aanleren dragen beenbeschermers/transportbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

aanleren dragen beenbeschermers/transportbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 20:34

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn paard (arabisch volbloed) is 8 jaar en heeft nog nooit beenbescherming om gehad om haar achterbenen. Ik heb haar nu een klein maandje en moest vandaag voor een controle foto naar de kliniek. Omdat ik al vermoedde dat ze hoge transportbeschermers niet zou accepteren, heb ik haar lage beschermers om gedaan. Eerst er aan laten ruiken, over haar lichaam gestreken met de beschermer en hem zonder vastmaken om haar been gedaan. Dat ging goed, maar zodra ze er 1 om had en wilde bewegen met haar been raakte ze in paniek. Been heel hoog, trappen in de lucht en ze was echt bang. Ook een 3 in 1 beschermer om het achterbeen ging niet, voor wel. Uiteindelijk zijn we maar zonder bescherming om de achterbenen gegaan, waarbij ze op de terugweg bij het uitladen even een misstapje maakte onderaan de laadklep en uiteraard haar achterbeen wat open schaafde :+

Niets ernstigs, maar ik heb haar wel graag met bescherming op de trailer. Iemand tips hoe ik haar dit aan kan leren zonder grote paniek?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:08

hoe leer je een paard iets aan zonder angst?
door te oefenen en zelf te blijven focussen op rust uitstralen.

mvn

Re: aanleren dragen beenbeschermers/transportbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:44

het is normaal dat een paard reageert op beschermers aan het begin. trappen naar achter, uitstrekken, heel hoog optillen het hoort erbij. Natuurlijk moet je wel het verschil zien tussen bewust iemand trappen of naar iets en trappen omdat er iets raars is.

oefenen is het beste, als je ze om doet dan beste in een open ruimte terwijl je er vast houdt mer longeerlijn. dan kan ze wegschieten zonder problemen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:48

Transportbeschermers leveren vaak gekke taferelen op. Inderdaad gek trappen waarbij ze niet meer weten hoe ze op hun benen staan en bijna onderuit gaan.

Ik zal ze omdoen als je niet weg moet en alle tijd hebt. En dan een lekkere zak hooi voor de neus zetten.
Begin anders eerst met een korte bandage. Desnoods knip je een oude doormidden. Zorg wel dat hij niet los kan gaan door bijv zo'n klittenbandje rondom te doen.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:01

hier heeft Nona het geleerd door ze even aan te houden terwijl ze eigenlijk niet op de trailer moest.

Terwijl ze de beschermers omhad, lekker acter der oren kroelen, en worteltjes en appeltje snoepen...

Het gewoon aanhouden ging lekker...

Dan maar stappen dacht ik dus.
Ze bleef gelukkig wel rustig, maar ze stapte net of ze een "pakje" in der broek had gedaan... :+

ambre

Re: aanleren dragen beenbeschermers/transportbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:04

Gewoon aan doen in de open ruimte en gaan stappen,na een stukje lopen ze echt normaal hoor!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 07:59

Even voor de duidelijkheid; het is niet alleen even benen hoog houden, gek lopen, zoals de meeste paarden reageren. Ze raakt gewoon in paniek, een zak hooi of kriebelen gaat haar echt niks interesseren ;) Ze houdt haar been hoog trappend (niet naar mij) in de lucht en valt bijna om, je ziet het wit in haar ogen, staat volledig te trillen en ze durft het been niet meer neer te zetten. Ook een gewone 3 in 1 beschermer om een achterbeen vindt ze doodeng.

Ik denk dat ik sowieso moet beginnen met alleen een strijklap of zelfs alleen een bandageriempje.