Pony Richard staat stil bij longeren, advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Pony Richard staat stil bij longeren, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 20:27

Lieve Bokkers,

De verzorgpony van mijn zusje genaamd Richard (welsh a) is een tijd lang gelongeerd en dat ging voorheen altijd prima. Hij kon wijken aan de longeerlijn en was heel erg alert op elke aanwijzing die je hem gaf, puur omdat hij erg van werken houd. Sinds december ging het iets minder maar nog steeds wel oke. Afgelopen april is hij voor het laatst door een andere verzorgen gelongeerd, voor zover wij weten ging dat prima.

Mijn zusje Isabelvs@bokt was vorige week weer begonnen met het longeren wat meer op te pakken maar kwam toen tot de ontdekking dat hij gewoon niet meer vooruit wil. Echt NIET! niet met strenge aanpak, zweep er achter, aanmoedigend. Gewoon niet. Ik ben vrijdag met haar meegeweest omdat ikzelf wat meer ervaring heb met het longeren van paarden, maar ik wist ook niet goed hoe te handelen. Het leek alsof hij het simpelweg niet begreep en daardoor verstijfde. Maar dat lijkt ons beide zeer onwaarschijnlijk aangezien hij vorige maand nog gelongeerd is. We hebben hem afgelopen vrijdag toen als volgt gelongeerd. Ik in het midden en aanmoedigend en veel belonend spreken en mijn zusje naast hem alsware mee longeren (na 20 minuten was haar conditie op hihi). Hij volgt haar namelijk als een puppy. Heel leuk om te zien dat ze echt samen kunnen spelen. Zij had het idee dat het misschien ook kwam doordat hij nu gewend is om achter haar aan te lopen maar volgens mij is dat niet de voornaamste reden. War ik zelf aan dacht was: 1. er is iets gebeurd waardoor hij het eng vind
2. hij test haar uit
3. hij snapt het echt niet meer

Het vreemde is dat hij totaal niet reageerd op de longeerzweep of het zwiepen met de longeerlijn.

iemand advies? of zoals ik zelf dacht: dit 'naast hem lopen' doorzetten en mijn zusje elke keer wat meer naar binnen laten komen totdat ze na een aantal weken gewoon bij mij kan staan.

alvast bedankt ;)

zodiacje

Re: Pony Richard staat stil bij longeren, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:43

Misschien helpt het om hem de volgende keer met dubbele longe te longeren, dan kan je m ook naar buiten sturen waardoor hij wel moet lopen. Als dat dan goed gaat dan klik je de tweede lijn af en dan hopen dat hij het met 1 lijn ook goed blijft doen.

succes!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 21:57

Ja daar dacht ik ook al aan, we hebben nu alleen geen tweede lijn en ik was al begonnen met het wijken voor de lijn maar daar reageerde hij ook niet echt sterk op :(

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 01:14

Sta je niet te veel in z'n voorkant waardoor je 'm afremt?

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:03

Nee, hij wil gewoon echt niet vooruit. Ik longeer over het algemeen paarden naar mijn idee best Oké en heb nog niet eerder meegemaakt dat een pony gewoon geen enkele stap wil zetten. Hij reageert ook totaal niet op zweep of longeerlijn, hij verstijfd er eerder nog meer door maar ondertussen lijkt hij niet bang

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:04

is de zweep lang genoeg om hem te raken?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:07

Mijn paard kon ik eerst ook nooit longeren en hij leek ook zo te verstijven dus ik dacht aaachh zielig hij is bang voor de zweep of iets dergelijks. Ik durfde hem dus niet aan te pakken met de angst dat hij vast wel een reden had om zoiets te doen.
Gelukkig was er toen nog de staleigenaresse die echt héél veel ervaring heeft met paarden en die heeft hem toen eens aangepakt en sindsdien weet hij ineens weer dondersgoed hoe alles moet.

Ik weet niets over jouw ervaring ofzo, maar misschien kun je een keer longeerles krijgen?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:16

De zweep is inderdaad lang genoeg, het is gewoon een longeer zweep. Maar we hebben hem zelfs al echt een tik gegeven maar hij reageert gewoon niet, wat raar is aangezien hij verder echt panish kan zijn voor zogenaamd enge dingen (als je Bv met een plastic zak met gras aankomt lopen galloppeerd en bokt hij de bak door). En voorheen reageerde hij ook wel op de zweep. We willen vooral weten hoe we er nu verder mee moeten.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:17

dan met die plastic zak kijken of je m in beweging kan krijgen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:33

Dat is inderdaad een idee!

Irvineeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:58

Ik zou hem zeker niet gaan opjagen/schreeuwen.
Opjagen/schreeuwen op een slechte manier dan, ligt eraan hoe je het doet.

Laat anders iemand ernaast lopen?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:08

Er staat in de opening dat ik er al naast ben gaan lopen ;).
We schreeuwen niet tegen hem ofzo, maar wel gewoon luid en duidelijk streng praten. Opjagen is misschien even de enige mogelijkheid om hem vooruit te krijgen (Bv dat met die zak, thanks voor de tip!), aangezien andere dingen dus niet bleken te werken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:11

Het kan ook nog zijn dat 'ie zich gewoon overal voor afgesloten heeft. Dat je 'm kan slaan met de zweep wat je wil, maar dat je paard er gewoon echt niet meer op reageerd. Dan moet je 't op de een of andere manier weer leuk voor 'm maken. Schreeuwen en opjagen is dan 't laatste wat ik zou doen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:25

ik heb annemarie vd toorn precies dit probleem zo op zien lossen; zij zette het paard in de round penn en pakte een flesje met daarin steentjes en joeg het paard op. Daarna liep ie wel aan de longe. Overigens weet ik niet of dat een duurzame oplossing is maar die dag liep ie wel...

Tara, ik zeg niet dat je ongelijk hebt hoor maar hoe stel je voor dat je het weer "leuk maakt"? Je moet m dan toch eerst in beweging zien te krijgen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:33

Door heel enthousiast te reageren als 'ie al 1 stapje voor je zet. Al is 't doordat er iemand voor 'm staat die 'm naar zich toe vraagt. Kost je wss wel veel tijd en geduld.

Ik zou ook nog eens goed met die verzorger praten hoe zij heeft gelongeerd en of er toch echt niet iets gebeurd is.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:36

Dat klinkt idd ook goed al zou ik daar denk te weinig geduld voor hebben :=

TS, laat je even weten wat je gedaan hebt en of het gelukt is?
Succes!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:25

Ik heb dat probleem ook gehad, de mijne liep vroeger vanzelf aan de longe
en ineens uit het niets was het van HELP een longe, ik heb hem een mep gegeven en nog geen reactie, dan heeft mijn lesgeefster hem aan de longe gepakt, en ik zat op hem, hij heeft die dag gesteigerd, gebokt, gecrosst, ik ben blijven zitten, en dan tegen het einde was hij rustig en sindsdien loopt hij terug vanzelf aan de longe, misschien moet je dat ook maar eens proberen, de persoon die erop zit rijdt hem, en die aan de longe doet niets, zodat hij voelt dat die longe niets ergs is.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:48

Er staat in haar profiel dat Richard onbeleerd is.. dus er op gaan zitten is niet zo'n goed plan!
Anders zou het wel hebben gewerkt denk ik!

Veel succes ermee, & laat ons weten hoe je het oplost!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:27

Lopen opzich is geen probleem. Als ik keihard door de paddock ren komt hij galloperend en bokkend achter mij aan. Dus als ik naar achter loop komt hij ook wel achter mij aan maar dat kan hij gewoon al... Wanneer hij toen we gingen longeren wel liep beloonde we hem ook heel erg. We gaan morgen of woensdag weer, dus dan zullen we het laten weten hoe het gegaan is.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:20

Ik heb hier heel lang niks meer laten horen :o

Ik heb inderdaad dat met het stokje en het zakje gedaan, nou gouden tip! Hij liep alsof zijn leven ervan af hing! Dit hebben we langzaam afgebouwd tot een plastic zakje in mijn broekzak doen en alles als hij echt weer NIET luisterde het zakje uit mijn zak gehaald en hij sprong erweer vandoor. Van daaruit dan weer normaal tempo terug, en dat ging prima. Ik hoefde eigenlijk alleen maar naar mijn broekzak te reiken en hij ging al sneller :) Het andere meisje wat hem longeerde begon ook weer en deed het alleen met zweep. Ikzelf heb een aantal keer zonder zweep gelongeerd en dus alleen met het zakje desnoods. Later ben ik ook weer met zweep gaan longeren en zonder het zakje, omdat het andere meisje zei dat hij amper meer op de zweep reageerde.. Nou, zelfde verhaal weer bijna.. Super vervelend dus. Toen ben ik heel boos geworden, en normaal deert het hem écht niet hoe hard je hem ook vooruit zou slaan (niet dat ik dat doe maar bij wijs van spreken). En toen ging hij wel weer vooruit. Nu gaat het alweer super goed! Soms is hij nog wel vervelend, en dan trek ik een paar blaadjes van de boom die in de paddock/wei staan en ritsel daarmee, nou dan vliegt hij wel weer vooruit :'). Bedankt voor het advies!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:36

dat zakje oplossing werkt nu wel maar wat nu als er iemand naast de bak een zakje pakt met snoepjes om er zelf eentje te eten wat doet hij dan? Mag hopen dat hij dan niet aan het rennen gaat.....
Ik zou daar wel mee oppassen.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:53

We staan op een kinderboerderij en er staan dus nooit echt mensen langs de kant, ik longeer gewoon in de paddock (die is best wel groot!). Je hebt daar inderdaad wel gelijk in maar ik denk dat het ook wel aan de situatie ligt. Nu met longeren doe ik dan zo snel en expres bozig hup dat zakje in zijn richting bewegen en mensen langs de kant doen dat denk ik niet :P: