Pony laat zich niet pakken...tips???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarKiJen

Pony laat zich niet pakken...tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:57

Ik heb een probleemje met Serena. (a-welshje)
Ze is vorig jaar hoefbevangen geweest (ze was ook te zwaar toen)
Nu zit ze redelijk op gewicht en ook haar manenkam is niet meer zo hard, dus dat gaat allemaal de goede kant op.
Nou heb ik een stuk land afgezet voor de ponies want Benthe mag wel lekker gras eten (die zit nog volop in de groei), dus ik heb een graasmasker aangeschaft voor Serena zodat ze ook het land op kan.
Ze heeft echter zo`n hekel aan dat ding dat ik haar dus niet meer te pakken kan krijgen.
Ze rent constant voor je weg en je kan niet dicht genoeg bij haar komen om een halster om te doen. (kan haar dus nu ook niet meer pakken om te poetsen etc.)
Lokken met een snoepje trapt ze niet in en afwisselend een halster en graasmasker omdoen werkt ook niet.
Serena eet niet als ze dat ding om heeft dus ik durf haar ook niet in het land te laten staan (tot nu toe gaan ze alleen overdag een paar uur het land in en staan ze verder in hun eigen stukje land met schuilstal)
Heeft iemand misschien tips om dit te kunnen oplossen? Als ik ze in het land laat staan zou Serena dan uiteindelijk wel gaan eten???

(Nb Serena is wel een pony die absoluut niet mensgericht is,ze zal ook nooit bij je komen voor een knuffel,ze komt alleen om te kijken of je wat te eten voor haar hebt,heb je dit niet loopt ze weer weg en gaan een eindje verderop staan suffen..)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:35

Ik denk dat je best begint met een relatie op te bouwen met je pony.
Ga wat grondwerk met haar doen, lekker ontspannen. Probeer haar te leren dat ze naar je toekomt als je haar roept. Begin hier bijvoorbeeld mee aan een longeertouw, ga op een aantal meter van haar staan, geef een commando (bijvoorbeeld "Serena, kom") en zet druk op het touw. Als ze een stap richting jou zet, beloon haar uitbundig met een snoepje.
Als ze dit onder de knie krijgt, zit de kans er wel in dat ze ook in de wei naar je toekomt. Als ze in de wei naar je toe komt, ookal is dit na een uur, beloon haar uitbundig met je stem en geef haar eventueel een snoepje.

Bij mijn pony moet ik maar gaan fluiten (ookal ziet hij me niet) en hij rent al in galop naar de ingang van de wei. :+

Als ze hoefbevangen is geweest, zou ik haar niet zonder graasmasker op het land laten staan, zéker niet als de reden is dat je haar niet gevangen krijgt.

Syllie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:41

Soms werkt snoepje wel goed. Als ze weten dat je met iets lekkers komt komen ze meestal na een tijdje wel sneller naar je toe:P. Wat ook soms werkt is een handje brokjes in zo'n emmer doen met een touw erom heen die je om het hoofd kan doen. Ramel met die emmer en loop naar haar toe. Laat haar paar brokjes eten en probeer dan voorzichtig (zonder dat ze het door heeft) het touw om haar hoofd. je kan haar dan aan de emmer vasthouden en proberen het halster om te wurmen (ze blijven meestal wel staan als ze zich "gevangen" voelen). Wel zorgen dat je haar bij je houd en niet dat ze ontsnapt en haar helemaal niet meer kan vangen:P want anders heb je wel probleem. Zit je paard met een emmer om der hoofd :+
Succes

nelboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:45

Je kan altijd proberen naar haar toe te gaan zonder iets en laat je legen handen ook zien als je naar haar gaat, natuurlijk niet je handen naar haar uitsteken maar je handen met handpalm naar boven langs je lichaam. Als je bij haar bent begin je haar te aaien en te knuffelen. Als je dat veel doet leert je paard dat het heel leuk is als jij komt en zo kun je je paard weer het halster leren omdoen door rustig kennis te maken en zo.

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 19:46

Als ze in het land loopt met het masker op dan heb ik geen enkel probleem om haar te pakken,ze hinnikt als begroeting en komt gelijk naar me toegelopen.
Als ze in het kleine landje loopt (waar geen gras staat en ze hun hooi krijgen in het inloopstalletje en ze geen masker op heeft) dan kan ik haar niet pakken,ik weet zeker dat het door het masker komt,want voordat ze het masker opkreeg kon ik haar wel pakken!
Ze is bar slim want ze pakt geen snoepje aan als ze het niet vertrouwd! Als je dan uiteindelijk eenmaal een touw om haar nek hebt kunnen krijgen, geeft ze zich zonder problemen gewonnen en komt probleemloos met je mee..
De pony waar ze bij loopt komt altijd naar me toe voor een knuffel en een aai...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:00

Dan zou ik haar wel leren om adhv snoepjes naar je toe te komen.
Ze moet het gaan zien als commando. Een hond moet ook naar je toe komen als JIJ het wil, niet als de hond het wil. Zo is het bij paarden ook. Als jij roept, moet ze naar je toe komen.

Krijgt ze eten als ze van het land gehaald wordt? ('s avonds bijvoorbeeld)
Staat ze 's nachts op stal of 24/7 op het land?

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:10

Ze krijgen 1 keer op een dag wat muesli bij gevoerd. (heb geen vaste voertijden)
Ze staan eigenlijk nooit op stal,ze hebben een stukje land waar geen gras meer staat en waar hun inloopstalletje staat.In dat stalletje zit hun ruif waar ze hun hooi in krijgen.
Ik heb in het grote land een stuk afgezet met schrikdraad waar ze dus kunnen grazen. Tot nu toe stonden ze daar alleen overdag,maar ik wil eigenlijk dat ze er tzt er 24uur gaan lopen... Als het gras daar op is,zou ze dan wel zonder graaskorf daar kunnen lopen? of heb je dan evengoed grote kans dat ze bevangen raakt?

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:35

Ben nou net terug van de ponies... als ze dat ding om heeft eet ze dus gewoon helemaal niet! Ze blijft alleen maar zielig vooraan het land staan en wacht totdat ze weer terug mag...
Morgen dan toch maar een klein stukje afzetten voor haar zodat ze zonder korf kan lopen? Of heb je dan evengoed kans dat ze bevangen raakt??

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:28

Misschien is het geen slecht idee om dit met je dierenarts te bespreken.
Ik heb voor mijn pony ook een stuk afgezet, nu staat hij dus op een kaal stuk, maar toch blijft die nek maar dikker en harder worden. Ik let dus héél goed op, hij krijgt geen vers gras bij momenteel. Het stuk land lijkt kaal, maar zolang ze niet op zand staan, kunnen ze gras eten en fructaan binnen krijgen.
Als ik jou was, zou ik de dierenarts eens aanspreken hierover, hij/zij kent de achtergrond van je pony, kan je stuk land zien, kan aan je pony zien of er hoefbevangenheid dreigt,...

Dus: op je vraag: "Morgen dan toch maar een klein stukje afzetten voor haar zodat ze zonder korf kan lopen? Of heb je dan evengoed kans dat ze bevangen raakt??"
Ja de kans dat ze dan nog bevangen raakt is er dan nog steeds.Lees deze pagina maar eens, daar word je wel wat wijzer door.(ivm fructaan) http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm
Op deze pagina staat ook een link naar de pagina "hoefbevangenheid", misschien ook wel handig om te lezen.

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:51

Dank je wel voor je link! Heb het zitten lezen,maar weet het eigenlijk nog niet echt wat ik moet doen.. Nu is het risico niet zo hoog begrijp ik eruit en wachten totdat het kaal gegeten is en haar er dan opzetten is dus ook geen goed idee...
Haar nek is nu momenteel zo goed als helemaal zacht en soepel,dus dat is wel goed...
Ik denk dat ik strookbegrazing ga doen en dan kijken hoe ze het daarop doet.

(Maar dan heb ik nog altijd het probleem dat ik haar niet kan pakken uit het landje vandaan :n )

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:00

Ik heb het zelfde probleem en kan de graaskorf niet af doen want dan vang ik hem nooit meer.Hij heeft een hoefzweer en er moet 4 keer per dag water in de zak,vanmorgen echt aan het tobben geweest.Hij schopt de hele tijd om proberen die zak er af te krijgen.Zonder graaskorf is hij echt goed in z,n hum, en dan kan ik van alles met hem doen.Wel neem ik wat lekkers mee zo dat hij naar me toe komt.Door een schouder blessure heb ik wat minder grond werk gedaan,dus daar ga ik weer mee aan de slag.Ik hoop hier reacties te vinden,ts houd moed als DE tip heb hoor je het van me.

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 11:05

Jeetje,dat is ook wat zeg als ze een hoefzweer hebben?! Jij moet dus 4 keer per dag je paardje vangen..
Mag (afkloppen) verder eigenlijk wat betreft gezondheid niet klagen.. maar dat gedrag... :(

Silke1991

Re: Pony laat zich niet pakken...tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:05

hmn... onze fokmerrie doet dat bij opa als hij overdag komt. Ze weet dan precies hoe laat het is, dan moet ze wormenkuur, of naar de hengst of de smid of de veearts. Als hij 's avonds komt is er geen probleem want dan krijgt ze brokjes. Het zijn gewoontedieren. Je kunt dus proberen om vaker te komen zonder reden. Ook als ze die korf wel om heeft. Dan zal ze jouw bezoekje niet meteen koppelen aan het omdoen van dat ding.

Ook kun je proberen met een stuk lint het land in te gaan. Vastmaken aan een paal en langzaam in de hoek drijven, dan heb je dr sowieso te pakken.

Succes!

maXcomX

Re: Pony laat zich niet pakken...tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 01:15

Wel een tip: Als je paard zich niet wil laten vangen, laat het daar niet mee wegkomen, maar blijf doorgaan net zolang totdat je het te pakken hebt. Afhankelijk van het karakter, kan het even duren totdat het kwartje valt.
Wij hebben er 3 rondlopen met een graaskorf en fijn is anders. Stel het ding wel goed af, te strak belemmerd de ademhaling en drukt teveel op de neus waardoor ze de paar sprietjes die er doorkomen niet opgenomen kunnen worden. Er moet ongeveer een cm of 3 tussen de wand en de neus zitten. Verder doen we ze ook een halster om, die gaat als eerste om, dan is het ook makkelijker om ze met het halstertouw aan te houden.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:03

maXcomX schreef:
Wel een tip: Als je paard zich niet wil laten vangen, laat het daar niet mee wegkomen, maar blijf doorgaan net zolang totdat je het te pakken hebt. Afhankelijk van het karakter, kan het even duren totdat het kwartje valt.

Dit is niet bij alle paarden zo. Als mijn pony zich niet laat vangen, negeer ik hem en ga ik een kwartiertje weg. Hij is dan zo teleurgesteld dat hij aan de ingang gaat staan wachten tot ik hem wil gaan pakken. Hij laat zich soms niet vangen om te klieren, hij vindt het dan verschrikkelijk als ik dit gedrag negeer. Als ik achter hem aan ga rennen en blijven proberen hem te vangen, amuseert hij zich te pletter, en dit is niet de bedoeling.

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 21:11

Nou,ik zou willen dat ze teleurgesteld op me zou staan te wachten..maar helaas is dat bij Serena niet het geval!
Ze is niet echt op mensen gericht (schijnt ze van haar moeder te hebben) dus het zou haar werkelijk een worst zijn als ik wegloop.. :+
Ik heb haar gisteren redelijk goed kunnen pakken en ze heeft 1,5 uur in het land gestaan zonder graaskorf om..
Ik was eerst al een paar keer naar haar toegelopen op zo`n manier dat ze duidelijk kon zien dat ik helemaal niets bij me had en niet van plan was om haar te gaan pakken en heb haar beloont en een snoepje gegeven.. Daarna heb ik het halster mee genomen en ik kon haar redelijk goed vastpakken en haar het halster om doen..
Ik hoop dat dit haar weer een beetje vertrouwen geeft.......

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:30

Paarden zijn gewoonte dieren (meeste andere dieren trouwens ook) Dus een halster kennen ze wel... Een graaskorf is wat anders, vandaar dat wij altijd eerst halsteren en dan pas de korf omdoen. Gelukkig kan een paard niet vooruit denken "What's next? }> " :+ .