
Ik laat dat ''verdere'' wandelen voor wat het is en kan het straks als die hersteld is terug proberen op te bouwen. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:05

Zolang je paard nog boxrust heeft en alleen maar aan de hand mag stappen blijf je deze problemen houden. Je paard heeft gewoon te veel energie over.. Ik weet er alles van. Heb er ook eentje op boxrust en stappen aan de hand...Een drama soms.. Sterkte met de revalidatie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:07

Ik ga met Sonja mee, dit probleem niet oplossen in blessuretijd. Vraag je DA om sedatie en zoek de tijdstippen uit waarop je gaat wandelen. En blijf voor de stal lopen, wel zo veilig voor jezelf en het paard. Ik hoop dat je snel weer wat meer mag doen. Sterkte!

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:10

Ik zou wat snoepjes meenemen om hem wat af te kunnen leiden als het nodig is. En als je merkt dat hij gespannen wordt, rustig kalmerend tegen hem praten en een beetje kriebelen. En als het 'gevaar' voorbij is goed belonen en eventueel iets lekkers geven. Mijn paard is af en toe ook nog wat gespannen langs de weg. Dan zit ik erop hele gesprekken tegen hem te voeren dat het allemaal niet eng is en altijd met m'n pink langs z'n schoft kriebelen. Wordt hij vaak rustiger van :) .

Hopen dat het werkt, want dit is inderdaad best lastig :\

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:29

Ik zou vanaf de grond met 'm gaan werken, kan ook prima in stap. Als hij met je meeloopt moet hij afstand houden. Hij mag ook best dingen eng vinden en schrikken, maar dan nog moet hij op anderhalve meter afstand van jou blijven. Jij moet leren hoe je hem het vertrouwen kunt geven wat hij nodig heeft. Hij zal je moeten gaan zien als leider die hem vertelt wanneer hij moet vluchten en wanneer niet. Nu lijkt hij het zelf te bepalen omdat jij de leiding niet (genoeg) hebt.
Succes!