Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Hawai schreef:Denk eerder dat hij last heeft van het zadel.
Misschien even een goede zadelmaker ernaar laten kijken.
Kan goed zijn dat hij een aantal drukplekken heeft hoor en elke keer weer last heeft van het zadel.
liess1 schreef:je gaat te snel,rustig aan iedere keer een stapje verder.De singel niet te strak doen en als hij braaf is een stukje wandelen en dan het zadel weer af en de volgende keer weer proberen.Niet erop gaan zitten. Hoofdstel omdoen ook kijken of daar geen stress vandaan komt (gebit en bit in orde?) en hulp zoeken..
Paardje geeft hier echt aan dat het ergens last van heeft en niet dat zadel op zijn rug wil hebben.Citaat:Nu krijg ik het zadel er wel gewoon op maar meneer loopt heen en weer en wil absoluut niet stilstaan.. en het word nu gewoon wat gevaarlijk
Is in mijn ogen dus een soort vluchtengedrag voor pijn.Citaat:hij is sinds kort ook ontzettend fit en ook met rijden wil hij het liefst draven of galopperen
Dit gaf bij mij ook helemaal geen problemen.Citaat:zodra ik opstap is er niets aan de hand, denk dat een paard met rug of zadel klachten niet zo lekker loopt

Philadelphia schreef:ehm zoals ik al eerder heb gezegd, is er echt niets mis met het zadel.
omdat hij onlangs nagekeken is.
en het paardje heeft dit gewoon altijd gedaan na zijn maagzweer van 2 jaar terug?
dat weet ik niet precies maar het is in elk geval geen lichamelijk iets.
niets wijst daar nog meer op. alles heb ik rustig geprobeert en dit doe ik elke dag.
alleen vind ik het nu moeilijker en begin het soms eng te vinden hoe hij reageert.
diergedrag schreef:Philadelphia schreef:ehm zoals ik al eerder heb gezegd, is er echt niets mis met het zadel.
omdat hij onlangs nagekeken is.
en het paardje heeft dit gewoon altijd gedaan na zijn maagzweer van 2 jaar terug?
dat weet ik niet precies maar het is in elk geval geen lichamelijk iets.
niets wijst daar nog meer op. alles heb ik rustig geprobeert en dit doe ik elke dag.
alleen vind ik het nu moeilijker en begin het soms eng te vinden hoe hij reageert.
Ik ben het eens met Hawai dat dit echt duidt op een pijnprobleem! En dat kan natuurlijk al 2 jaar bestaan.
Je hebt alles rustig geprobeerd en dat doe je elke dag maar het gedrag wordt erger in plaats van beter, dan werkt het niet en is de kans heel groot dat er wat anders aan de hand is.
Niet iedere zadelmaker is even goed in het aanmeten en controleren van een zadel dus dat hoeft (helaas!) niets te zeggen.
Waarom laat je je paard (als is het maar voor alle zekerheid) niet een keer onderzoeken door een osteopaat?
renee16 schreef:hierop wil ik even zeggenAls pijn van het zadel uitgesloten is..
Iedere keer opnieuw met engelengeduld het zadel er zeer rustig opleggen en maar net doen of je debiel bent als je paard weer zo reageert.
Het kan iets blijvends zijn, net als singelvrees. Maarja, altijd rust bewaren en nooit boos worden hierm (tuurlijk wel ooit terecht spreken als hij echt bijt of iets dergelijks) maar verder het slechte gedrag maar gewoon negeren, lijkt mij een optie.
sallandval schreef:Rustig aan opzadelen is iets anders dan rustig aan aanpakken van dit probleem.
Heb je het paard verder goed onder controle als je ernaast staat (dus zonder zadel in de buurt)? maw kun je hem makkelijk leiden gewoon aan een halster? Of is hij sowieso lastig hanteerbaar als je er niet op zit???