Merrie draait kont toe in stal. Dreigend op je af komend.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Denise1999

Merrie draait kont toe in stal. Dreigend op je af komend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:54

Hallo, een merrie op de manege is een a-pony. Zij heet Pipo. Als ik en anderen in de stal komen... Draait ze haar kont toe en telkens oren in de nek... Een tijdje bleef ze staan als er een volwassene bij stond. Vorige week stapte mijn vader de box in en draaide ze en keerde ze mijn pa de kont toe.
Me vader durft haar wel te pakken maar bijna alle kinderen niet. Een keertje -daarvoor- ging ik haar uit haar box halen en toen keek ze mij dreigend aan en kwam ze op me af. Oren in de nek en nek gestrekt naar mij. Ik werd bang en ging uit de stal. Vandaag bleef ze -aardig ....- stil staan.

En vaak als je de teugels pakt dan gaat ze lopen. Net als vandaag.

Waarom doet ze dat allebei?
B.V.D. Denise

EarthFocus

Re: Merrie draait kont toe in stal. Dreigend op je af komend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:58

Veel paarden doen dit omdat ze bang zijn of omdat ze pijn hebben.
De meeste paarden bedoelen dit niet boos, en paarden zullen je nooit opzettelijk pijn doen, dit doen ze uit pure angst of als ze zelf een connectie leggen tussen als iemand haar beetpakt en pijn.
Waarschijnlijk heeft ze veel pijn met rijden, dit kan komen doordat het zadel niet goedligt, of dat ze last van der tanden heeft (bit drukt op gevoelige plek in de mond). ik zal volgende keer gewoon doorzetten en soms even met der kroelen in der stal zonder dat je der meeneemt of gaat rijden, zo wint ze je vertrouwen ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:08

Meestal doen paarden en pony's dit op maneges omdat ze wel doorhebben dat ze dan door de kindertjes met rust worden gelaten :+
Ook hebben kinderen soms een wat bangere lichaamstaal dan volwassenen die de beestjes door en door kennen :) Vaak zie je dan ook dat als de instructrice er aankomt dat de oortjes naar voren gaan en dat ze gewoon braaf gezadeld kunnen worden :)

Denise1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:29

Daarin hebbenj jullie volkomen gelijk! Bedankt voor het antwoorden. Nu mi8jn andere vraag volgt : En vaak als je de teugels pakt dan gaat ze lopen. Net als vandaag. Waarom doet Pipo dat??

Groetjes,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:31

paard zegt op haar manier in hele duidelijke taal dat je vooral op moet zouten, en een ander moet gaan pesten :) :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:31

dat kan honderden redenen zijn......... maar ik denk vooral gewoonte :)

Denise1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:36

Oki, bedankt!

Groetjes,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:39

Vaak is er toch iets gebeurd waardoor ze het vertrouwen in de mens zijn kwijtgeraakt.
Ik heb ook zo'n geval staan...de kleinste van stal, maar meteen ook de gevaarlijkste in de box en buiten!
Heeft een behoorlijk verleden en kwam er achter dat, ondanks dat ze niet groot is, mensen wel uit de weg gingen als mevrouw boos werd ging bijten en slaan.
Heeft van mij ooit een keer zo op haar donder gekregen, dat ze het niet meer in haar kop haalt om ook maar wat uit te halen, maar er mogen nog steeds geen kleine kinderen in haar stal komen. En dat respecteer ik, dus doe het of zelf of de volwassen mensen op stal die weten hoe ze haar aan moeten pakken.
Het risico dat ze een kind in het gezicht raakt neem ik niet en dat zou de stalhouder waar de pony van TS staat ook niet mogen nemen!!!!
Je kan niet van onervaren mensen verwachten dat ze zo'n pony opvoeden.

kimfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:13

Misschien hebben ze hem pijn gedaan?
rijd jij erop of wie ?

;)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:54

Je moet altijd richting haar hoofd lopen, hoe vaak ze ook draait, gewoon meelopen.
Met naar d'r hoofd toe lopen zal je dus wel even snel moeten zijn. Op een gegeven moment zal ze het wel opgeven.
Als je d'r eenmaal hebt rustig aan doen, veel praten en aaien.
Helemaal over gaat het toch niet, maar denk dat je hiermee al wel op de goede weg bent.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:01

Had dat jaren geleden ook met een paardje op de manege.. Had vrees ik ook niet de allerbeste ervaringen met mensen voor haar nieuwe carriere. Zoals denise zegt; mee blijven draaien. Is tussen mij en dat betreffende paard op die manier helemaal goedgekomen, was een van de weinigen die zonder problemen de stal ik kon lopen met t hoofdstel paraat :)

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:58

Het probleem is dat het hier om een pony gaat waar meerdere mensen mee omgaan.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het betreden van een box als een paard zijn hoofd niet naar me heeft toegedraaid. Desnoods kom je met een appel, of met snoepjes, maar ik wil een hoofd zien, en ik wacht in de deuropening tot ze zich omdraaien.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:13

Probleem is dat vaak dit soort pony's niet komen voor een hapje (raar maar waar). Temindste, dat deed die pony bij ons in ieder geval niet. Hij wist gewoon dat hij gepakt werd erna. Wij deden wel bijv. snoepjes in voerbak gooien, sec. wachten en dan naar het hoofd lopen.