Dekkende ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 07:49

Hallo,

Ik heb een probleem. Mijn bijna 4-jarige ruin die houdt maar niet op met dekken. Hij heeft een keer een hengstige merrie gedekt en nou houdt hij dus niet op! Zelfs op de ruinen springt hij ( die hier niet van gediend zijn natuurlijk). Ook probeert hij een pony merrie te dekken. De loopt dus nu helemaal wijdbeens omdat hij erop is gesprongen. En zelf staat hij mank omdat hij de hele tijd klappen krijgt van de ruinen als hij erop wilt. Vannacht heb ik geprobeerd hem achter een draadje te zetten maar vanochtend stond hij weer aan de andere kant van het draadje. Hij is er dus gewoon over gesprongen, terwijl hij normaal absoluut nooit ergens over springt. Ook in de omgang is hij vervelender geworden.
Dus nou is natuurlijk de vraag wat ik hier aan kan doen?
Straks ga ik ook even de DA bellen kijken wat hij vindt maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

groetjes
Hanne

humanoidR

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:51

je weet wel zeker dat het geen klophengst is?
je kan hem misschien een periode regumade voeren. daar maken wij sommige dominante hengsten wat minder mee. dan slijt het gedrag misschien. sterkte. is lastig

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:52

Op welke leeftijd is hij gecastreerd? Hoe verliep de castratie?
Misschien, kleine kans hoor (!!!) is het een klophengst?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 07:53

robbedoes schreef:
je weet wel zeker dat het geen klophengst is?
je kan hem misschien een periode regumade voeren. daar maken wij sommige dominante hengsten wat minder mee. dan slijt het gedrag misschien. sterkte. is lastig

Hij is bij mij geboren en ik heb hem toen naar someren gebracht voor te castreren dus neem aan dat die dat ook fatsoenlijk hebben gedaan. Hij is met 1 jaar gecastreerd
Dit gedrag vertoonde hij eerst ook echt niet tot dat hij die ene merrie "mocht" dekken ( mocht niet van ons maar nadat die dus gedekt had hebben we ze apart gezet )

Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:35

misschien laten kijken of het echt geen klophengst is?
hier gebeurt het ook wel eens maar wat ze er aan doen geen idee, ik kan het wel eens vragen.

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:13

Kun je hem niet ergens anders zetten? In een stal ofzo.

(Als het een domme opmerking van mij is moet je je er niks van aantrekken)

Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:15

Maar om een paard hele tijd in stal te laten staan?

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:16

Ik zou inderdaad ook laten checken of het geen klophengst is!

Wellicht andere afrastering gebruiken..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 13:14

Hm als ze het eenmaal 1x hebben gedaan dan weten ze het, dat is wat mijn instructrise mij vandaag vertelde.

Mijn ruin is op 4 jarige leeftijd gecastereerd (vorige eigenaar) en hij word deze zomer nu 13 en die van mij is vandaag dus ook flink bezig met die merrie op z'n weide :roll:

Ik verwacht niet dat die klophengst is hoor als hij er eerder geen last van heeft gehad ;)
Zal eventjes zo doorgaan maar moet binnenkort wel overzijn, mocht het niet overgaan dan zit die kans er wel in..

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:43

Een ruin?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 03:39

Ach wij hebben ook een laat gecastreerde ruin (was eerst dekhengst tot z'n 5e ) die toch nog op elke hengstige merrie springt en ook nog vocht loost. Ik vindt het wel een koddig gezicht, en beiden hebben er geen last van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 04:03

mijn ruin is gecastereerd op zijn 7e en is nu 18.
als het even lukt klimt hij nog steeds op de merries *D

als hij de merries pijn doet dan apart zetten,kan hij niet samen met een stel andere ruinen?

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 07:38

Hoi,

Het gaat hier om mijn merries waar hij de hele tijd(en dan ook echt de hele tijd)op klimt of het probeert.
Een merrie is een kruising van 1,28m die twee dagen wijdsbeens heeft gelopen erdoor,en de andere is mijn tinkermerrie,waar nadat hij steeds bleef springen de veearts voor is moeten komen omdat hij iets geraakt had en ze bloede uit dr muts,ze bleek een infectie te hebben opgelopen,en was mank aan dr acherterbenen door het veel te hard springen van hem, ze was helemaal niet lekker.
En aangezien deze merrie dit seizoen naar de hengst gaat,kan ik het niet gebruiken natuurlijk dat ze weer een infectie oploopt, :+ .
Verder springt hij ook op de ruinen,zelfs op de shet van topicstarter, :(:) .
Dus het is echt wel een groot probleem,ook voor hem,want de twee tinkerruinen geven hem rake klappen,waardoor hij zelf nu ook al een poos mankt.

Groetjes Cindy.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:32

maXcomX schreef:
Ach wij hebben ook een laat gecastreerde ruin (was eerst dekhengst tot z'n 5e ) die toch nog op elke hengstige merrie springt en ook nog vocht loost. Ik vindt het wel een koddig gezicht, en beiden hebben er geen last van.

Ah hier herken ik die van mij precies in, is ook op 4 of 5 jarige leeftijd gecastreerd (ik heb een vermoeden dat hij bij de fokker ook in dekdienst is gebruikt moet dit echter nog wel natrekken) en springt nu dus ook nog op hengstige merries en verliest daarbij ook nog vocht.
Ik was even bang dat ik nog met een 'vruchtbare ruin' liep maar dat is dus niet zo?

Toch fijn dat ik niet de enige ben op de wereld met zo'n ruin :o

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:40

Haha, nee. Het is echt een overblijfsel van het hengst zijn. Overigens een paard wat overal op springt is niet goed. Daar is sociaal gezien dus een steekje aan los. Overigens een normale merrie die niet hengstig is, laat zich echt niet dekken. Dus daar klopt ook al iets niet.

Ik denk ook niet dat het kunt afleren. Voor zo'n dier is het het beste om die apart te zetten of van de hand te doen. Ik weet niet of dat er remmende middelen zijn (mensen gaven ze vroeger kamfer (mottenballen)) om hun seksuele neigingen te onderdrukken.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 06:45

maXcomX schreef:
Haha, nee. Het is echt een overblijfsel van het hengst zijn. Overigens een paard wat overal op springt is niet goed. Daar is sociaal gezien dus een steekje aan los. Overigens een normale merrie die niet hengstig is, laat zich echt niet dekken. Dus daar klopt ook al iets niet.

Ik denk ook niet dat het kunt afleren. Voor zo'n dier is het het beste om die apart te zetten of van de hand te doen. Ik weet niet of dat er remmende middelen zijn (mensen gaven ze vroeger kamfer (mottenballen)) om hun seksuele neigingen te onderdrukken.

Mijn merrie was ook hengstig,en de ruin staat nu op een afgezet stukje,maar dat kan niet blijven duren natuurlijk.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:36

mijn ruin is vorrig jaar gecastreerd of leeftijd van 3,5 jaar en heeft gedekt daarvoor. ook hij heeft nog steeds zijn dek drift. hij loopt nu samen met mijn merrie en hij zou er wel op willen maar daar is zij niet zo van gedient en hij luisterd daar keurig naar. is niet echt een opdringerig paard en als zij niet wil loopt ie gewoon weg. dan niet.

maar ik heb op ene vorrige stal waar ik sotnd ook eens gehad dan een ruin (pas op 10 jarige leeftijd ofzo gecastreerd) in ene op een andere ruin wilde springen. die andere ruin wilde dus gewoon echt het land niet meer in. sprong dwars door alle draden heen als we ze bij elkaar zette. maar dt heeft een week geduurt ongeveer en toen stopte die ruin in ene weer met dekken.

sinds wanneer doet hij dit? doet is dit sinds kort of doet ie het al jaren? als het een klopt hengst zou zijn dan zou ie het al veel langer doen aangezien hengsten met 1 jaar al vruchtbaar zijn, dan zou ie al veel eerder zijn gaan dekken.
zou eens de DA bellen, misschien dat die een middeltje heeft waarmee zijn hormonen wat tot rust gebracht kunnen worden want dat ie zo'n beetje alles wil bespingen wat los en vast zit is niet normaal. verder zou ik hem zoiezo even apprt zetten van de merries, liefst dat de merries ook helemaal uit het zicht zijn, zodat hij zelf ook weer even wat tot rust kan komen in zijn koppie.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:03

blue_kim schreef:
mijn ruin is vorrig jaar gecastreerd of leeftijd van 3,5 jaar en heeft gedekt daarvoor. ook hij heeft nog steeds zijn dek drift. hij loopt nu samen met mijn merrie en hij zou er wel op willen maar daar is zij niet zo van gedient en hij luisterd daar keurig naar. is niet echt een opdringerig paard en als zij niet wil loopt ie gewoon weg. dan niet.

maar ik heb op ene vorrige stal waar ik sotnd ook eens gehad dan een ruin (pas op 10 jarige leeftijd ofzo gecastreerd) in ene op een andere ruin wilde springen. die andere ruin wilde dus gewoon echt het land niet meer in. sprong dwars door alle draden heen als we ze bij elkaar zette. maar dt heeft een week geduurt ongeveer en toen stopte die ruin in ene weer met dekken.

sinds wanneer doet hij dit? doet is dit sinds kort of doet ie het al jaren? als het een klopt hengst zou zijn dan zou ie het al veel langer doen aangezien hengsten met 1 jaar al vruchtbaar zijn, dan zou ie al veel eerder zijn gaan dekken.
zou eens de DA bellen, misschien dat die een middeltje heeft waarmee zijn hormonen wat tot rust gebracht kunnen worden want dat ie zo'n beetje alles wil bespingen wat los en vast zit is niet normaal. verder zou ik hem zoiezo even apprt zetten van de merries, liefst dat de merries ook helemaal uit het zicht zijn, zodat hij zelf ook weer even wat tot rust kan komen in zijn koppie.

Hij doet dit nu ong 4 - 6 weken. Is met 1 jaar gecastreerd. En hij staat nu apart maar wel met de paarden in zicht. En hij blijft hier rustig onder gelukkig.
Hij is wel opdringerig bij alles. Ik heb hem ook al afgestraft maar hij leert er niet uit. ik ga zowiezo proberen om iets op basis van kruiden te geven kijken of dat helpt. Als dat niet helpt iets van de veearts en als dat ng niet helpt moeten we even verder zien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:10

als hij met 1 jaar al gecastreerd is, dan had hij eigenlijk weinig tot geen hengsten gedrag mogen ontwikkelen, laat staan de aandrang gehad om een merrie te dekken.
Ik vermoed dat jou ruin een klophengst is...

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:56

petitparis schreef:
als hij met 1 jaar al gecastreerd is, dan had hij eigenlijk weinig tot geen hengsten gedrag mogen ontwikkelen, laat staan de aandrang gehad om een merrie te dekken.
Ik vermoed dat jou ruin een klophengst is...

Lijkt me toch sterk dat ze in someren dan verkeerd werk hebben gedaan? Tis toch een goede kliniek en neem aan dat die weten wat ze doen.
Trouwens mijn andere ruin heeft ook ng aandrang om te dekken maar veeeel minder fel als deze.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:09

je zou verwachten van wel, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het wel eens voorkomt dat er "te vroeg" gecastreerd wordt en de 2de bal nog niet ingedaald is, ze liever wachten dan bij een jong (klein) paard de buikholte open te maken en de 2de bal eruit te halen. Meestal geeft dit een probleem als de "ruin" verkocht wordt en de eigenaar vergeet te zeggen dat er maar 1 bal verwijderd was. Als 4-5 jarige duiken er dan "gedragsproblemen" op, te wijten aan de niet ingedaalde bal.

Kan je de dierenkliniek niet contacteren?
Mijn vriendin heeft ook een ruin waarvan ze beginnen te vermoeden dat hij een klophengst is. Hij is wel laat gecastreerd (4 jarige leeftijd) en heeft gelukkig gen drang tot dekken, maar op alle andere vlakken heeft hij overduidelijk hengstengedrag. Diegene die hem heeft laten castreren kon zich niet herinneren of dat paard 2 ballen had of niet. Hij heeft hem naar de dierenkliniek gedaan en ervanuit gegaan dat het in orde was...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:15

oh en bij ons op stal staat ook een pony ruin die nog "dekt", maar hij vertoond dit gedrag alleen bij extreem hengstige merries die constant met hun kont voor zijn neus staan te draaien, in normale omstandigheden onderneemt die absoluut geen poging tot dekken

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:17

Moet wel zeggen dat die van mij 1 bal had die nog niet volledig was ingedaald maar toen ze hem verdoofde kwam die wel af zeiden ze ( bal zat ng in het lieskanaal ofziets als ik het me nog goed herinner) . Dus volgens hun zijn ze allebei verwijderd. ( Dit is ook de reden waarom ik hem naar de kliniek heb gebracht voor die bal die ng niet fatsoenlijk was ingedaald)Hij moest toen gecastreerd worden omdat hij toen uitbreekte naar de merries.
Maar ze zeiden dus dat de ballen allebei verwijderd waren.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:17

petitparis schreef:
oh en bij ons op stal staat ook een pony ruin die nog "dekt", maar hij vertoond dit gedrag alleen bij extreem hengstige merries die constant met hun kont voor zijn neus staan te draaien, in normale omstandigheden onderneemt die absoluut geen poging tot dekken

Dit doet mijn andere ruin dus ook. Ofwel springt hij gewoon maar zonder zijn ding echt stijf te hebben.
Maar de ruin waar dit topic over gaat loopt constant met dat ding stijf als die ergens achteraan gaat

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:19

Wij hebben ook zo'n paard op stal.. is 100% ruin, maar hij springt maar wat graag overal bovenop... Mijn merrie die is eigenlijk altijd de pineut. (vooral omdat ze erg vaak hengstig is, of gewoon zin heeft.) Zodra ze hem ziet, gaat ze hinniken, benen wijd en pissen. Nu staan ze gewoon niet meer bij elkaar. Hij staat nu bij een kleine pony of bij een erg dominante ruin die hem in elkaar mept als hij wat probeert. Zo leert hij het (hopelijk) een beetje af.