Plotselinge angst voor stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusiesu

Plotselinge angst voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:02

Hallo,

ik heb vrijdag (21 mei) een tinker merrie van 3,5 gekocht. Ze is zonder problemen mee gegaan in de trailer en was wel wat schrikachtig toen we hier aankwamen.

Ze heeft de eerste nacht op stal gestaan, maar heeft nu een vrije inloop vanaf het weiland naar de stal. Gek genoeg gaat ze bijna continu in haar stal staan, maar dat mag ze lekker zelf weten!

Mijn probleem is nu, dat ik vanochtend de stal aan het uitmesten was en ze volgde me (zoals ze continu doet). Blijkbaar schrok ze van een beweging die ik maakte want ze steigerde en sloeg keihard met haar hoofd tegen het dak van de stal. Vanmiddag precies hetzelfde: ik stond in de stal, draaide me om en ze steigerde weer met haar hoofd tegen het dak, dit keer zo hard dat het hout kapot was.

Nu is ze echt geen schrikachtig paard (een echte knuffel die je OVERAL volgt en waar je alles mee kan), en ze vond haar stal de eerste dagen heerlijk! Maar ten eerste snap ik dus niet waarom ze ineens zo schrikt en steigert in de stal, en ten tweede durft ze nu nog amper de stal in te lopen. (ze wil wel, loopt ernaar toe maar stopt op de ingang)

Ik heb haar vanavond lekker met rust gelaten en niks geforceerd, maar ik wil natuurlijk niet dat ze ineens schrikachtig gaat worden en bang voor de stal blijft!! Wat te doen??

Groetjes Susan

Sassol

Re: Plotselinge angst voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:35

Tja, een stal is een kleine ruimte en jij staat daar met zo'n scherp voorwerp! Je maakt een te snelle beweging, paard schrikt en wil weg, maar lukt niet dus gaat omhoog.

Of het zo gegaan is weet ik niet, maar zou zomaar kunnen.

Wat betreft de stal, ik weet niet of jullie nog bijvoeren? Maar anders geef je het hooi of de brokken in de stal. Dan moet ie er wel heen en merkt ze dat er niks gebeurd.

Je kunt ook samen erheen lopen, als ze ontspannen is een paar stapjes terug, dan weer erheen lopen, klein stukje er in, bij ontspanning weer een paar pasjes terug tot je dus in de stal bent.

Het idee van de paar pasjes terugzetten bij ontspanning is dat het paard beloont wordt bij ontspannen gedrag door juist even wat afstand te nemen. Als je bij ontspanning juist verder zou gaan bouwt de druk heel snel op en zal het paard minder snel ontspannen.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 13:34

Sassol schreef:
Tja, een stal is een kleine ruimte en jij staat daar met zo'n scherp voorwerp! Je maakt een te snelle beweging, paard schrikt en wil weg, maar lukt niet dus gaat omhoog.

Of het zo gegaan is weet ik niet, maar zou zomaar kunnen.

Zo is het inderdaad gegaan! Heb je advies opgevolgd en ze loopt nu weer (met moeite) de stal in...

Het lijkt wel alsof ze zo erg geschrokken is dat ze een beetje bang van me is geworden, als ik een armbeweging in de buurt van haar hoofd maak schrikt ze van me (of ze nou in de stal staat of in de wei...)

quibje

Re: Plotselinge angst voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:41

gewoon ook buiten lekker rustig oefenen met handen omhoog bewegingen en met rustige stem belonen en laten weten dat er niks aan de hand is, dan zal het vrij snel weer goed komen, haar gewoon laten weten dat plotselinge bewegingen niet eng zijn

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:27

Een paard moet altijd wel wennen aan een nieuwe baas en omgeving, en wie weet is ze veel geslagen en is bang voor armbewegingen.
Ik zou wel even kijken of ze wel goede ogen heeft.
Blinde of slechtziende paarden schrikken ook vaker.