tractor achter ons, paard draait om

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sillysoul

tractor achter ons, paard draait om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:15

Met buitenrijden loop ik ergens tegenaan waarvan ik niet weet hoe ik het moet interpreteren en hoe ik het kan veranderen.
Het volgende gebeurt: op een redelijk smalle weg keert mijn paard om met zijn neus richting bijv. een tractor die achter ons rijdt en ons wil gaan passeren. Hij draait linksom (we lopen rechts op de weg) en staat soms midden op de weg. Hij wordt dan druk. Hij slaat niet op hol.
Wat ik doe: als ik zie dat er een tractor komt, probeer ik een inham op te zoeken zodat er meer plek is, het paard te laten halthouden en kijken naar hetgene dat eraan komt. Er zit veel spanning op de teugels.
Indien ik wel meer ruimte heb, kan de tractor zonder probleem passeren.

Ik weet niet goed hoe ik het gedrag van mijn paard moet interpreteren: is het angst, is het boosheid of probeert hij me te beschermen?
Op welke manier kan ik stapsgewijs het gedrag minder gevaarlijk maken?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:42

Ik zou eerst eens een paar keer gewoon aan de hand een tracker op zoeken en er langs lopen tot hij zich daarbij op zijn gemak voelt.
Ik denk dat als de tracker in "zijn ruimte"komt hij gewoon wat bang is.
Daarna hetzelfde met een tracker met draaiende motor en daarna pas met een rijdende tracker.
Maar ja, dan moet je die mogelijkheid wel hebben natuurlijk.
Anders gewoon even afstappen zodat je zelf tussen de tracker en je paard kan gaan staan om hem zo te kalmeren.
En heel vet belonen bij gewenst gedrag!!

Maar ja, ik kan dat wel denken maar jij kent je paard het beste.
Ik heb wel geleerd dat je moet doen wat je gevoel je ingeeft,dan is het bijna altijd goed.

succes

Asciugamano

Re: tractor achter ons, paard draait om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 06:23

Hij heeft die tractor eerder in de gaten dan jij omdat hij gemakkelijker achteruit kan kijken, beter horen etc.
Zo'n ding maakt natuurlijk een enorm lawaai, is groot en vaak hangen er ook nog eens grote, rammelende machines achter. Bovendien rijden ze niet zo heel snel, zoals auto's e.d. en komen ze bijna 'sluipend' dichterbij. (als ik paar was zou ik ook op m'n hoede zijn! ;) )
Daarnaast wéét jij inmiddels dat het gebeurd en vermoed ik dus dat jij ook niet helemaal relaxed meer zit op het moment dat je merkt dat er een tractor in de buurt is. Jij voelt je wat gespannen, neemt de teugels op en dus krijgt je paard bevestigd dat er wel iets aan de hand moet zijn.

Wat helpt is volgens mij een beetje per paard verschillend. Je kunt inderdaad een inham opzoeken en hem/haar laten kijken. Als jij je niet vertrouwd desnoods afstappen.
Sommige paarden doen het beter door er juist tegenin te lopen en als hij voorbij is er weer achteraan de weg vervolgen.
Het belangrijkste lijkt mij dat jij vooral rustig blijft.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 10:24

bedankt voor de reakties tot nu toe.
Het klopt, ik bouw zelf spanning op, heb niet honderd procent het vertrouwen en zet daardoor heel veel druk op de teugels. Tegemoetkomende tractors worden inderdaad met meer ontspanning ervaren. Ik zat er zelf ook aan te denken om even af te stappen omdat ik hem aan de hand sneller kan kalmeren en ik zelf ook meer het gevoel heb de controle te hebben (en zelf dus minder spanning).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:28

Zorg dan wel dat jij tussen de tractor en het paard in staat, zodat je hem 'beschermd' tegen de tractor.
Verder is het omdraaien van je paard een supergoeie reactie! Ipv er gewoon vandoor crossen wil je paard kijken wat er nou zo eng is. De kans is dus minder groot dat je paard ervandoor gaat, anders had ie dat al wel meteen gedaan. Dus probeer je teugels ontspannen te houden, en alleen als je paard veel sneller of naar voren gaat, ophouding en teugels weer ontspannen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:33

Heb je een kennis met een trachtor?
Laat hem stilstaan, met open deur, probeer er heen te rijden of anders aan de hand, en laat door je paard wat lekkers geven. Hij leert dan dat een tractor leuk is, en lekker.
Als dat goed gaat een klein beetje gaan rijden met de tractor, net zo lang tot je paard "tractorproof" is.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 14:05

de staleigenaar heeft een tractor, dat gaat meestal eigenlijk wel goed, maar hij wil er wel naar kijken. En ik sta naast hem, dan is hij ook snel gekalmeerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:02

Ik ga met Sassol mee, je mag heel blij zijn met een dergelijke reactie, ipv ongecontroleerd de benen nemen...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:31

hoi,
Ik doe het ook. Maar dan met los teugeltje, stil staan naar de trekker toe parkeren en dan er achteraan zodat ze als het ware de trekker opjaagt :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:16

Ik persoonlijk zou juist niet je paard halt laten houden. Het is dan mischien nog best een normale reactie, maar hij moet gewoon normaal doen, ook bij zo'n tractor.
(Mijn vzpaardje heeft er bij vorige verzorger een spelletje van gemaakt, juist het mijden van tracors en ergenst halt mogen houden werd een beloning, waardoor ze steeds gevaarlijker gedrag ging vertonen.)

Ik zou dus echt alle eventuele angst wegnemen, en voortaan zulk gedrag negeren.
Ik zeg niet dat hij er misbruik van gaat maken, maar als het zo is heb je een groot probleem kan ik je vertellen.