Eigenwijs, of toch ergens last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nino3

Eigenwijs, of toch ergens last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:38

Hoi Bokkers,

Allereerst sorry als het hier niet goed staat, graag verplaatsen..:)

Nu het probleem :), mijn pony staakt met rijden. Het opstappen gaat prima, de eerste paar meter lopen ook. Maar zodra ik wil aandraven staat hij opeens stil en is er geen beweging meer in te krijgen. Zijn oren gaan naar achter en als ik been geef dan geef hij een bokje, en doet hij zijn hoofd naar beneden.

Hij is v/d week naar de zadelmaker geweest en daar hebben ze meerdere zadels op zijn rug gelegd. De nieuwe Wintec 500 dressuur zat meteen goed. Dus mocht ik het zadel proberen in de bak. Ook nu begon hij te staken toen ik aan wilde draven. Toen hebben ze hem aan de longe gedaan en dat ging gewoon goed ook toen ik er op zat. Maar zodra hij weer los kwam was hij weer niet vooruit te branden.

Echter was de afdruk van het zadel verder perfect, dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij?
En ik vind het gewoon raar dat hij aan de longe wel gewoon kan lopen en draven met mij er op zonder een kick te geven, en zodra hij los komt doet hij gewoon niets meer,.

Heeft hij last van zijn rug denken jullie? Of is hij gewoon heel erg eigenwijs?

Het is overigens nog een jong diertje 3,5 jaar, hij moet nog goed doorgereden worden. Daar krijg ik vanavond hulp mee dus ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Ik hoor graag jullie reacties.

Alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes

Vrouw2014

Re: Eigenwijs, of toch ergens last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:41

Mijn paard heeft ook zo n periode gehad..uiteindelijk was het gewoon weer een fase van uitproberen..

Maar als je het niet vertrouwd zou ik hem toch eerst goed na laten kijken. Ook al ligt het zadel nu goed...misschien het vorige zadel niet?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:41

Als het zo ineens opgekomen is en je van zadel gewisseld bent, zou ik toch eerst echt uitsluiten of hij daar geen last van heeft...

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:42

Het vorige zadel was inderdaad veel te groot voor zijn lijf, misschien dat hij gewoon weer even moet wennen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:44

Ik geloof niet in paarden die dit soort gedrag vertonen uit eigenwijsheid. Alles wat een paard doet, doet 'ie om er beter van te worden. Dus het zou kunnen zijn dat 'ie in draf pijn heeft, dat jij 'm in draf tegen zit, dat hij 't eigenlijk gewoon helemaal niet leuk vind om met jou te werken, enz. Misschien ben je niet duidelijk genoeg.
Als je aan de long rijdt, geef jij dan de hulp, of geeft degene die longeert een hulp? Dat kan ook nog van invloed zijn dan.
Ik ben ook heel benieuwd hoe 't nu vanavond gaat. Ik hoop goed, want als een paardje zo jong al last heeft met rijden...

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:44

Ik heb sinds ik het zadel heb gekocht, niet meer gereden, vanavond gaat een meer ervaren persoon het voor het eerst proberen met het nieuwe zadel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:44

Is het echt pas begonnen vanaf dat je het nieuwe zadel hebt, of heeft ie het al eerder gedaan?

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:47

Aan de longe rijden duurde maar heel even, alleen omdat we het zadel moesten testen. Maar toen gaf de zadelmaker de hulpen het enige wat ik deed was lichtrijden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:47

Ik denk dat het komt omdat het een jong paardje is.

Neem weer een paar pasjes terug.
Ga aan de longe rijden, laat hem reageren op je hulpen, reageert hij niet, laat de longeur een extra hulp geven. Wanneer alles aan de longe weer bevestigd is ga naar de volgende stap.

In de bak rijden met iemand in het midden met de longeerzweep.
Bouw dit langzaam af totdat het paard weer vertrouwen in alleen de ruiter heeft. Waarschijnlijk is hij zijn trucje om stil te gaan staan tegen die tijd alweer vergeten.

Leuk he haflingers?! :+ :+ :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:48

Misschien dat je dan wel te veel druk op 'm zet voor de overgang stap naar draf.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:48

En als het dan nog niet lukt...
Een worteltje aan een hengeltje voor zijn hoofd houden :+ :+ :+

Moet je is zien hoe snel hij dan loopt!

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:50

Ik denk dat hij aan het puberen is, al is het lastig te beoordelen vanachter een PC.

Het is heel belangrijk dat je hem voorwaarts houdt, dit kan je doen door de training te beginnen aan de longe, op het moment dat je pony terug komt in tempo, moet je hem meteen een voorwaartse hulp geven, als hij daarop niet reageert laat je je begeleider dreigen met de longeerzweep om hem voorwaarts te krijgen.
Als je dit vaak genoeg herhaalt zal je pony leren voorwaarts te gaan op je beenhulp, voordat de longeerzweep eraan te pas komt.
later laat je je begeleider in het midden van de bak staan zonder longeerlijn en rijd je er in een volte omheen, die je mist hij voorwaarts blijft, opent en steeds groter maakt, net zo lang tot je zelfstandig rond rijdt.

Hou wel in de gaten dat hij zijn hoofd niet omlaag mag doen om te gaan bokken!

Heel veel succes!

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:50

Ik ga gewoon eens kijken hoe het vanavond gaat :), ik heb ook les van diegene dus ik ben benieuwd :)

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:51

Doei, je was me net voor! hahahaaa

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:51

Haha Whupidu wij dachten exact hetzelfde :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:52

_O- _O- _O-

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:55

Haha ja die wortel is een goeie! Dan weet ik zeker dat ie loopt! :) Die houd ik achter de hand ;)

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 07:10

Zoals hierboven vermeld, is hij gisteravond bereden door een meer ervaren ruiter. Echter ook bij haar was hij niet vooruit te branden, we hebben hem voor het rijden 10 minuten gelongeerd. Hoeveel been ze ook gaf hij stond lekker om zich heen te kijken, en ging bijna op rust staan maar vooruit gaan ho maar :).

Maar toen had ze de zweep erbij gehaald, en toen hij diezag ging hij al bijna lopen. Ze aaide hem eigenlijk met de zweep. Toen hij nog een paar keer probeerde te stoppen deed ze het weer en zo bleef hij wel lopen, en leek hij het ook best leuk te vinden allemaal.

Dus wat denken jullie? Toch maar die eigenwijsheid :) en gewoon willen uit proberen :)

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 07:13

Overingens is het zweepje alleen om hem te laten lopen, als dit allemaal goed gaat, willen we roch proberen alleen been te gebruiken. Maar voorlopig zal het even niet anders gaan denk ik...Vanavond heb ik les..ben benieuwd :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:52

Hier moet je wel echt mee oppassen. Haflingers zijn namelijk van 't type paarden die zich op een gegeven moment ook af kunnen sluiten. Dus eerst geen reactie meer op been, vervolgens geen reactie meer op een klein tikje met een zweep en uiteindelijk reageren ze zelfs niet meer als je er een zweep op stuk zou slaan bij wijze van spreken.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 07:57

_Tara_ schreef:
Hier moet je wel echt mee oppassen. Haflingers zijn namelijk van 't type paarden die zich op een gegeven moment ook af kunnen sluiten. Dus eerst geen reactie meer op been, vervolgens geen reactie meer op een klein tikje met een zweep en uiteindelijk reageren ze zelfs niet meer als je er een zweep op stuk zou slaan bij wijze van spreken.

Wat kan ik volgens jou het beste doen dan?

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:01

ik vind het ook een lastige situatie. Die van mij heeft het ook 2 dagen gehad. Heb het toen meteen de kop ingedrukt maar weet eigenlijk niet meer precies hoe.
Het is ook erg paard afhankelijk.
Is 10 minuten longeren niet teveel voor hem? Dus dat hij zijn kruid al verschoten heeft?
De mijne had vooral tijdens het landseizoen wat minder'piek' energie.
Ben ook na 2 weken al gestopt met voor longeren omdat het bij hem meer tegen me werkte dan voor...

Heel veel succes ermee. Je hebt ook lessen dus komt vast wel goed ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:01

Als 'ie aan de longeerlijn wel loopt, zou ik daar naar terug gaan. Een beetje wat Whupidu zegt. Even een stapje terug nemen.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:50

Longeren doe ik ook nog steeds, is het misschien een idee om hem te longeren met een ruiter op zijn rug?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:50

Whupidu schreef:
Ik denk dat hij aan het puberen is, al is het lastig te beoordelen vanachter een PC.

Het is heel belangrijk dat je hem voorwaarts houdt, dit kan je doen door de training te beginnen aan de longe, op het moment dat je pony terug komt in tempo, moet je hem meteen een voorwaartse hulp geven, als hij daarop niet reageert laat je je begeleider dreigen met de longeerzweep om hem voorwaarts te krijgen.
Als je dit vaak genoeg herhaalt zal je pony leren voorwaarts te gaan op je beenhulp, voordat de longeerzweep eraan te pas komt.
later laat je je begeleider in het midden van de bak staan zonder longeerlijn en rijd je er in een volte omheen, die je mist hij voorwaarts blijft, opent en steeds groter maakt, net zo lang tot je zelfstandig rond rijdt.

Hou wel in de gaten dat hij zijn hoofd niet omlaag mag doen om te gaan bokken!

Heel veel succes!

Ik wuote Whupidu nog een keertje, ik denk namelijk dat dit wel een goede oplossing is.