Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Helaas kan mijn 'brave paard' niet zonder die shetlander en andersom, dit ging ook nog net goed, maar zodra het veulen niet meer 'nieuw' was (na driekwartier was hij er niet meer in geintereseerd) ging hij al haast door het hek om bij die shet te komen. Zo kan ik hem dus ook niet laten wennen aan alleen die shet. En mijn derde paard is nogal dominant en vandaag dus heel 'gemeen' tegen het veulen, waardoor ik het met die nu ook niet echt durf te proberen..
aerdenhout1 schreef:Je bent al de zoveelste met dit probleem en een probleem is het inderdaad!
Raar dat ze het veulen aanvallen, zeker als die onderdanig is.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de shet b.v met het veulen ergens te zetten waar ze de rest van de groep niet zien? Vaak is zo;n kleintje erug dapper als hij vriendjes is met de leider van de groep, valt die uit het zicht, dan zijn ze vaak anders.
En als je een merrie hebt zet die er dan eens bij, die krijgen vaak moeder gevoelens bij zo'n jong ding.
Maar het blijft aftasten en voorzichtig uitproberen.
'.
Meestal (heb zelf ook al veel shetlanders gehad) zijn ze toch heel anders in hun
koenlover schreef:Op stal zetten is eigenlijk geen optie omdat mijn paarden sinds dit weekend full time buiten staan en ik zeker het veulen niet naar binnen wil doen. Hij heeft lichte ataxie (nog een reden waarom ik zo bang ben dat hij niet goed voor zich zelf op kan komen) en beweging is juist zo goed.
aerdenhout1 schreef:Probleem hier is dus dat de kudde alleen uit ruinen bestaat en er jammer genoeg geen merrie tussen zit.
De HENGST word nu als vijand gezien die het leiderschap van de groep over wil nemen.
Ik vrees dat dit een moeilijk verhaal gaat worden.
Weet je wie er in de groep de laagste in rang is???
aerdenhout1 schreef:Een jong onderdanig veulen heeft een kamaraad nodig en ik denk dat een merrie eigenlijk een betere "opvoeder" kan zijn in dit geval tenminste dan een ruin.
Daarom nu ook de vraag..weet TS welk paard de laagste in rang is? Die 2 samen zetten een paar dagen en als dat goed gaat nr 2 in onderste in rang van de kudde erbij.
Als het veulen word geacepteerd door de rest van de kudde, dan volgt de leider meestal van zelf.
Jessix schreef:Ja daar zit wat in.. Ik ben ook benieuwd hoe dit verder zal gaan, al hoop ik natuurlijk wel dat het alsnog gaat lukken. Ik weet ook niet wat het leeftijdsverschil is met de jongste ruin in je groep, TS? En ik blijf het vreemd vinden dat ze zich zo agressief gedragen ten opzichte van zo'n jong en onderdanig dier.