rondjes lopen in de wei, drie uur lang zonder te stoppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1995

rondjes lopen in de wei, drie uur lang zonder te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:44

mijn paard blijft 's ochtends maar rondjes lopen door de wei, alleen maar links om. :?
ze is dan niet in trance want ze reageert wel op haar omgeving.
laats liep ze 3 uur achter elkaar, zonder te stoppen. uiteindelijk konden we het niet meer aanzien en hebben we haar op stal gezet.

wij dachten dat het van de jeuk zou komen (ze heeft zomer eczeem) of omdat ze zich verveelt.

waarom zou ze dit doen? en hoe stopt ze ermee?

groetjes

taverno

Re: rondjes lopen in de wei, drie uur lang zonder te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:18

Heb je meerdere paarden of is het hetzelfde paard met die verkorte pees en de knobbel op haar rug?

Dan zou ik zeggen laat er subiet naar kijken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:31

Verplaatst van MD naar OPG.

Charlie1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:39

Ik weet natuurlijk niet of het dezelfde situatie is maar ook mijn merrie is enorm "wild" als ze op de wei gaat. Ze gaat elke dag buiten maar rent zich de ziel uit het lijf en ze hoeft daarvoor niks engs te zien. Ik was altijd bang dat ze zich pijn zou doen maar wou haar de wei niet ontzeggen. Een paard in de wei ernaast hielp niet (misschien bij jou wel?) maar sinds ze met mijn andere merrie in hetzelfde vak staat, is het over. Deze tweede merrie is erg rustig en eet graag :D In het begin lopen ze wel wat samen maar als de rustige begint de eten legt de andere er zich bij neer en gaat dan ook maar wat eten. :+
Af en toe probeert ze de andere nog wel eens in gang te krijgen maar als dit geen reactie oplevert, eet ze ook gewoon weer verder.

mariska1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 23:03

nee, dit is mijn eigen merrie, die met de spijker is haar buurvrouw XD. dit is wel de zelfde merrie als die met de knobbel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:06

hmmm, vreemd...steriotyp gedrag? Loopt ze alleen linksom haar rondjes? Of zoekt ze ook iets tegen de jeuk?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:10

Staat ze alleen?
Heeft het te maken met etenstijd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 06:09

zou ik ook aan denken ja, staat ze alleen?
met eczeem een deken opdat werkt toch het beste tegen de jeuk.

mijn egen pony gaat lopen als zijn eten op is, hij staat op kale wei en als het hooi op is gaat hij aan de wandel

mariska1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 15:51

nee, ze staat niet alleen, met 3 andere paarden. een ruin, een merrie en een hengstenjaarling.
onze wei is ook kaal, er staat geen gras. maar ze loopt alleen links om, precies op de hoefslag. soms dan maken we het hek van de kale wei open en mogen onze 4 paarden op de tuin grazen maar zij eet dan 2 happen, loopt dan de tuin op en af en loopt weer terug de kale wei in en begint weer te lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:47

probeer toch es wat ze doet als je goed hooi in de wei neer legt?
je weet maar nooit.

gaat ze lopen op het moment dat ze eigenlijk gevoerd werd op stal?(winterperiode)
je kunt kijken wat er gebeurd als je haar krachtvoer op de wei geeft,misschien wil ze dat en gaat ze daarom lopen

jacky73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:58

Dit komt me heel bekend voor, mijn merrie loopt ook rondjes alleen doet ze dit de hele avond en soms s'nacht ook tot s'morgens vroeg. Ze is dan bekaf en stopt niet. Het maakt me echt radeloos ik weet ook niet wat ik eraan kan doen. Ze kan niet op stal staan. (ik heb wel een stal voor haar maar ze klimt over de deur heen als ik haar opsluit) Ik heb haar nu 1 jaar en voorheen heeft ze 5 jaar op de wei gestaan en nooit eruit gehaald ze kan dus absoluut niet op stal staan. dit accepteerd ze gewoon niet. Ze heeft heel erg last van vliegen en ik heb het idee dat ze daarom gaat lopen. Ze is van top tot teen ingepakt en nog heeft ze er last van. Ze flipt helemaal. Het lijkt of er een knopje om gaat in haar hoofdje ze loopt zo langs je heen. Als ik met wat lekker kom hapt ze het vlug uit je hand en loopt weer door. Er staat een heel spoor in de wei. Ik heb nog twee paarden die staan in dezelfde wei en hebben geen last en lopen niet.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:40

Heeft je paard een eczeem deken op?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:53

mariska1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 22:02

jacky, mijn paard loopt ook de hele tijd, ook soms 'savonds en 's nachts maar ze wil wel graag de stal op, soms loopt ze er zelf in.
en ik doe ook wel eens gronwerk met haar, heb haar 't comando ''stay'' geleerd dat ze dus moet blijven staan. als ik dan ''stay'' roep terwijl ze loopt, stopt ze en blijft ze ook staan maar zodra ik mijn aandacht niet meer op haar richt, begint ze weer met lopen. misschien een aandacht tekort ofzo. maar dat kan ik me haast niet voorstellen, ik poets haar iedere dag, rij 6 dagen in de week en knuffel haar, ook 's avonds nog een uurtje grondwerk soms dusss...... ik weet t niet hoor....

mariska1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 22:05

freespirit,
ik weet 't niet, ze loopt echt rondjes alleen maar linksom zondder te stoppen, ze kijkt niet over de rand en dergelijken ze loopt meestal voorwaarts-neerwaarts ik vraag me echt af waarom...

mariska1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 22:05

ik zal proberen eens een filmpje te maken van haar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:08

mariska1995 schreef:
nee, dit is mijn eigen merrie, die met de spijker is haar buurvrouw XD. dit is wel de zelfde merrie als die met de knobbel

Die van de spijker was volgens het topic toch 'ons paard' en nu is het de buurvrouw?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:12

Is de relevant?
Sjees.

Ik zou toch echt denken aan iets neurologisch.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:13

ons oude paard deed dat ook die had gewoon een tic. ook altijd linksom. die heeft manegelessen gelopen en waarschijnlijk is het daardoor gekomen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:16

een pony die ik ken doet het ook altijd, die doet het sochtends en tegen de scherming. Heeft zomereczeem en is echt een manier van vluchten. Ook nadat ze uiteindelijk een deken op heeft gekregen is het er niet meer uitgegaan, is ze gewoon zo aan gewend geraakt dat het automatisch gaat en ze er niet meer mee zal stoppen.

Lijkt me bij jouw paard haast ook een kwestie van jeuk, heeft ze daar nu ook erg last van of valt er niets te zien aan haar qua eczeem?

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:18

Charlie1708 schreef:
Ik weet natuurlijk niet of het dezelfde situatie is maar ook mijn merrie is enorm "wild" als ze op de wei gaat. Ze gaat elke dag buiten maar rent zich de ziel uit het lijf en ze hoeft daarvoor niks engs te zien. Ik was altijd bang dat ze zich pijn zou doen maar wou haar de wei niet ontzeggen. Een paard in de wei ernaast hielp niet (misschien bij jou wel?) maar sinds ze met mijn andere merrie in hetzelfde vak staat, is het over. Deze tweede merrie is erg rustig en eet graag :D In het begin lopen ze wel wat samen maar als de rustige begint de eten legt de andere er zich bij neer en gaat dan ook maar wat eten. :+
Af en toe probeert ze de andere nog wel eens in gang te krijgen maar als dit geen reactie oplevert, eet ze ook gewoon weer verder.

deed mijn paardje eerst ook toen er een shetje bij kwam hield het op...
hij had wel een buur paard maar tsja dat 1tje er bij hielp echt.. ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:19

Doet ze het in de zomer en winter?? Anders een vliegendeken op, kijken wat er gebeurd. Stopt ze wel als je haar roept en binnen wilt halen?

Misschien de wei wat kleiner maken?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:03

staat ze alleen in de wei en heeft ze miss heimwee van andere paarden?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:15

Hier in de buurt stond ook een paard met zomerexceem die dat deed. Beestje had een hele hoefslag uitgesleten door al dat lopen puur om de jeuk als het ware te ontlopen, die eigenaar deed er verder niks aan. S'morgens vroeg en in de schemer zijn die vliegjes het aktiefst.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:19

hier lopen de paarden die in de paddock staan met schemer met zijn 3tjes rondjes achterelkaar aan . ik denk dat ze het doen om de mugjes kwijt te raken,ze veranderen daarintegen wel geregeld van richting :+