3-jarig paard heeft soms niet door dat ik naast hem loop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

3-jarig paard heeft soms niet door dat ik naast hem loop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 22:52

Zelf heb ik een 3 jarige arabir op stal, die aan het genezen is van een hoefbeenbreuk. Hij staat sinds 2/3 weken op de wei met rustog maatje. We zijn bezig hem te leren met ha´lster naats me te lope in de bak. In het geing steigerde hij vrij vaak Dit heb ik afgestraft door heel boos te worden en het komt bijna niet meer voor. Heb vandaag in de bak weer met hem 5 minuten lang gewandeld. Meneer zag in de verte een wandelaar en let dan helemaal niet op, dat ik naast hem loop. Hij kijkt dan alleen naar rechts en zelf als ik hem met een zweepje in de rechterzijde prik, van afstand, doet dit hem niets. HIj komt steeds meer mijn kant op en let niet op dat ik naast hem loop. KLeine rukjes aan het Monty Robert halster of prikken met de zweep, dat hij afstand naast me moet houden, levert niets op. Pas als de wandelaar uit zicht is, let hij weer op mij. Heb jullie tips voor me, want ik ben gewoon bang, dat hij vergeet dat ik naast hem loop en hij bij een mogelijke schrik reactie boven op me springt.

Joyce900

Re: 3-jarig paard heeft soms niet door dat ik naast hem loop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:12

Je moet geduld hebben met jonge paarden die je nog maar drie weken hebt.
En een Monty Roberts halster, dat hoort niet om het hoofd van een paard maar in de prullebak.........
Als je hem niet aan kunt, haal er dan maar een ervaren iemand bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:12

Ga grondwerk met hem doen, koop een touwhalster, leadrope en stick en string. Wat hij gewoon niet mag doen is in je persoonlijke bubbel te komen, die ongeveer de lengte van je stick is.
En als je alleen maar prikt en hij daar niet op reageert, mag je harder ingrijpen. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 02:23

Nog een kleine toevoeging, kan bovenstaande niet meer aanpassen.

Als je paard aan het revalideren is, jong is en alleen maar stapt, maar de minste of geringste aanleiding gebruikt om eens lekker te gaan keten (en neem ze dat een keer kwalijk) dan mag je gerust je DA om een kalmerend middel vragen. Is uiteindelijk ook bevorderend voor het herstel van je paard. Officieel mogen geen "muisjes" gegeven worden, maar als je contact opneemt met je DA is daar wel aan te komen. Het haalt de scherpe kantjes er vanaf....

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 04:14

Joyce900 schreef:
Je moet geduld hebben met jonge paarden die je nog maar drie weken hebt.
En een Monty Roberts halster, dat hoort niet om het hoofd van een paard maar in de prullebak.........
Als je hem niet aan kunt, haal er dan maar een ervaren iemand bij.

Volgens mij heeft TS hem langer als 3 weken, maar staat het paard sinds 2/3 weken op een wei na de blessure.
Vind je nogal aanvallend mbt als je hem niet aankunt, moet je er een ervaren iemand bij halen.
Dat steigeren is volgens TS al een heel stuk verbeterd, alleen ziet hij TS niet altijd staan.
Dit is ook een groot deel van niet snappen van het paardje.
Als ik het goed begrijp is er dus ng niet veel mee gedaan en is hij nog niet veel gewend.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 10:04

Cassidy: Ik werk reeds met een leadrope en een kleine zweep. Natuurlijk niet om mee te slaan, maar om mijn persoonlijke bubbel duidelijker aan te geven. Persoonlijk vind ik het Monty Robert halster handiger (heb daar goed ervaring mee met mijn andere jonge paard, met grondwerk en zelf ingereden, totaal ander type), omdat ik zijn hoofd meer op afstand kan houden. Bij een touwhalster heb ik naar mijn idee minder grip. Is inderdaad een idee om hem een 'kalmeringsmiddel' te geven. Misschien kan ik iets hoempathisch krijgen. Algemeen is dit paard een wat dominanter paard dan de anderen die ik heb, dus daar moet ik ook rekening meehouden, maar hij moet leren dat ik naast hem loop en bepaal wat er gebeurt. Hoe zou jij te werk gaan als meneer naar rechts (naar nv een wandelaar) kijkt en hij met zijn lichaam naar links komt en mij niet meer ziet. Ik houd mijn rechterarm gestrekt, maar meneer is zo lenig, dat hij met zijn lichaam in mijn omgeving komt. Ik prik hem dan met zweep in mijn linkerhand dat ik 'hier' loop, maar hij reageert daar totaal niet op. Hoe zou jij dat doen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:14

Hij vindt de wandelaar dus heel erg spannend en wil er voor uitwijken en douwt jou daarvoor aan de kant begrijp ik?

Dan zou ik in zo'n situatie vragen of hij naast mij wilt lopen, zodat ik tussen de wandelaar en het paard in loop. Op deze manier voelt het paard zich meer beschermd en zal meer vertrouwen krijgen als hij ziet dat jij heel rustig doet rond die wandelaars.

Later als hij het minder spannend vindt kun je hem vragen om tussen jou en de wandelaar in te lopen, een jong paard loopt liever nog niet zo strak langs hele enge dingen, geef hem even de tijd.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:36

En als je nou ingrijpt vóórdat meneer afgeleid raakt? Dus op het moment dat jij dekt "daar gaat 'ie" (of liever daarvoor nog) het paard zodanig bezighouden dat 'ie niet eens meer tíjd heeft om aan die wandelaar te denken. Dus rondjes lopen, tussen balkjes door, om paaltjes heen, stukje achteruit? En als 'ie echt in je personal space komt mag je daar denk ik best wat harder op reageren door bijvoorbeeld het einde van je touw in de lucht te gooien.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:17

Sassol: de wandelaar loopt niet op mijn 'pad' Ik ben in de buitenbak met het paard aan het wandelen en in de verte ziet hij een wandelaar (of wat dan ook). Vaak is hij me te snel voor wat hij ziet en als hij iets in de verte ziet, blijft hij daar naar kijken en blijft in mijn persoonlijke ruimte.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:44

jwoltmanelp schreef:
Cassidy: Ik werk reeds met een leadrope en een kleine zweep. Natuurlijk niet om mee te slaan, maar om mijn persoonlijke bubbel duidelijker aan te geven. Persoonlijk vind ik het Monty Robert halster handiger (heb daar goed ervaring mee met mijn andere jonge paard, met grondwerk en zelf ingereden, totaal ander type), omdat ik zijn hoofd meer op afstand kan houden. Bij een touwhalster heb ik naar mijn idee minder grip. Is inderdaad een idee om hem een 'kalmeringsmiddel' te geven. Misschien kan ik iets hoempathisch krijgen. Algemeen is dit paard een wat dominanter paard dan de anderen die ik heb, dus daar moet ik ook rekening meehouden, maar hij moet leren dat ik naast hem loop en bepaal wat er gebeurt. Hoe zou jij te werk gaan als meneer naar rechts (naar nv een wandelaar) kijkt en hij met zijn lichaam naar links komt en mij niet meer ziet. Ik houd mijn rechterarm gestrekt, maar meneer is zo lenig, dat hij met zijn lichaam in mijn omgeving komt. Ik prik hem dan met zweep in mijn linkerhand dat ik 'hier' loop, maar hij reageert daar totaal niet op. Hoe zou jij dat doen?

Ik vind de Monty Roberts halsters een beroerde release hebben, en een zweep veert teveel mee. Ik zou met touwhalster werken, dat werkt op andere punten ook in, en niet alleen maar op die neus, en ik zou een carrot stick gebruiken en hem er echt een flinke roei mee geven (hoeft maar een keer) als hij de dicht bij me komt en niet reageert op andere signalen. Het prikken heeft hij al leren ignoreren. Iedere aanwijzing die je geeft en waar een paard niet op hoeft te reageren, is er een die je niet had hoeven geven. Dus vraag je wat van hem, versterk die aanwijzing dan tot je reactie krijgt.

Kijk even naar dit filmpje, en misschien snap je wat ik bedoel.

http://www.youtube.com/watch?v=luTpaavdslE

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:53

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:55

Stel je loopt naast je paard en hij kijkt naar rechts (jij loopt dus links) omdat daar iets óntzettend interessants aan de hand is en jij wordt zonder pardon genegeerd, dan zou ik zowieso liever niet naast mijn paard maar ervoor lopen, dan kun je hem achterwaarts zetten door zijn ruimte te blokkeren en op hem af te lopen met zwaaiende stick, ronddraaiend touw, wat je het liefst gebruikt maar niet d.m.v. slaan (of hij moet zelf tegen je touw of stick aanlopen). Andere optie is om vanuit de 'naast' positie je paard voorwaarts te zetten door hem met je stick voorwaarts te drijven, omdat je er een wat langer touw aan hebt kan dat, als het goed is buigt hij om naar links en loopt een rondje om je heen: zet hem aan het werk als hij niet op jou wil letten zonder jouw toestemming. En beloon hem als hij weer op jou let!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:58

In het eerste filmpje zegt Clinton Anderson dat hij een basis van een paard verwacht en als die niet in orde is, weer terug te gaan naar de basis.

Ik heb hier een overzicht van de oefeningen die CA in zijn basisprogramma heeft zitten.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:41

Cassidy: deze videos zijn heel erg duidelijk. Heel veel dank. Zit nu op mijn werk, dus kan ze niet bekijken en ben straks 4 dagen op vakantie, maar ik ga ze zeker volegnde week bekijken en naar oefeninhgen kijken. Dit is zeer verhelderend

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:45

Mijn driejarige was ook altijd zo, en die was ook nog enorm groot en sterk :=
vind alles leuk, en kijkt overal aandachtig naar, en vergat mij soms wel,

toch even flink laten merken dat jij er nog staat, dus prikken met de zweep helpt natuurlijk niet,
gewoon hoofd naar jou toe trekken, duidelijke stem opzetten en gewoon streng en consequent wezen.
en doorzetten, hij is nog jong natuurlijk :)

hier is nu alles dik in orde

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:46

dat filmpje is ook een goede :)

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:57

Hij vindt alles gewoon spannend en is ontzetten nieuwsgierig en jouw kent hij al dus dat is niet eng of spannend meer dus zijn concentratievermogen wordt gericht op het nieuwe.
Zelf heb ik ook een 3 jarige die dat doet en klinkt misschien heel raar maar ik praat gewoon veel tegen hem en zie zijn oortjes heen en weer gaan maar blijft hij kijkerig en verliest hij zijn concentratie dan roep ik hem tot de orde met een hardere tonatie in mijn stem of als hij mij aan de kant drukt dan geef ik hem gelijk een douw terug ook longeer ik hem elke week even en het gaat echt nu goed met hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:00

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:56

Oh sorry, dan had ik het verkeerd begrepen.

Jij als leider had natuurlijk die wandelaars als eerst moeten zien. Nu is dit als mens gewoon niet te doen, paarden nemen dingen veel sneller waar.

Maar ook hierbij zou ik dus op het moment dat hij die wandelaars ziet, stoppen met je oefening, even gaan kijken en daarna pas weer verder gaan als jij als leider besloten hebt dat die wandelaars geen bedreiging zijn.

Hij mag jou niet van je plek afdouwen, degene die de meeste stappen zet, heeft verloren. Als jij dus wat duidelijker moet worden omdat je anders van je plek afgedouwt wordt, zal je paard dat volledig snappen.

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:39

Grondwerk!!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 09:54

Charlottety: daar zijn we dus mee bezig en daar ontstaat het probleem. Echter, ik heb nu het probleem bijna opgelost, doordat ik met de Parelli methode begonnen ben en door de tips van Cassidy

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:58

fijn dat het beter gaat!
Ik heb een tijdje een ontzettend lomp paard gehad, zat geen kwaad in maar hij vergat af en toe gewoon dat er iemand naast liep :)
Dat hebben we met heeel veeel grondwerk (focus!) verholpen, scheelt weer 'n paar blauwe tenen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:08

Ik vind het heel fijn dat je wat aan mijn adviezen hebt gehad, dat je met Parelli bent begonnen en het beter gaat. Veel succes verder!