Verkochte pony vervelend bij nieuwe eigenaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bey

Verkochte pony vervelend bij nieuwe eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:28

Hoi,

Ik heb mijn vorige pony Bey (grote 2 jarige shetlander merrie) onlangs verkocht. Met de reden omdat ik niks bijzonders met de pony deed en liever een rijpony wou kopen (en heb gekocht).

Ik heb zelf nooit problemen gehad met Bey. Met wandelen was ze wel sterk soms en echt een eigen willetje. Verder knabbelde ze af en toe aan de borstels en probeerde ze soms wel eens aan mijn mouw te knabbelen (waarop ik: Nee! zei, en dan hield ze op). Maar niks ernstigs.

De pony is verkocht om samen met een andere shetlander 'voor de sier' in de wei te staan bij mensen met een grote achtertuin. En 'leuk voor de kinderen'.

Het is nu een paar weken geleden dat ze verkocht is en kreeg vandaag een mailtje. Dat Bey niet zo lief meer is als in het begin. Met de andere pony kan ze wel goed overweg. Maar ze heeft de vrouw in haar arm gebeten(!), ze heeft de hond een schop gegeven en is vervolgens op de hond gaan staan, en hapt regelmatig in kleding en benen... verder is ze in omgang met de kinderen wel lief..
En vroeg ze aan mij wat de reden hiervan kan zijn.. Tja, ik weet het echt niet :? jullie misschien?

Van de hond vind ik het wel heel zielig, maar persoonlijk vind ik dat een hond niet in de wei tussen de paarden hoort te komen. Bij mij was ze ook geen honden gewend, dus weet ook niet hoe ze hiermee om gaat.
Het bijten kan natuurlijk niet, maar hoe kan het komen?

Het voelt nu een beetje alsof ik een 'gemene pony' heb verkocht, maar bij mij was ze niet zo.

_Tara_

Re: Verkochte pony vervelend bij nieuwe eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:32

Zou 't niet gewoon onkunde van de nieuwe eigenaren zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:33

Waarschijnlijk zijn de nieuwe eigenaren niet consequent en probeert je shetlander uit hoe ver ze kan gaan.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:35

wel gek dat ze volwassenen wel bijt en kinderen niet :+

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:38

Dit is niet jouw schuld hoor. Zo te horen kon jij er goed mee overweg en wist de pony heel goed dat jij de baas was. Echter nu heeft ze een nieuw baasje, die waarschijnlijk niet consequent genoeg zijn tegen haar waardoor ze niet meer helemaal begrijpt wat haar plaats is. Daardoor probeert ze vanalles uit, immers haar grenzen zijn weggevallen.

Het enige wat je kunt doen is aangeven dat het een jong dier is en dat ze duidelijke leiding nodig heeft. Verder zullen ze het, hoe hard het ook klinkt, echt zelf uit moeten zoeken. Het is bijna onmogelijk om een paard zo op te voeden dat ze de rest van haar leven precies weet wat wel en niet mag als de volgende baas maar wat aanmoddert, en zeker met zon jonkie gaat dat gewoon niet. Eventueel kun voorzichtig het advies geven de kinderen er niet, of op zijn minst niet alleen, mee om te laten gaan. Verder kan je helaas niet veel doen. Voel je er in ieder geval niet schuldig over, jij hebt een mak braaf dier afgeleverd, wat zij ervan maken daar heb jij geen invloed op.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:39

Puur onwetenheid en onkunde van de nieuwe eigenaren, misschien een keer langsgaan en voordoen hoe ze consequent moeten reageren?

Voor je het weet willen ze hem terugbrengen.....

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:39

ruth91 schreef:
wel gek dat ze volwassenen wel bijt en kinderen niet :+

tja, mijn pony's zijn ook veel verzichtiger met kleine kinderen dan mensen vanaf een jaar of 14..

Ik denk dat ze gewoon de nieuwe eigenaren uitprobeert. Zijn ze wel consuquent genoeg tegenover de pony?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:40

sja duidelijk verkocht aan iemand die niets met paarden te maken heeft en weet hoe ermee om te gaan en dan moet je vooral een schetlander nemen, hahahaha. Die neemt een loopje met ze.

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:44

Bedankt voor de reacties.

Oke, dus de meesten van jullie denken dat de nieuwe eigenaren niet consequent genoeg zijn. Dat zou idd kunnen. Het is wel een shetlander, en die kunnen zeker streken hebben. Maargoed, ze wilden duidelijk 2 'jonge shetlanders'.
Ga maar eens vragen wat ze doen als ze zulk gedrag vertoont.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:46

Ja ze willen jonge schetlanders, want ze zien er zoooo leuk uit en schattig maar vergis je niet he, het is een hele ondeugende ponyras en zeer zelfstandig dan kan je zoiets verwachten.

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:47

Ze hebben inderdaad nog nooit paarden gehad.

Haar terug kopen is eigenlijk geen optie. Hoop niet dat ze dat wil. Al zou mijn nieuwe paardje het gezelschap vast leuk vinden haha.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:50

Bey schreef:
Ze hebben inderdaad nog nooit paarden gehad.
Haar terug kopen is eigenlijk geen optie. Hoop niet dat ze dat wil. Al zou mijn nieuwe paardje het gezelschap vast leuk vinden haha.

Dan zou ik toch maar een keer langsgaan en uitleggen wat de basis omgangregels zijn en hoe ze consequent moeten zijn ;-)

Shetlanders zijn karakterdiertjes met een eigen willetje, geef ze 1 vinger en ze pakken je hele hand :D

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:53

Jij hoeft haar sowieso niet terug te nemen als je dat niet wilt, laat dat even duidelijk zijn.

En troost je, het zijn de eerste niet die worden aangekocht onder het mom 'zo leuk in de tuin en schattig voor de kinderen'
Weetje wat het is, dat soort mensen moeten toch door schade en schande wijs worden. Je zou er in principe iedere dag naartoe kunnen gaan, alles voordoen en uitleggen, maar als jij 2 weken wegblijft hebben ze weer hetzelfde probleem. Dit soort mensen zien shetties als n leuk speelgoedje. Dat wil niet zeggen dat ze niet goed verzorgd worden trouwens, alleen dat een 20 jarige waarschijnlijk handiger was geweest.

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:59

Langsgaan kan niet, ik woon in zwolle en hun op texel.. anders zou ik zeker langs gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:03

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:04

Ik bedoelde ook niet dat je dat moest doen. Ik bedoelde juist te zeggen dat je er niet mee moet zitten als je dat niet doet. Of niet kan dus. Want jij kan het wel uit gaan leggen, maar de kans is groot dat ze het toch niet aannemen. Omdat ze gewoon niet willen weten dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn, en niet willen horen dat het aan hen ligt. Dus, zolang ze lekker met zijn tweeen zijn, buiten staan en gevoerd worden, hebben de pony's het prima. Dat het met de mensen afentoe iets minder goed gaat...tja, dan hadden ze na moeten denken.

Ik klink misschien wat lomp, maar ik heb het vaker gezien...OOh wat leuk, een shetje...ja dat kunnen we wel, doen alsof ze alle paardenverstand hebben en alles weten, en worden vervolgens door hun eigen pony gebeten/getrapt/krijgen hem niet te pakken/whatever. Hoe bot het ook klinkt, niet mee zitten, niet jouw probleem. Die pony's zijn nu gewoon de mensen aan het opvoeden ipv andersom ;)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:08

het kan ook komen doordat ze te veel verwend word met snoepjes enzo, daar gaan ze ook vervelend van doen slaan bijten enzo om maar snoep te krijgen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:53

Vervelend, deze mensen hebben blijkbaar niet zoveel kaas gegeten van paarden en dan krijg je dat, zeker met jonge paarden. Probeer ze dat uit te leggen, maar verder niet teveel over in zitten.. Jij weet voor jezelf dat het paardje braaf was, dus jij bent zeker niet in gebreke gebleven.
Dat van het voeren uit de hand vind ik wel een goede, dat gebeurt zo vaak, daar worden ze gewoon bijterig van..

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:59

Misschien is er gewoon geen klik met die mensen. Dat kan wel eens voorkomen. Ze gaan natuurlijk ook heel anders om met je shetlander dan jijzelf deed. Dus dat is dan voor beide kanten even wennen.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:30

Denk ook dat ie nog moet wennen aan een nieuwe omgeving en als die mensen dan niet streng genoeg zijn van in het begin dat er zulke problemen ontstaan? Ze moeten denk ik gewoon meer laten zien dat zij de baas zijn.

lupicor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:35

Verwent da is de kloe....
Mensen verwennen te veel hun paarden e ponys niks mis mee maar de consecuenties zijn meestal groot...
denk dat dat ook bij jou pony is gebeurt.... het afleren is meestal het probleem maar goed da is nie meer aan jou....

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:37

Vervelend, maar dit komt zeer zeker niet door jezelf.

Misschien is de eigenaar heel boos op de shet geworden, of heeft de hond de shet gebeten dat ze daarom nu zo vervelend is naar de eigenaar en hond, want waarom zou de shet anders zo lief zijn tegen de kinderen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:11

Voeren (de kinderen van) de nieuwe eigenaren soms uit de hand (snoepjes e.d.)? Daar kunnen paaren en pony's erg bijterig van worden.