Hoe het vertrouwen en respect terugkrijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Hoe het vertrouwen en respect terugkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 10:28

Hallo,

Sinds een jaar of 4 heb ik een kruising kwpn/arabier van Rubiquil die nu over een maand 9 jaar word.
2 jaar geleden kwam ik erachter dat hij artrose in de voorbenen heeft en dus niet meer bereden mocht worden.
Ik heb dat een hele tijd niet kunnen accepteren dat ik niks meer met hem zou kunnen en heb mij een tijdje van hem gedistancieerd.
Nu ben ik op een punt waar ik het geaccepteerd heb en het een plekje heb kunnen geven.

2a3 weken geleden heb ik besloten dat ik weer wat met mijn paard wil doen, alles rustig weer opbouwen en die vertrouwensband weer terugkrijgen.
Nu zit het zo dat op het moment dat ik met hem wat wil gaan doen, dat hij helemaal zijn aandacht er niet bij houd.
Hij loopt niet in kuddeverband, hij staat wel met andere paarden op een wei, maar de weide is in stukken verdeeld zodat de paarden niet bij mekaar kunnen.

Laatst wilde ik een rondje met hem aan de hand draven, maar meneer rende er heel hard vandoor met als gevolg dat hij het halstertouw uit mijn handen trok en meneer dus nog met halster en halstertouw aan het galloperen was, berg af.

Op het moment dat ik wat kleinere dingen met hem wil oefenen toont hij vervelend en nerveus gedrag.
Als ik zeg "terug" dan denkt meneer dat hij met zijn achterbenen mag schoppen.
( moet ik er wel bij vertellen dat ik hem, toen ik er pas achter was dat hij artrose had, dingen ben gaan aanleren zoals steigeren en bokken op commando)
Die dingen die op commando zijn aangeleerd zoals bokken en steigeren gebruikt hij nu op ongewenste momenten tegen mij.

Ook heeft hij voedernijd, op het moment dat hij of andere paarden eten krijgen is hij niet meer te houden.
Oren plat in de nek en aanvallen maar.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat Amarant weer vertrouwen en respect gaat krijgen in zowel mij als andere paarden?
Wat zijn de dingen die ik eventueel met hem kan doen zodat hij weer vertrouwen in mij krijgt en ik in hem, maar wel zodat het veilig is voor ons beiden.

Hopelijk kan iemand mij wat informatie geven.

Alvast bedankt

LauraXWhite

Re: Hoe het vertrouwen en respect terugkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:54

In ieder geval veel tijd met hem doorbrengen, veel poetsen. Ik weet niet in hoeverre hij dan vervelend doet?
Ook kun je een klein rondje met hem wandelen aan de hand. Gaat hij er vandoor als je gaat draven of ook als je alleen stapt? Als hij het alleen met draven doet kun je het misschien rustig opbouwen en nu alleen korte rondjes stappen.
Verder laat ik het aan iemand anders over, ik weet nog niet zo heel veel hier over.. ;)

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 11:29

Met poetsen is hij ook regelmatig nerveus en is veel met z'n benen aan het trappelen.

Tot nu toe is hij alleen ervandoor gegaan met draven.
Maar ook met stappen dan is hij de hele tijd onrustig, wilt in draf aanspringen en respecteert mijn grenzen niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 11:31

Even een gedachte, ik weet niet of het kan.
Maar is het mogelijk dat hij de dingen die je nu doet, associeert met pijn die hij misschien gehad heeft toen je nog met hem werkte? Dat hij bij voorbaat al in staking gaat omdat hij slechte herinneringen heeft bij wat hij denkt dat gaat komen?

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 11:31

Misschien grondwerk proberen?

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 13:29

@FOG

Zoals eerder vermeld kan dit paard niet meer bereden worden.
Mijn intentie is om het vertrouwen en respect terug te krijgen doormiddel van grondwerk.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:49

Dit paard zit duidelijk niet lekker in zijn vel als ik hoor dat hij nerveus en agressief is. Je zei dat je er 2 jaar geleden achter bent gekomen dat hij artrose heeft en dat je je toen gedistantieerd hebt van hem. Wat is er in die tijd met hem gebeurd, wat deed je toen met hem, hoe vaak was je bij hem? Het zou inderdaad zo kunnen zijn, zoals _Eshter_87_ zegt, dat hij de pijn van toen associeert met jou. Als hij met poetsen al nerveus is, terwijl dit meestal een ontspannende bezigheid zou moeten zijn, dan is het wel duidelijk dat hij zijn vertrouwen in jou kwijt is. Daarom vraag ik me ook af wat er precies gebeurd is in de tijd dat jij het nog moeilijk vond om te accepteren dat je paard artrose heeft. Het kan namelijk zo zijn dat hij zich in de steek gelaten voelt..
Zou masseren i.p.v. poetsen wat kunnen helpen?

viefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:48

ik zou gaan grondwerken met hem, zodat je respect van hem krijgt en hij jouw ziet als leider, zeker voeder neid is een rangorde probleem...makkelijk op te lossen, ga je eens verdiepen in Parelli zou ik zeggen.

Turbolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:51

Grondwerk kan je helpen

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:35

Grondwerk zal bij dit paard pas helpen als de veiligheid van beide gewaarborgd is. Dat het paard ongetwijfeld vertrouwen kwijt is moge duidelijk zijn. Echter blijft de vraag hoe vertrouwen terug te krijgen en wederzijds respect op te bouwen op een veilige manier. Paard heeft de neiging om van zich af te schoppen als het hem niet zint. Voernijd bij dit paard is in een dusdanige mate dat geen enkel paard noch mens achter hem hoeft te komen of hij trapt van zich af. Advies mijnerzijds, was niet meer voeren maar met het voer oefeningen doen en deze als beloning gebruiken in zijn voerbak. Bijv. paard dient eerst terug en stil te staan en als beloning zijn eigen voer in de voerbak. Dat je hier voor als nog je positie als leider opgeeft is duidelijk maar ergens zal er begonnen moeten worden. Vandaar dit advies qua oefeningen die niet te veel gevraagd zijn maar tegelijkertijd positie in leiderschap kunnen bepalen.

Vandaar uit geadviseerd, rustig aan het paard opnieuw leren aanraken stukje bij beetje tot paard vertrouwen terug krijgt en zich wederom laat aanraken zonder nerveus en onvoorspelbar gedrag.

Teveel vragen van dit paard kan en mag niet aan de orde zijn, Ts geeft al aan een tijdje afstand te hebben gedaan van dit paard en steeds de neiging heeft als ze met hem loopt dat hij in draf wil aanspringen, is nerveus en onvoorspelbaar, dus zal er eerst aan veiligheid gewerkt moeten worden en van begin af aan het paard weer aan alles laten wennen.

Wat vinden jullie wat betreft de nervositeit va dit paard?? Is het wijs om over te stappen op ander voer waar minder energie in zit??

Ik ken dit paard persoonlijk vandaar dat ik conclusies kan trekken hoe dit paard is.

Momenteel krijgt dit paard op rust nog steeds een recreatiemengeling. Wijsheid om dit paard ander voer te gaan geven???

Hopelijk kunnen jullie met Ts meedenken, hoe meer meningen hoe meer wegen naar Rome kunnen leiden.

Groetjes Sjattukuh

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:43

Het paard is geworden wat het nu is , net door jouw gedrag naar hem toe, je hebt het hem eigenlijk zelf aangeleerd.
Ik wil je niet aanvallen hoor, maar ik ga er toch vanuit dat het zo is.
Grondwerk is idd een heel goed ding, maar als je het verkeerd doet dan werkt het niet of zelfs tegen je.
En zoals zijn gedrag nu is , dit heb je eigenlijk zelf zo gemaakt, dit is niet de fout van het paard.
Ik zou een goede instructeur/paardentrainer zoeken, en train dan je paardje samen elke week, en dan kan jij heel de week door het geleerde er verder in trainen.
Op deze manier kunnen eventuele fouten ook tijdig weer bijgestuurd worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:19

Een level 1 pakket, rode versie van Parelli op de kop tikken en daarmee aan de slag gaan, liefst onder begeleiding.
Level 1 is helemaal gestoeld op veiligheid en omgang met je paard dus dat moet lukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:20

Grondwerk, idd eventueel Parelli.
Of als je Nederlandstalige boeken hebben wilt: 101 Horsemanship oefeningen.
Of Grondwerk van Inge Teblick.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:13

Als het paard al veel op de wei staat, is het misschien verstandiger om alleen nog hooi bij te voeren, en niets anders. Het paard hoeft namelijk toch (bijna) geen inspanningen te verrichten. En veel tijd met je paard doorbrengen op een positieve manier. Eventueel alleen maar in de wei erbij zitten zonder iets te doen. Daarmee laat je hem zien dat je hem niet lastig valt.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:21

Allemaal bedankt voor het advies. Ik zal me hierin zeker verdiepen, en zorgen dat het vertrouwen weer wederzijds gaat worden.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:30

Gewoon veel in handen nemen en grondwerk zoals de anderen zeggen. Veel poetsen, masseren en knuffelen met je paard helpt ook de band weer te verbeteren. Het respect zal langzamer hand terugkomen als je ook consequent bent. Niet de ene dag wel de andere dag niet. En niet meer oefeningen laten doen steigeren/bokken.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:59

Heel consequent zijn. Het is heel goed om rustig te poetsen en kleine stukjes te lopen tot jullie allebei het vertrouwen in elkaar terug gevonden hebben, ik kan me voorstellen dat jij er ook een beetje bang van bent geworden.

Probeer situaties waarin jij en/of hij nerveus worden te mijden, maar pik het absoluut niet als hij toch incidenteel naar je trapt of bokt: groot maken, met een lage stem een schreeuw geven, evt een tik verkopen. Jouw veiligheid gaat boven alles :) maar probeer vooral veilige situaties te zoeken en die langzaam uit te bouwen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:13

Kan het niet zijn dat jij zelf misschien nog nerveus bent? Paarden zijn enorme spiegels hè;)

Anwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:51

Inderdaad kan je het beste grondwerk doen om respect te krijgen, misschien kan je ook een join-up proberen om vertrouwen te winnen je moet alleen wel heel goed lezen op internet hoe het moet anders werkt het soms niet. Het is nog leuk om te doen ook!

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:49

Ik zou zeker niet zonder begeleiding een Join-Up doen... Misschien is Klassieke Dressuur iets om te proberen? Dat kan je ook heel goed vanaf de grond doen en helpt ook om te band tussen jou en je paard te versterken (en jouw positie als leider te bevestigen). Ik zou dit wel doen met een goede instructeur/trice die goed in de gaten houdt wat je paard wel en niet aankan ivm de artrose.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:31

De join-up zou ik niet aan beginnen. Iedereen schijnt er wel iets van te weten of het je uit te kunnen leggen terwijl er echt bar weinig mensen zijn die dan ook een daadwerkelijke, goed uitgevoerde join-up kunnen.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:11

Sassol schreef:
De join-up zou ik niet aan beginnen. Iedereen schijnt er wel iets van te weten of het je uit te kunnen leggen terwijl er echt bar weinig mensen zijn die dan ook een daadwerkelijke, goed uitgevoerde join-up kunnen.

Dat heb ik inderdaad ook gelezen. Schijnt dat men dat ook maar 2 of 3 keer in een paardenleven mag uitvoeren en dan nog alleen door iemand die heel goed weet wat hij/zij doet.

Aangezien Ts niet meer gereageerd heeft zal ik zelf even reageren op jullie reacties.

Sassol schreef:
Kan het niet zijn dat jij zelf misschien nog nerveus bent? Paarden zijn enorme spiegels hè;)

Heb niet het idee dat Ts nerveus is bij het paard, echter is het natuurlijk wel zo als paard ervandoor gaat met touw en al, dat je dan ietwat terughoudender reageert. oefening word hervat maar aangepast, zodat het paard weg rennen niet gaat associëren om onder het "werk" uit te komen. Dus Ts laat zich dan niet intimideren door zijn actie. Neemt niet weg dat je dan uiteraard ietwat nerveuzer bent juist omdat je weet dat het paard alles op alles kan zetten om ervandoor te gaan.

Snor schreef:
Probeer situaties waarin jij en/of hij nerveus worden te mijden, maar pik het absoluut niet als hij toch incidenteel naar je trapt of bokt: groot maken, met een lage stem een schreeuw geven, evt een tik verkope

Ts heeft laatst haar paardje geborsteld ging op zicht goed, hij was nog erg nerveus en kon maar niet stilstaan. Uiteindelijk heb ik met Ts samen het paardje bezig gehouden, hij is erg alert op zijn omgeving en alles wat er om hem heen gebeurt alleen weinig ogen en oren naar Ts die hem staat te borstelen. Uiteindelijk tip gegeven om iets uit te vinden bij het paard wat hij heerlijk vind waardoor alle aandacht naar hem toegaat zodat hij ook zijn aandacht naar haar heeft. Uiteindelijk heb ik hem gemasseerd op zijn manen en schoft en ach wat trok ie toch een snoetje. Ts, had hem nog nooit zo'n gezichtsuitdrukking zien geven maar blijkbaar vond ie het heerlijk en had alle aandacht voor de masseur. :P

Ik geloof best dat als Ts tijd steekt in haar paard en veel geduld met hem heeft dat het allemaal wel goed komt, het enige wat vaak moeilijk is, zijn de dieren proberen te begrijpen, en eenmaal begrip is het gemakkelijker om met het dier om te gaan.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:16

begin laag
zet je pony in een bak of een kleine wei en ga op de grond zitten
wacht net zo lang tot hij naar je toe komt (desnoods de hele dag)
als hij echt niet komt en je al heel vaak hebt geprobeert, neem dan een appel mee (absoluut de 1e keer niet doen!)
En dan verder opbouwen

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 16:14

ik zie dat Sjattekuh25 me voor is geweest met antwoorden :P
Klopt idd helemaal.

Ik moet zeggen dat ik sinds kort wel enigzins verbetering zie.
Hij is niet meer zo agressief met voeren en leert dat hij pas eten krijgt wanneer hij een stapje terug gaat.

Dit zijn we al enkele weken aan het oefenen en dit gaat prima!
Ben erg trots op hem!

Ook ben ik er met behulp van Sjattekuh25 achter gekomen dat Amarant het heerlijk vind
om gemasseerd te worden.
Ik heb hem nog nooit, in al die jaren dat ik hem al heb, zo'n gekke snoeten zien trekken toen hij
gemasseerd werd.

Volgens mij geniet hij er wel van!
Al met al gaan we met kleine stapjes vooruit, nogmaals ben erg trots op hem en dit hou ik zeer zeker vol.

Mensen met nog meer tips en advies, altijd welkom!

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:07

Mooizo! Gelukkig! +:)+
Er zijn ook allerlei cursussen voor paardenmassage, misschien is dat leuk om een keertje te doen?
Ook leuk om te doen met een paard aan de hand is schriktraining, je leert elkaar dan beter te vertrouwen en je paard krijgt er meer zelfvertrouwen van :j