Pony bang van schapenvacht zadeldek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katara

Pony bang van schapenvacht zadeldek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:41

Wie kan mij een tip geven?
Sinds een paar dagen heb ik een schapenvacht zadeldek gekocht, gewoon omdat ze schuurplekken krijgt van een gewoon zadeldek.
Gisteren het zadeldek onder haar zadel gelegt en niks vermoedend loop ik haar stal in om haar op te zadelen. Begint ze met snurken en staat gelijk achter in haar stal. Ze is er doodsbang voor. (voor een normaal zadeldek niet)
Vannacht heb ik het zadeldek voor haar stal gehangen zodat ze er naar kon kijken en (van ver) aan de lucht kan wennen.
Vandaag weer geprobeerd maar het lukt echt niet.
Zelfs als ze lekker mais staat te eten moet ze er niks van hebben.
Iemand kwam op het idee om een gebruikte schapenvacht zadeldek te pakken en deze er met wat ruiken erop te leggen. Dat ging uiteindelijk goed.
Mijn zadeldek is wel veel groter (ook onder de zadelbladen) het dek dat ze geacepteerd had was een stuk kleiner.
Nu ben ik van plan om het dek te wassen zodat de geur niet meer overheersend is, mocht dat nog niet lukken dan laten we het zadeldek door een ander paard gebruiken zodat de geur van dat paard eraan zit.

Kan iemand mij een tip geven om haar aan dat zadeldek te laten wennen?
Of moet ik het zadeldek maar gaan verkopen? Hij koste me wel 100 euro.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:28

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:34

Je bent nog maar een paar dagen bezig, je moet wel een beetje volhouden hoor! ;)
Verkopen lijkt me geen goed plan, je hebt hem toch nodig!
Of bedoelde je je paard? :P
Bij het eten opdoen werkt vaak niet, dan moeten ze twee dingen tegelijk doen.
Als je hem op wil leggen, doe dat dan vooraan op zijn nek dat vinden ze minder eng.
Misschien helpt het als je hem onder je andere shabrak doet, ligt het op zijn rug haal je die weer weg.
Of je doet het na het rijden als hij moe is, kun je hem niet meteen gebruiken maar na een paar keer zal het wel beter gaan!
In ieder geval succes, de aanhouder wint!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:00

je geeft zelf al 2 oplossingen aan: op een ander paard leggen zodat er paardenlucht aan komt, en wassen. ik zou voor de tweede optie gaan. jouw paard is duidelijk niet gecharmeerd van schapenlucht.

Katara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:09

Bedankt voor jullie tips.
Inderdaad had ik zelf wel een idee wat ik moet doen, maar toch een bevestiging is altijd fijn te lezen.
Ik ga het dek eerst wassen om de lucht eruit te halen (zelf vind ik het ook stinken) en dan maar blijven proberen, de aanhouder wint zoals gemeld.

Ik had het al geprobeerd na het rijden, maar ze zal niet moe genoeg zijn geweest ;)

In ieder geval, bedankt.
Als het me gelukt is dan laat ik het zeker weten. :D

Setteli

Re: Pony bang van schapenvacht zadeldek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:12

ik had zo'n schapenvacht handschoen om m'n paard lekker te laten glimmen. Vond ze doodeng. Zelfs nadat ik hem al heel lang had en haar geur er wel behoorlijk in zat.

Annemijn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:58

al verbetering?

Katara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 21:42

Hoi Annemijn,
Het zadeldek is net droog hahah.
Zondag ga ik het weer proberen, ik ga het niet proberen voordat we gaan rijden want anders is ze de hele rit aan het stuiteren.

Overgens liep ze gisteren super, en ik ben dan zo trots op m'n paardje. :D

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:44

Inderdaad, je hoort wel vaker dat ze die schapenvachten erg eng vinden omdat het naar 'dood' ruikt waarschijnlijk.
Wassen is een goed optie, maar je idee van de vacht in de buurt van je paard houden is ook niet slecht.
En inderdaad, desenisibiliseren met de vacht is iets wat je zeker moet doen, ook als-ie gewassen is.
Succes!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:45

Doe je het dekje dan niet gelijk onder het zadel? kan me haast niet voorstellen dat een paard er van op of om kijkt als er lamsvacht onder het zadeldekje zit...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:50

MirandaFuego schreef:
Bij het eten opdoen werkt vaak niet, dan moeten ze twee dingen tegelijk doen.

Juist wel, voedsel maakt een hoop dingen makkelijker, de bereden politie maakt dankbaar gebruik van emmertjes brok bij het laten wennen van jonge paarden aan herrie, etc. Zolang als paard eten erg lekker vindt is het voer snel belangrijker dan dat rare ding dat eigenlijk toch niks doet.

Katara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 23:12

amillia schreef:
Doe je het dekje dan niet gelijk onder het zadel? kan me haast niet voorstellen dat een paard er van op of om kijkt als er lamsvacht onder het zadeldekje zit...

Ik had het dek inderdaad onder het zadel gedaan en ik kwam niks vermoedend d'r stal in lopen met het zadel over m'n arm om haar op te gaan zadelen voor de les.
Ik denk inderdaad dat het naar "dood" ruikt ofzo.
Ook al worden de schapen levend geschoren.

Ik ga het in iedergeval zondag weer proberen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 00:26

Katara schreef:
amillia schreef:

Ik had het dek inderdaad onder het zadel gedaan en ik kwam niks vermoedend d'r stal in lopen met het zadel over m'n arm om haar op te gaan zadelen voor de les.

denk toch echt dat je er hoe dan ook tóch te veel aandacht aan besteed hebt en je paard dit voelt, of dat de eerste keer dit niet zo was en je paard toevallig zo reageerde. je verwacht dit gedrag nu en je focus ligt dan daarop, en dat is waneer het mis gaat

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 00:30

Katara schreef:
amillia schreef:

ik snap em ff niet, hoe bedoel je naar dood ruiken en leven worden geschoren...

een lamsvel zit gewoon huid aan, daar moet een schaap echt wel dood voor gaan, eer je er een echt lamsvel shabrak van kan maken...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 00:49

Ook ik denk dat je het groter maakt dan nodig is.
Ik zou het ding gewoon wassen, peerd veilig vastzetten en hup erop met 't ding. Is niet eng... ligt er al op... zie je wel... Niet laten ruiken (dan schenk je er teveel aandacht aan en maak je het ding speciaal. Ook krijgt het dier teveel gelegenheid om toch de geur te herkennen); want immers; is niet eng.....
Desnoods longeren ipv rijden.

Zoiets zou ik het aanpakken eigenlijk....

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:26

gelukkig voor jullie dat je niet weet hoe "dood" ruikt. in ieder geval niet als een schaap, wel als varkens.
de geur van een schaap is inderdaad vrij sterk, dat komt door al het huidvet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:58

Hihi, straks kan je je leren zadel en hoofdstel ook niet meer gebruiken, is ook van een dood beest!
Idd zit er een sterke lucht aan schaap en die witte kleur doet er ook geen goed aan!
Maar de 1e tip van Cissy is de beste, dat moet je zeker proberen!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 01:35

sigrid1182 schreef:
Katara schreef:

ik snap em ff niet, hoe bedoel je naar dood ruiken en leven worden geschoren...

een lamsvel zit gewoon huid aan, daar moet een schaap echt wel dood voor gaan, eer je er een echt lamsvel shabrak van kan maken...

Nee, er zit geen huid aan maar polyester ;), Een beetje zoals kunstbont.

Irma_Maandag schreef:
Ook ik denk dat je het groter maakt dan nodig is.
Ik zou het ding gewoon wassen, peerd veilig vastzetten en hup erop met 't ding. Is niet eng... ligt er al op... zie je wel... Niet laten ruiken (dan schenk je er teveel aandacht aan en maak je het ding speciaal. Ook krijgt het dier teveel gelegenheid om toch de geur te herkennen); want immers; is niet eng.....
Desnoods longeren ipv rijden.

Zoiets zou ik het aanpakken eigenlijk....

Ik ook, heb een hekel aan dit soort onzin en zal ook zeker niet ophouden tot het op paardlief's rug ligt }>

Katara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:30

Hallo allemaal,
Ik heb goed nieuws, het zadeldek is niet te koop hahah.
Gisterenavond na een intensieve buitenrit heb ik haar nog eens aan het gewassen zadeldek laten ruiken en zowaar ze kwam al dichterbij en zelfs met haar neus op het zadeldek.
Gelijk nam ze er weer afstand van, maar snurken deed ze niet meer.
Iemand van de manege is met het zadeldek naar haar toe gelopen, heeft haar met 1 hand vast gehouden en met de andere hand het zadeldek erop gelegt. Dat ging heel goed.
We hebben het zadeldek nog eens eraf gehaald (omdat het ondersteboven lag) en er weer op.
Als beloning kreeg ze haar dagelijkse portie mais en we hebben het zadeldek er zeker nog een half uur zomaar erop laten liggen.
Af en toe keek ze om, om te kijken wat er op haar rug lag maar ze deed er verder niks mee.
Voordat ik het zadeldek eraf haalde heb ik het eerst nog een keer over haar hele rug gestreken, ze was bezweet en zo komt haar geur eraan.

Kortom............ het is gelukt met geduld en doorzetten. :D

Bedankt voor jullie tips. :D

Er mag een slotje op dit onderwerp wat mij betreft.

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:36

Fijn dat het gelukt is