Haflinger wordt behoorlijk vervelend van vakantie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Haflinger wordt behoorlijk vervelend van vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:06

Ik opende een tijd geleden een topic over wat te doen met je paard als je geopereerd moet worden en een tijdje uit de running bent.
Veel mensen opperden toen vakantie.
Inmiddels is mijn eerste operatie geweest (5 weken geleden) en de 2e is morgen.

Jim heeft weinig gedaan in die 5 weken. Een vriendin van me rijdt hem af en toe en na 2 weken kon ik hem weer longeren.
In de 1e 2 weken ben ik wel geweest, maar kon niet meer dan poetsen en een beetje spelen.
Ik wilde hem verder gewoon vakantie geven. Even bijkomen van de drukke tijd die we hebben gehad.
Jim is 5, dus dat kon geen kwaad dacht ik.

Nu na 5 weken is hij het ontzettend vervelend. Hij komt duidelijk aandacht te kort.
Is drammerig, is ontzettend gefocust op zijn maatje (shetlander) en heeft verlatingsangst. Hij heeft inmiddels ook door dat ik nog niet 100% mobiel ben en maakt daar gruwelijk misbruik van (omver duwen, omver lopen, hangen met poetsen, drammen, druk doen).
Het is geen makkelijk paard. Dominant, veel zijn zin gekregen, eigenaren/ruiters die hem niet aankonden.
Ook ik heb een flinke strijd moeten leveren tot hij zich normaal gedroeg.
Maar nu ik dus wat minder met hem bezig kan zijn valt hij weer compleet in zijn oude gedrag.
Zodra ik weer normaal kan functioneren (verwachting over een week of 6) gaat hij in heropvoedingskamp. }>

Maar wat in de tussentijd? Het wordt van kwaad tot erger.
Een bijrijder is geen optie, want ik vertrouw hem momenteel echt niet.
Hij staat nu overigens 24/7 buiten, dus gebrek aan beweging kan het niet zijn.
Drukte van voer ook niet, hij krijgt hooi en staat op de wei, waar ze elke dag een strook van een meter x 20m vers gras bijkrijgen.
Vriendin rijdt hem een aantal keer, zodat hij zijn ei kwijt kan en ik ga hem ook z.s.m. weer aan de longe doen.
Maar ik kan gewoon niet elke dag iets met hem doen in de komende 6 weken.
Ik vrees dat het gewoon uitzingen wordt en dat hij het er maar mee moet doen.
Maar als iemand tips heeft zijn ze van harte welkom!

doei

Re: Haflinger wordt behoorlijk vervelend van vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:10

Kan je niet iemand regelen die hem om de dag een half uurtje longeert. En op de andere dagen wat met hem wandelt.

Sterkte.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:13

Elin wordt ook heel vervelend van vakantie, precies dezelfde dingen die jij opnoemt. Kan je geen grondwerk doen met Jim? Ook vrijheidsdressuur werkt bij Elin goed, omdat ze dan toch psychisch bezig is.
Ik heb Elin ook een paar maanden stil moeten laten staan vanwege een blessure bij mij, helaas ook niemand die ik met haar aan de slag kon zetten (plus dat het toen zo vroor en we daardoor ook niks konden doen) en voor zover ik kon heb ik dus grondwerk gedaan en VD'en.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:16

Staat hij alleen samen met een shetlander, of lopen er ook nog andere paarden bij? Anders zou het misschien helpen om hem eens aan een ander maatje te koppelen dat hem iets meer 'tegengewicht' geeft dan de shetlander? :)

Als je de mogelijkheid hebt lijkt grondwerk of vrijheidsdressuur me ook een goede optie, niet alleen ter afleiding maar ook om beleefdheid te leren.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 30-05-10 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:17

mijn paard heeft dat ook. die heeft anderhalf jaar op rust moeten staan door gebroken been. daarna met het opbouwen had hij echt kuren (bokken, op loop gaan, met poetsen zo vervelend doen). maar ik bleef gewoon doen wat ik altijd doet ookal zit die te bokken, ik bleef gewoon verder rijden. en nu na paar maanden luistert hij terug perfect.

ik denk dat je je paard gewoon in die 6weken op wei laat. en als je in orde bent met hem terug gaan rustig opbouwen. men zegt altijd geduld wordt beloond.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:18

Britt:Grondwerk en VD is wel een optie. Heb ik nu ook wel gedaan. Maar ik trek het niet om lang te staan. Dus het is allemaal heel beperkt. Ik moet aan mijn been geopereerd worden, dus ben niet zo mobiel :D
De eerste week kan ik zoiezo weinig staan en geen auto rijden.

doei: Iemand anders is geen optie. Tenminste, niet hier in de buurt. Hij heeft nogal een gebruiksaanwijzing en als er iemand anders met hem aan de slag gaat dan wil ik er toch bij zijn.
Die vriendin woont een eind hier vandaan en kan wel een paar keer heen en weer rijden, maar om de dag is al veel. En dan gaat het vooral om het rijden. Ik ga er nog eens even over denken....

elanor: hij loopt alleen met die shetlander. Dus dat gaat niet lukken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:20

VD kán je ook zittend doen misschien, als je voetje oefent etc. Zelfs 'beleefdheidsregels' kan je met VD oplossen, bijvoorbeeld stilstaan bij de stoel. Hoofd netjes naar beneden doen als jij er om vraagt. Rondje lopen om de stoel, touch met een zweep, apporteren, whatever :Y)
Misschien eens een topic openen op het betreffende subforum met ideeen?

Ik had het met mijn rechterarm, dus grondwerk was leuk, maar ik kon haar linksom dus niet door laten lopen (kon al moeilijk mijn arm omhoog houden, laat staan een touw zwaaien of weggooien :') ). Daar was natuurlijk snel misbruik van gemaakt :=

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:21

ja moeilijk,
hebben julie op stal geen stapmolen waar hij in kan?
verder zou ik iemand probeeren zo veel mogenlijk met hem te laten doen.
misschien kunnen je ouders je er mee helpen.
suc6.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:23

Britt: Ja, dan zijn ze razend slim :D

Op zich zijn er wel een hoop dingen mogelijk.
Er naast zitten overigens niet. Ik vrees dat hij dan helemaal niet uitkijkt.
Maar goed, even staan lukt wel.
Kwartiertje is dan ook lang zat. Jambette, draaien, stilstaan.
Combi van grondwerk en VD. Maar goed, dan zit ik nog wel met de eerste week. Want dan kan ik geen autorijden.
Nou ja, dat moet hij maar even uitzingen :=

marjolein: hij staat 24/7 buiten, dus beweging krijgt hij genoeg.
Stapmolen hebben we overigens ook niet. En mijn ouders zijn bang van paarden :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:00

De eerste week heeft hij maar even pech hoor, je kan niet alles :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:20

Ik zou denk ik die 6 weken helemaal níets met hem doen. Ook je vriendin niet laten rijden. Laat 'm maar in de wei lopen klieren met z'n maatje ipv met jou. Alles wat hij niet aan stoute dingen kan aanleren in de weken dat jij niet 100% bent hoef je hem ook niet af te leren. Af en toe iets doen lijkt me nu net precies iets waar Jim kriegel van wordt. Ik heb er hier ook zo één. Óf 3/4 per week aan het werk, of gewoon 3 maanden niets. Tussenweg werkt niet goed bij haar, en ik heb zo het idee dat dat voor Jim net zo geldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:25

Vind het wel een goede tip van Ibbel.
Zou hem gewoon laten staan zoals ie staat,dus écht vakantie geven. Niet rijden,niet longeren.
Dan kan jij je als je hersteld bent, zélf weer op hem focussen..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:01

Waar ik dan een beetje bang voor ben is dat wanneer ik weer ga rijden hij helemaal uit zijn dak gaat.
Daarom rijdt zij hem een aantal keer.
Maar er zit op zich ook wel weer wat in.

Maar helemaal niets doen betekent dan niet aan het werk en af en toe wel een wandelingetje, beetje mutsen?
Of echt helemaal niets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:09

ik persoonlijk zou dan alleen voeren,af en toe even checken/poetsen. Snap je bezorgdheid over hoe hij zal reageren als je weer begint..
Maar jekan dan toch ook langzaam weer opbouwen?
Eerst weer longeren,wandelen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:25

Ik denk dat er best iets inzit, in wat Ibbel daar schrijft.

Ik zou dan inderdaad alleen maar af en toe poetsen als je jezelf sterk genoeg voelt en verder paard laten zijn.
En als je wel weer fit genoeg bent om te gaan rijden, over die 6 weken, beginnen met longeren vóór je erop stapt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:45

Na de vakantie, als jij weer sterk genoeg bent, heeft hij snel genoeg in de gaten dat de vakantie voorbij is en dat je weer aan de slag gaat :j

Het nadeel met Elin was dat ze ook echt weer voernijd kreeg icm weinig aandacht. Kont indraaien en oren naar achteren als je aan kwam lopen met het hooi etc, dat is echt niet grappig :+
Dat was zo weer over, maar dat was wel het effect bij Elin. Nu zal dat bij Jim misschien wel meevallen hoor, je zou het even moeten uitproberen ;)
Maar ze weten heel snel dat ze weer aan de slag moeten en dat het 'gewone leven' weer begonnen is!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 06:49

Amanda schreef:
Waar ik dan een beetje bang voor ben is dat wanneer ik weer ga rijden hij helemaal uit zijn dak gaat. Daarom rijdt zij hem een aantal keer.

Vraag dan of je vriendin bereid is te helpen hem weer op te pakken. Iig eerst weer even longeren etc.

Ik moet zeggen, die muts van mij kan ik na 3 maanden niets doen (afgelopen winter) zó weer opstappen, dat valt me best mee. Lekker weer aan het werk zetten en dan zit ze zo weer in het ritme. En dat is best een loperig, drammerig typje.

Het is echt niet zo dat een paard na 6 weken 'vergeten' is hoe het ook al weer hoort. Zeker niet als-ie in de tussentijd de kans niet heeft gehad vervelende trucjes te leren omdat-ie eigenlijk nét te weinig discipline/werk heeft gehad.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:55

Goedemorgen,

Hier de vriendin in kwestie.
Amanda ligt nu op operatietafel dus die zal ff niet reageren.
Ik denk dat er wel wat in zit om helemaal niks met hem te doen. Het gekke is alleen dat hij, als ik hem reed, eigenlijk heel braaf was.
De 1e keer was hij wat gespannen, want ja zo maar een ander mens op je rug is best eng. Maar daarna was ie goed te rijden. De truckendoos ging natuurlijk wel helemaal open, maar hij was alleen ondeugend, niet stout.
Ook op stal was hij best braaf tegen mij. Tis en blijf een haflinger natuurlijk ;-)
Maar uiteraard ben ik bereid om na een periode vakantie als crash-test-dummy te fungeren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:44

Sterkte&beterschap alvast voor Amanda.

Denk echt dat jullie hem gewoon na een vakantie samen weer op kunnen pakken..
Lekker longeren,desnoods ga jij er op en longeert ts.
Hij zal best even drammen en zeuren,maar hij is het echt niet vergeten...
Misschien wordt hij juist wel drammerig door veranderingen?Sommige paarden houden van eenzelfde ritme en een vaste ruiter..
Is ook maar gissen natuurlijk,maar ik zou hem lekker even zijn gangetje laten gaan.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:19

Ik denk ook dat totale vakantie het beste is. Gewoon lekker in die wei laten lopen. En dan samen (met je vriendin) het rijden en longeren weer gaan oppakken als jij zelf weer helemaal hersteld bent.