Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Joyce900 schreef:Je moet geduld hebben met jonge paarden die je nog maar drie weken hebt.
En een Monty Roberts halster, dat hoort niet om het hoofd van een paard maar in de prullebak.........
Als je hem niet aan kunt, haal er dan maar een ervaren iemand bij.

jwoltmanelp schreef:Cassidy: Ik werk reeds met een leadrope en een kleine zweep. Natuurlijk niet om mee te slaan, maar om mijn persoonlijke bubbel duidelijker aan te geven. Persoonlijk vind ik het Monty Robert halster handiger (heb daar goed ervaring mee met mijn andere jonge paard, met grondwerk en zelf ingereden, totaal ander type), omdat ik zijn hoofd meer op afstand kan houden. Bij een touwhalster heb ik naar mijn idee minder grip. Is inderdaad een idee om hem een 'kalmeringsmiddel' te geven. Misschien kan ik iets hoempathisch krijgen. Algemeen is dit paard een wat dominanter paard dan de anderen die ik heb, dus daar moet ik ook rekening meehouden, maar hij moet leren dat ik naast hem loop en bepaal wat er gebeurt. Hoe zou jij te werk gaan als meneer naar rechts (naar nv een wandelaar) kijkt en hij met zijn lichaam naar links komt en mij niet meer ziet. Ik houd mijn rechterarm gestrekt, maar meneer is zo lenig, dat hij met zijn lichaam in mijn omgeving komt. Ik prik hem dan met zweep in mijn linkerhand dat ik 'hier' loop, maar hij reageert daar totaal niet op. Hoe zou jij dat doen?