Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
robbedoes schreef:je weet wel zeker dat het geen klophengst is?
je kan hem misschien een periode regumade voeren. daar maken wij sommige dominante hengsten wat minder mee. dan slijt het gedrag misschien. sterkte. is lastig

.
.maXcomX schreef:Ach wij hebben ook een laat gecastreerde ruin (was eerst dekhengst tot z'n 5e ) die toch nog op elke hengstige merrie springt en ook nog vocht loost. Ik vindt het wel een koddig gezicht, en beiden hebben er geen last van.
maXcomX schreef:Haha, nee. Het is echt een overblijfsel van het hengst zijn. Overigens een paard wat overal op springt is niet goed. Daar is sociaal gezien dus een steekje aan los. Overigens een normale merrie die niet hengstig is, laat zich echt niet dekken. Dus daar klopt ook al iets niet.
Ik denk ook niet dat het kunt afleren. Voor zo'n dier is het het beste om die apart te zetten of van de hand te doen. Ik weet niet of dat er remmende middelen zijn (mensen gaven ze vroeger kamfer (mottenballen)) om hun seksuele neigingen te onderdrukken.
blue_kim schreef:mijn ruin is vorrig jaar gecastreerd of leeftijd van 3,5 jaar en heeft gedekt daarvoor. ook hij heeft nog steeds zijn dek drift. hij loopt nu samen met mijn merrie en hij zou er wel op willen maar daar is zij niet zo van gedient en hij luisterd daar keurig naar. is niet echt een opdringerig paard en als zij niet wil loopt ie gewoon weg. dan niet.
maar ik heb op ene vorrige stal waar ik sotnd ook eens gehad dan een ruin (pas op 10 jarige leeftijd ofzo gecastreerd) in ene op een andere ruin wilde springen. die andere ruin wilde dus gewoon echt het land niet meer in. sprong dwars door alle draden heen als we ze bij elkaar zette. maar dt heeft een week geduurt ongeveer en toen stopte die ruin in ene weer met dekken.
sinds wanneer doet hij dit? doet is dit sinds kort of doet ie het al jaren? als het een klopt hengst zou zijn dan zou ie het al veel langer doen aangezien hengsten met 1 jaar al vruchtbaar zijn, dan zou ie al veel eerder zijn gaan dekken.
zou eens de DA bellen, misschien dat die een middeltje heeft waarmee zijn hormonen wat tot rust gebracht kunnen worden want dat ie zo'n beetje alles wil bespingen wat los en vast zit is niet normaal. verder zou ik hem zoiezo even apprt zetten van de merries, liefst dat de merries ook helemaal uit het zicht zijn, zodat hij zelf ook weer even wat tot rust kan komen in zijn koppie.
petitparis schreef:als hij met 1 jaar al gecastreerd is, dan had hij eigenlijk weinig tot geen hengsten gedrag mogen ontwikkelen, laat staan de aandrang gehad om een merrie te dekken.
Ik vermoed dat jou ruin een klophengst is...
petitparis schreef:oh en bij ons op stal staat ook een pony ruin die nog "dekt", maar hij vertoond dit gedrag alleen bij extreem hengstige merries die constant met hun kont voor zijn neus staan te draaien, in normale omstandigheden onderneemt die absoluut geen poging tot dekken