Halster bij jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PaardrijMuts

Halster bij jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 15:50

weet niet of dit goed staat !

Ik zit met een probleem, mijn jaarling vind het heerlijk om te stoeien met onze oudere ruin.
Opzich geen probleem natuurlijk, maar hij krijgt het altijd voor elkaar om het halster eraf te krijgen. :Y)
Nu is het zo dat ik hem gewoon aan zijn hoofd mag zitten etc, maar een halster omdoen is uit den boze.
Het liefst rent hij hard weg. heeft iemand misschien tips om ervoor te zorgen dat ik als eerst dit halster weer omkrijg en
hoe ik ervoor zorg dat hij niet meer zo bang is voor het halster ? *D

RamboBink

Re: Halster bij jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:45

eerst een paar keer benaderen zonder halster en wat lekkers, dat hij het leuk vind om bij je te zijn...

mocht dat al het geval zijn zou ik naast hem gaan staan met rechterheup voor bij zijn linkerschouder en hem met je rechterhand onder zijn hoofd door bij zijn neus vastpakken (alsof je zijn halster/hoofstel aan doet) eerst even vasthouden kijken hoe hij reageert en daarna met je linkerhand gauw het halster aan doen. Gaat hij achteruit lopen probeer je vlug te zijn en gewoon mee te lopen tot hij stil gaat staan en dan weer opnieuw proberen. Probeer als hij dus achteruit gaat lopen om 'recht' achteruit te lopen zodat hij op een gegeven moment dus niet verder kan (vanwege de omheining) dan is het wat makkelijker.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:46

verschillende soorten halsters uitproberen werkt ook. is het echt een drama dan je halstertouw gebruiken om een halster aan te leggen. soms werkt dit om eraan te wennen.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:37

Het halster omdoen in de stal. Leidt hem af met iets leuks en doe het dan om.

Probeer inderdaad verschillende soorten halsters. Doe het halsters dagelijks af en aan. Dan gaat hij dit als normaal beschouwen.

Wees wel alert, want jaarlingen blijven jaarlingen.

psycholove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:53

mijn paard deed dit ook toen ik zo'n halster had die bij zijn hoofd vast moet maken zonder zijhaakje
nu met een normaal halster heb ik er geen last meer van

PaardrijMuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 16:13

Bedankt voor de tips ! Ga straks weer even kijken of het lukt.
En inderdaad lijkt mij een beetje oefening niet slecht, alleen ben ik dan bang dat ik hem niet weer omkrijg haha :o