Gevallen met buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeRoosje

Gevallen met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:25

Ik ben samen met mijn huurpony met een buitenrit 2de pinksterdag gevallen.
Hij raakte in paniek omdat zijn vriendje wegging en hij die plek niet kende.

Het lijkt alsof hij nu pas beseft dat zijn vriendjes ook weg kunnen gaan en hij dan alleen achterblijft.
Zodra nu een andere pony iets eng vind, vind hij het direct ook heel erg eng en zie je ook echt t wit van zijn ogen. Ook als zijn vriendjes weggaan vind ie alles eng. Waarschijnlijk heeft hij dit vroeger ook al eens meegemaakt en is daarom dit zijn reactie. Hij is vroeger waarschijnlijk mishandeld wat allemaal precies weet ik niet.

Als hij nu iets eng vind en ik zit erop stap ik er meestal af en dan vind hij het nog steeds eng, hij gaat als hij iets eng vind helemaal achter mij schuilen. Op begeven moment vind hij het dan minder eng maar de keer daarop is het weer eng. Ik rijd in de les altijd met meerdere mensen en dan is hij in het begin erg bang, maar na een tijdje, als hij dan weet dat ze niet weggaan word hij rustig en vind hij het allemaal niet meer eng.

Ook als ik met hem aan de hand bezig ben of aan het wandelen en hij vind iets eng gaat hij helemaal achter je schuilen, maar als een ander paard echt bang is dan vind hij het gewoon echt heel eng!

Ik doe hem maar 3 dagen in de week dus ik kan niet alles doen wat ik wil. Maar voordat we gevallen waren was dit niet zo.

Ook omdat hij eerst dus nooit iets eng vond enzo en hij nu dus in lessen met kleine kindjes een keer iets harder gaat "rennen" gaan ze een slof omdoen... Alleen omdat hij het normaal niet doet terwijl andere pony's elke les schrikken en die nooit een slof omhoeven ofzo. En die kindjes die rijden dan dus op de slof zonder zit of wat dan ook, ze kunnen er niet mee omgaan... Zelf heb ik een andere instructrice die dit ook erg onnodig vind.

Maar ik wil graag proberen dat hij het vertrouwen in zijn vriendjes terugkrijgt en weer alleen in de bak enzo durft te zijn. Iemand tips hiervoor?

Dit was ook mijn eerste buitenrit met hem en erg zeker over een buitenrit ofzo ben ik niet... Als iemand nog tips heeft hoe ik kan zorgen dat hij het alleen zijn niet meer zo eng vind en zo in paniek raakt?

Liefs Femke

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:09

hee femkeroosje, ik denk dat je eerst aan je eigen onzekerheid moet werken, voor je met je pony van bekend terrein af gaat.
probeer zo veel mogelijk met hem bezig te zijn, en bepaal van te voren wat jij die dag wilt doen met hem. probeer je daar ook aan te houden. het is wel belangrijk dat je in het begin de lat niet te hoog legt.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 19:11

hinta schreef:
hee femkeroosje, ik denk dat je eerst aan je eigen onzekerheid moet werken, voor je met je pony van bekend terrein af gaat.
probeer zo veel mogelijk met hem bezig te zijn, en bepaal van te voren wat jij die dag wilt doen met hem. probeer je daar ook aan te houden. het is wel belangrijk dat je in het begin de lat niet te hoog legt.

Ik mag alleen als ze met de manege iets organiseren van het trein af! Dus dat doe ik ook niet, in de bak ben ik niet onzeker.

Mist

Re: Gevallen met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:21

En wat doe jij als hij zo reageert ? praat je tegen hem en probeer je hem gerust te stellen ?

want dat is precies wat je NIET moet doen, dan beloon je zijn gedrag. Als hij schrikt of opzij springt e.d. dan doe jij alsof er niets aan de hand is, je loopt gewoon door met hem ! je schenkt er geen enkele aandacht aan !

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 21:24

Mist schreef:
En wat doe jij als hij zo reageert ? praat je tegen hem en probeer je hem gerust te stellen ?

want dat is precies wat je NIET moet doen, dan beloon je zijn gedrag. Als hij schrikt of opzij springt e.d. dan doe jij alsof er niets aan de hand is, je loopt gewoon door met hem ! je schenkt er geen enkele aandacht aan !

Dat doe ik eigenlijk wel, vooral als ik erop zit ernaast loop ik meestal gewoon door.
Maar dat moet ik dus niet doen! Ik ga t proberen!

Sassol

Re: Gevallen met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:36

Wat ook nog wel eens wil helpen bij de hele bange paarden: doe zelf ook alsof je het spannend vindt, loop er dus een keer heen, stop een keer, paar pasjes terug, weer vooruit, etc. Gewoon zoals een paard wat het spannend vindt zou doen. Als je dan opgegeven moment bij dat enge ding staat en er met je handen aan gezeten hebt (te vergelijken met het snuffelen van een paard) op ruststand gaan staan en een keer kauw/lik beweging en gapen.

Als jouw paard ziet dat jij het ook spannend vond, maar na nader kijken het toch heel erg mee viel heb je hem meer overtuigd dan dat je het gewoon negeert. Daarbij heb je ook meteen het gewenste gedrag laten zien: kijken, af en toe stoppen en dan toch weer verder kijken, ipv er met een grote boog omheen gaan of er snel langs te willen.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 15:23

Sassol schreef:
Wat ook nog wel eens wil helpen bij de hele bange paarden: doe zelf ook alsof je het spannend vindt, loop er dus een keer heen, stop een keer, paar pasjes terug, weer vooruit, etc. Gewoon zoals een paard wat het spannend vindt zou doen. Als je dan opgegeven moment bij dat enge ding staat en er met je handen aan gezeten hebt (te vergelijken met het snuffelen van een paard) op ruststand gaan staan en een keer kauw/lik beweging en gapen.

Als jouw paard ziet dat jij het ook spannend vond, maar na nader kijken het toch heel erg mee viel heb je hem meer overtuigd dan dat je het gewoon negeert. Daarbij heb je ook meteen het gewenste gedrag laten zien: kijken, af en toe stoppen en dan toch weer verder kijken, ipv er met een grote boog omheen gaan of er snel langs te willen.

Ik ga vanmiddag weer rijden! Ik zal dit proberen denk zelf dat dat beter is!