Mijn paard vind het eng wanneer ik vlechtjes wil maken in haar manen. Dit is gekomen nadat ik een keer geprobeerd heb de manen bij haar schoft weg te scheren, sinds dien begint ze te trillen en te schudden zodra je haar manen vast pakt, als je dan niet los laat probeert ze bij je weg te vluchten door weg te draaien. Daarbij is nog een bijkomend probleem, namelijk dat ze niet vast kan staan. 9 van de 10 keer dat ik wil oefenen heb ik niet iemand die haar voor me vast kan houden en dus heeft ze op momenten dat ze het eng vind alle mogelijkheid om weg te draaien. Ik laat haar dan altijd draaien (om het risico dat ik mijn eigen veiligheid in gevaar breng zo klein mogelijk te maken) en zodra ze weer stil staat loop ik naar haar toe en draai ik haar weer terug, tijdens die momenten schenk ik weinig tot geen aandacht aan haar en ga ik weer verder alsof er niks gebeurd is. Ik ben al een hele tijd aan het oefenen om dit gedrag te verbeteren en dit lukt me best aardig. Ik heb het heel rustig opgebouwd, eerst alleen haar manen vast houden en belonen wanneer ze rustig bleef staan, daarna ben ik rustig vlechtjes gaan maken, eerst 1 en daarna steeds meer. Ik begin altijd op het midden van haar manen kam, dit vind ze het minst spannend. Dan ga ik verder richting haar oren en wanneer dat deel klaar is ga ik richting haar schoft. Dit vind ze echter nog heel erg spannend. Ik kan al een heel eind komen maar de laatste 2 plukjes tot haar schoft krijg ik maar niet voor elkaar. Nou is het zo dat ze wanneer je gewoon door blijft gaan en je niks van haar gedrag aan trekt, ze het minder spannend gaat vinden (dit heb ik gemerkt toen de fysio met haar bezig was). Echter ik heb dus nooit iemand die haar vast kan houden o.i.d. dus vast blijven houden is bijna onmogelijk. Ik heb over iets minder als een maand een onderlinge wedstrijd waarbij ze dus ingevlochten moet worden. Ik wil haar voor als het lukt voor die wedstrijd graag rustig kunnen invlechten, dus zonder dwang en zodat ze ontspannen blijft, ik ben anders bang dat ik na die wedstrijd weer opnieuw kan beginnen. Hebben jullie nog tips voor mij?
zet haar anders tussen twee muren die dicht bij elkaar staan zodat ze niet kan draaien en zet haar anders vast met twee halstertouwen. Leg anders je hand elke dag wat langer op de schoft waar die twee plukjes zitten zodat ze er aan went. ik hoop dat je hier wat aan hebt
ik heb geen plek waar ze tussen 2 muren kan staan, en ze kan absoluut niet vast staan (dit is al te vaak fout gegaan). Ik kan mijn hand wel op haar schoft leggen terwijl ik haar vast hou, maar als ik wil vlechten heb ik 2 handen nodig en dan heeft ze dus weer de kans om weg te draaien.
4Ever
Geplaatst: 24-05-10 18:26
Ik denk dat je gewoon moet doorgaan zoals je nu aan het doen bent. Is waarschijnlijk de beste manier. Kan je niet tijdens het voeren oefenen dan heeft je paard wat afleiding. Succes met oefenen en je wedstrijd.
Misschien zou je eens kunnen starten met Reiki voordat je gaat poetsen en vlechten. Er staan op internet hele handige (en veel)beginners tips en het is vrij makkelijk om zelf te doen.
cissy
Geplaatst: 25-05-10 16:41
je moet haar desensibiliseren voor het manen aanraken, waarschijnlijk kan een ander paard haar wel op die plek kriebelen maar jij niet. Je moet op een plek beginnen waar ze het nog wel lekker vindt, dan ga je een stukje verderop krauwen en als ze gaat reageren ga je een stukje terug. Als ze dan weer relaxed is stop je en wacht je even en dan begin je weer opnieuw en ga je weer een stukje verder. dit blijf je uitbouwen tot ze relaxed is.
Wat heel belangrijk is is dat je niet stopt met krauwen als ze gaat reageren maar dat je een stukje terug gaat, dus niet je hand ervan af halen maar juist doorgaan maar op een andere plek tot ze weer ontspant. Als je nl wel je hand weghaalt leer je haar dat als zij gaat reageren dat jij dan stopt met hetgeen zij vervelend vindt. Dát is nou niet de bedoeling. Niet je paard vastzetten maar gewoon halstertouw vasthouden en desnoods met haar meedraaien als ze gaat lopen maar blijf ondertussen wel krauwen omdat je pas mag stoppen als zij weer stilstaat en ontspant.
Dankje Hier kan ik wel wat mee. Ben vandaag weer even bezig geweest en kwam weer tot het laatste plukje, heb toen nog even een beetje door haar manen gekroelt vlak bij haar schoft. Ze stond me wel een beetje vreemd aan te staren, net of ze het nog niet helemaal vertrouwde, maar ze liet het wel toe.