Paard wordt neurotisch zodra je hem uit de wei haalt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Paard wordt neurotisch zodra je hem uit de wei haalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:38

sinds mijn paard dag en nacht in de wei staat en ik hem er even uit haal om te poetsen of rijden oid wordt hij vreselijk onrustig cq. neurotisch.
Dit komt ongetwijfeld omdat hij alleen er uit gaat en de rest lekker blijft staan. Allemaal best begrijpelijk maar wel erg lastig.
Vandaag wilde ik hem wassen en vlechten voor de wedstrijd van morgen maar dat was niet te doen. Hij heeft 2 halstertouwen stuk getrokken terwijl het helemaal geen "hanger" is.
Afgelopen maandag was de hoefsmid er en daar moest ook al een praam aan te pas komen.
hij is zo vreselijk onrustig dat er echt niets mee te beginnen is.
vanavond heb ik mijn andere paard ook maar even uit de wei gehaald en er naast gezet, dit hielp in eerste instantie niet, later leek het toch wat effect te hebben. Maar goed ik kan moeilijk iedere keer mijn andere paard ook mee nemen.

Heeft iemand tips hoe ik hem hier beter aan kan laten wennen of hoe ik hem kan kalmeren?

Daihyo

Re: Paard wordt neurotisch zodra je hem uit de wei haalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:41

Kun je hem poetsen op een plek waar hij de wei kan zien?
Mijn haflinger heeft er ook erg last van. Kan in paniek raken als ik hem in stal poets, waar hij dus niks kan zien.
Als ik hem aan een hek buiten poets kan hij alles zien en is hij hartstikke mak.
Een ander paard heeft hem ook tijdelijk geholpen. Na een paar weken was het niet meer nodig.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 22:03

in de buurt van de wei kan ik hem eigenlijk nergens vastzetten dat is jammer.
Het is dus bij jouw haflinger nu over?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:06

Nou ja, redelijk. Op de oude stal wel, na een paar weken.
Maar ik ben in feburari verhuisd en toen deed hij het weer.
Wat ik ook doe is niet elke keer rijden, maar even vastzetten, poetsen, wat eten en weer de wei op.
Dat werkt ook.
Maar maatje in zicht werkt het allerbeste.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 22:09

vandaag ging ik dus ook niet rijden maar wel wassen en vlechten etc maar oh oh wat een drama. zondag krijgt ie vrij dus dan kan ik het wel gewoon kort houden
met rijden is hij overigens wel weer rustig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:11

Ja, deed ik ook alleen op zijn vrije dagen inderdaad.
Hoe oud is hij?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 22:13

hij is nog maar 5. Een grote kleuter :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:17

Ja, die van mij ook :D
Aan het puberen. Maar volhouden, het komt goed.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 16:48

Vandaag me afgemeld op de wedstrijd.
Hij was zo gestressed dat mijn angst van een vorige val waarbij ik mijn elleboog brak, weer boven komt.
Ik durfde gewoon echt niet meer :(

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:18

vervelend en balen dat je hem niet vast kan zetten bij de wei in de buurt.
Kan je hem echt nergens buiten poetsen??

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:29

Vervelend, veel paarden hebben dit.
Je zegt dat hij met rijden wel rustig is, is hij erna (met afzadelen etc) dan ook rustiger ofniet?
Het probleem is waarschijnlijk dat het paard niet te doen heeft, met poetsen en wassen moet hij stilstaan en wachten en natuurlijk gaat hij liever naar zijn vriendjes.
Paard moet ook gewoon leren dat hij rustig moet blijven en moet doen wat jij wilt, ook al staan zijn vriendjes buiten. Hij mag heus weer wel terug.
Volhouden dus en kordaat zijn.
Ga hem misschien eerst rijden en longeren, zodat hij zijn gedachten verzet, dat hij niet constant denkt aan 'ik wil trg naar de weide'.
Het gaat beteren met de tijd, maar nu erg vervelend natuurlijk.
Probeer je paard pas terug te brengen als hij een rustig moment heeft, niet als hij zenuwachtig staat te trekken hem terug naar de weide doen. Want zo weet hij al snel dat als hij maar lastig genoeg doet dat hij terug naar de weide mag.
Succes

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:33

Mijn paard was vroeger ook zo.
Gewoon heel vaak doen. Paard er uit halen....korte stukjes doen. Niet direct te lang ineens. En bij voorkeur, als hij heel even rustig is, dit direct belonen door hem dan terug naar de wei te brengen. En dit langzaam uitbouwen.
Bij die van mij is het helemaal over....die is nu supergeduldig.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 16:47

met rijden is hij wel braaf mits op eigen terrein dus.
Hij stond nog geen tien minuten op stal en hij had al 4 x gemest. Ben nu ook bezig met wat grondwerk.
Na het rijden is hij niet rustiger helaas.

Wat kan ik doen als ik op wedstrijd moet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:53

Adin schreef:
in de buurt van de wei kan ik hem eigenlijk nergens vastzetten dat is jammer.

Je hoeft een paard niet persé vast te zetten om hem te borstelen en dergelijke. ;)

Ik zou het gewoon eerst bij de wei oefenen, dus de wei uit en buiten de wei borstelen en wat lekkers geven.
Goed timen dat wanneer hij mooi rustig staat, dàn weer de wei in brengen. En dit doe je telkens een stukje verder en/of langer. Tot éventjes uit het zicht tot langer en verder.
Als je dit niet alleen kunt (vasthouden en borstelen tegelijkertijd), kun je misschien iemand vragen die je hierbij helpt?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:27

Vandaag heb ik hem weer op stal gehad even samen met mijn andere paard, het hielp helemaal niets, hij is echt zo onrustig dat er echt niets mee te beginnen valt.

Hij staat samen met mijn andere paard in de wei maar daar ligt het dus niet aan want als ze samen op stal staan blijft hij druk.
Ligt het dan aan de weidegang in het algemeen?
Ik kan het nog niet zo goed plaatsen zeg maar, waar het aan ligt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:44

Adin schreef:
Hij staat samen met mijn andere paard in de wei maar daar ligt het dus niet aan want als ze samen op stal staan blijft hij druk.

Is hij alleen druk bij en in de stallen?
Hoe is hij elders buiten de wei?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:46

eigenlijk heb ik dat niet geprobeerd, al zijn spullen zijn bij de stallen dus dat is de meest handige plek om te poetsen, maar dat kan ik morgen even proberen.

Op wedstrijd, dus vreemd terrein was het 2 weken geleden een drama, zo onrustig is hij dan.
maar heb ik les, dat is ook ergens anders, dan is hij juist weer gewoon lekker rustig.

Ik kan mijn vinger er niet op leggen, wil zo graag een oplossing zoeken maar heb nog niet goed in de gaten wat nou de kern van het probleem is..

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:48

Mijn paarden hebben dat ook, dit zijn wel paarden die niet gereden worden maar zelfs in de stal voeren en weer buiten zetten werkt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:52

Adin, ik denk met je mee. ;)
Waar jij les hebt, lopen daar ook andere paarden?
Wat zijn verder overeenkomsten tussen je stal en het wedstrijdterrein? En wat daarvan is er nièt op de locatie waar je lest?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:53

waar ik les heb zijn wel andere paarden maar niet veel en ik les alleen dus hij komt er ook niet mee in aanraking. het is er lekker rustig.
op een wedstrijd is het heel druk.
Op stal is het rustig want alles staat in de wei.
Kan zo geen link leggen nog :)

dacht dus dat een soort verlatingsangst was maar die is dus niet gericht naar zijn maatje want die op stal zetten helpt niet.
Morgen weer les. Kijken of hij dan nog zo rustig is.
10 juni komt de hoefsmid weer maar als hij zo onrustig blijft heeft dat geen zin..
En nog erger....zaterdag weer wedstriid :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 02:10

Misschien heeft je paard gewoon teveel energie (fris) longeren (in de wei) wil wel eens helpen in zo'n geval. We hebben er ook een waar niets mee aan te vangen is als ie fris van de wei komt (bokken, slaan etc.) maar dat gaat er goed vanaf als hij even goed gerend heeft.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 12:35

Er is inderdaad nog iemand die dat heeft gezegd, dat ie misschien wel teveel energie heeft. Maar bijvoorbeeld na het rijden kan hij nog niet stil staan. Soms wil ik hem nog wat eten geven maar hij heeft niet eens geduld om het op te eten.....

Gister hadden we toevallig een goede dag, had besloten zijn gedrag volkomen te negeren maar hij was maar heel even "wiebelig" en daarna stond ie keurig stil.
Vanavond maar weer zien hoe het gaat.
Ik blijf open staan voor tips :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:21

Ik weet wel / denk wel te weten waar het aan ligt.

Je bent geen goede leider voor je paard. In ieder geval niet goed genoeg. Het is heel begrijpelijk dat je paard rustig is in de kudde (met goede leider) en onrustig is buiten de kudde (zonder goede leider). Als paard ben je namelijk geheel op jezelf aangewezen wanneer er geen goede leider in de buurt is. Tel daarbij op dat er ook geen andere paarden in de buurt zijn en het plaatje is compleet. Het paard moet dan continu in zijn eentje opletten of er geen roofdier(en) aan komt, en is dus bang dat hij continu in mogelijk levensgevaar verkeert.

De oplossing: word een goede leider voor je paard. Het paard vertrouwt er dan op dat jij aangeeft of er gevaar is of niet en zal daardoor een stuk rustiger worden. Ook de kudde is dan lang niet zo belangrijk meer, omdat jij hem ook veiligheid en dus rust biedt.

Hoe word je een goede leider: dit is een lange termijn oplossing. Ga grondwerk doen met je paard. :)

Dit is in mijn visie de enige échte oplossing. De rest is imo alleen symptoombestrijding. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:37

Ik ga met bovenstaande mee, ga grondwerk doen. Kan desnoods in de buurt van de wei, zodat hij de rest nog redelijk in de buurt heeft. Laat zijn voeten bewegen, vooruit, achteruit, opzij naar links en naar rechts. Kleine cirkeltjes, vraag zijn aandacht. Vervolgens weglopen naar stal en daar laten rusten. Die rustperiodes steeds meer uitbouwen, vervolgens weer naar de wei, weer grondwerk doen voor de wei of naast de wei, en weer terug naar stal. Weer rusten. Op het moment dat hij de stal met rust gaat verbinden, en jij de verhoudingen hebt rechtgezet, zul je zien dat hij verandert.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 15:53

Daar had ik het ook al gezocht:

Ben inmiddels al een week of 2 bezig met grondwerk, er zit een paddockje in het zicht van de wei die zich daar uitstekend voor leent.
Heb met mijn vorige paard clinics gevolgd bij emiel Voest dus dat heb ik gelijk bij dit paard geoefend. Hij pakt dit zeer goed op. Kan hem op basis van lichaamstaal eigenlijk bijna alle oefeningen laten doen.
Alleen is dit inderdaad wel een oplossing die wat meer tijd in beslag zal nemen, en dat is erg lastig omdat de hoefsmid volgende week weer komt en ik zaterdag wedstrijd heb :)

Gister ging het dus harstikke goed dus wie weet gaat het vanavond ook wel goed.