Intergratie in kudde: 2de in rangorde valt nieuw paard aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Intergratie in kudde: 2de in rangorde valt nieuw paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 17:20

Sinds 3 maanden staat een nieuwe 3-jarige arabier bij ons. Bekend is dat dit paard vrij dominant was in de oude kudde, volgens eigenaresse. Mijn oude kudde bestaat uit de leider 19-jarige Fries, 2de in rangorde 21-jarige lipizaner en beste vriend 5-jarige russische arabier, die al een jaar bij elkaar staan. De 3-jarige arabier staat reeds 1 maand met de Fries samen, ging prima, staat duidelijk op de tweede plaats. Lipizaner en vriend (russische arabier, noem ik even Rus) stonden ook met zijn tweeen. Beide groepen hebben een stuk paddock met hooi en weide. De 3-jarige arabier is herstellend van een blessure. Omdat ik niet zoveel ruimte heb en een grote schuilstal, is het voor mij gemakkelijker, als de paarden bij elkaar staan. Omdat ik nu 2 maanden een grote weide kan pachten, wil ik de paarden eigenlijk bij elkaar hebben. Over het hek ruiken ging bij beide groepen prima. Vandaag hebben we de 4 paarden in de rijbak bij elkaar gezet. Leider Fries vindt alles OK. Hij draait zich even om en allen lopen weg. Echter, lipizaner vindt de 3-jarige arabier niet aardig, ze hebben flink naar elkaar getrapt, maar 3-jarige arabier laat niet zien, dat hij een underdog is. De paarden hebben een uur bij elkaar gestaan en lipizaner heeft de 3-jarige arabier 10 keer aangevallen en hem echt in een hoek gedreven. 3-jarige arabier trapt terug en rent dan weg- Lipizaner erachter aan en dan houdt lipizaner op. Rus loopt er een beetje achteraan. Zeker indien de jarige arabier in de buurt van Rus komt, valt lipizaner aan. Maar ook als de 3-jarige arabier in de buurt van de Fries komt, valt lipizaner ook aan. Fries doet niets daartegen. Uiteindelijk heb ik de paarden rustiog uit elkaar gehaald, omdat het risico te groot is in een rijbak.

Echter, zou het uitmaken, als ik de 4 paarden in een groot weiland bij elkaar zet, waar veel gras is, zodat ze daar 2 maanden aan elkaar kunnen wennen en er voldoende eten is? Voor mij is de enige mogelijkheid de 4 paarden in de winter te houden, bij elkaar omdat 1 grote schuilstal heb, waar allen inkunnen. De paarden staan altijd buiten. Of zou ik de lipizaner en 3-jarige arabier eerst een tijdje bij elkaar moeten zetten? Wie heeft hier een goed advies?

diergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:34

Omdat de Arabier herstellende is van een blessure zou ik voorlopig geen risico nemen!
De lipizaner is de 2e in rangorde en dat was de Arabier in feite ook onder de Fries en de oude eigenaresse gaf al aan dat de Arabier in de oude kudde vrij dominant was. Hij zal dus niet zonder slag of stoot een lage plaats accepteren.
Gelukkig is het nog een hele tijd voor het winter is.

Een buitenbak is natuurlijk een vrij kleine ruimte en je hebt de 4 paarden nu alle vier bij elkaar gelaten.
Is het een optie om eerst de Arabier met Rus apart te zetten en daarna te proberen met Rus en de Fries zodat je zeker weet dat dat allemaal goed zit en dan de Arabier met de Lipizaner apart en dan 1 voor 1 de andere paarden erbij?
Omdat de Lipizaner aanvalt als de Arabier naar Rus gaat, zou ik zeker eerst de Arabier met de Lipizaner goed laten wennen voor je de Rus erbij zet.

Succes!

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:02

Ik ben het ermee eens dat het verstandig is om eerst de 3-jarige arabier te laten herstellen van de blessure. Bij het introduceren van dieren aan elkaar kan er altijd wat gebeuren.

Maar ik heb eerst een vraag: weet je zeker dat je de rangorde goed hebt? Zeker omdat het een kleine kudde is, weet ik niet zeker of je wel van een eenduidige rangorde kan praten. Ik ken namelijk een groep van 3 paarden die in verschillende omstandigheden, verschillende 'rangordes' laten zien (met eten is paard A de baas, in de grote wei paard B en met buitenritten moet paard C voorop..)

Maar buiten dit, als ik het goed heb gebeurd er eigenlijk dit: de lipizaner stuurt de arabier steeds weg van de andere paarden en lijkt zich erg beschermend te gedragen tegenover de oude kudde. Misschien dat dit problemen gaf doordat de arabier eigenlijk niet weg kon komen van de anderen, doordat het zich in een buitenbak afspeelde. De kans dat de arabier een ander paard tegenkomt is daar vrij groot. Misschien moet je proberen om ze in de grote wei te zetten met zn vieren. Ik denk niet dat de lipizaner continu achter de arabier aan zou gaan, zeker niet wanneer er genoeg ruimte is om elkaar te ontwijken. Op den duur zullen ze aan elkaar gaan wennen en wordt de arabier misschien geaccepteerd.

We geven nu de lipizaner de schuld, maar hoe gedraagt de arabier zich? Dringt hij/zij zich op, gedraagt hij/zij zich dominant (lichaamstaal)? Misschien lokt de arabier dit wel uit. Dan zal ook de optie die ik hierboven heb gegeven uiteindelijk het gewenste resultaat geven. De lipizaner zet dan de arabier steeds om zn plek, uiteindelijk zal een van beide zich overgeven en de gewezen plek accepteren. Zo niet, dan moeten deze paarden alsnog uit elkaar worden gehaald.

Paarden zorgen er zelf wel voor dat ze zich niet verwonden met dit soort gevechten. Dat maakt ze zwakker en een makkelijkere prooi voor een eventueel roofdier. Wanneer ze genoeg ruimte hebben, wordt de uitkomst van het 'gevecht' bepaald door lichaamstaal, door dreigen, door boze blikken. Ze hoeven dan immers niet in elkaars vaarwater te komen.

Heb je de geslachten van de paarden trouwens bewust weggelaten?

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:07

Ik weet niet hoe groot jouw weiland is, maar jij weet wel hoe de situatie bij ons is :D Wij hebben altijd alle paarden gelijk bij elkaar gezet, zowel toen de "oude gek"(overigens met een peesblessure) bij ons kwam als toen de veulens kwamen, altijd zonder problemen. Ik ben van mening als de paarden genoeg ruimte hebben om weg te kunnen, het eigenlijk altijd goed gaat.

palham

Re: Intergratie in kudde: 2de in rangorde valt nieuw paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:53

Diergedrag: je hebt gelijk, dat ik verder geen risico moet nemen met blessure en jesuggestie klinkt heel logisch.

Djaika: sorry, nee heb de geslachten niet met opzet niet verteld. Alle 4 zijn het ruinen. Bij ons zijn bij de oude kudde
(Fries, lipizaner en rus) de verhoudingen altijd gelijk in elke 'natuurlijke' situatie, dus eerst de Fries, dan lipizaner, dan Rus. Met natuurlijk bedoel ik op de wei en op paddock. Tijdens het rijden, nemen wij de leiding en laat ik expres Rus vooorop te lopen om te leren.

De 3-jarige arabier heeft zich absoluut niet onderdanig getoond. Hoofdje elke keer naar boven en maar staan kijken (waarschijnlijk in paardentaal gecommuniceerd: komdan, kom dan)

Noppert: wieland is 1/3 van jullie weiland, in een L-vorm. paarden kunnen wel evr vanm elkaar staan, als ze daar zin in hebben. Mijn buikgevoel zegt om het misschien gewoon toch te proberen en te kijken hoe het met alle 4 op de wei gaat.

Indien niet, volg ik graag de strategie van Diergedrag. Wat denken jullie?

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:03

Ok, dan is het idd een stabiele kudde zoals je al zei. Allemaal ruinen geeft verder ook geen verklaring voor dit gedrag, dus lijkt het erop dat de lipizaner en de arabier onderling een 'meningsverschil' hebben.

Ik ben er niet voor om steeds nieuwe combinaties van paarden te maken. Paarden moeten een kans krijgen om een rangorde te maken en door steeds andere combinaties te maken moet dat steeds opnieuw gebeuren. Dat leidt alleen tot onrust.
Maar wanneer het niet lukt met alle vier tegelijk op de wei, dan weet ik niet of het überhaupt gaat lukken. Je kan de strategie van Diergedrag proberen.