Pony gaat de laatste tijd heel veel hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraennala

Pony gaat de laatste tijd heel veel hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:09

Mijn verzorgpony gaat de laatste tijd heel erg hangen. Ze staat op stand, als je der stal binnenkomt wil ze al gelijk gaan hangen, ik kan dan vaak de paniekhaak nog maar net lostrekken. Ik heb nog maar 1 keer gehad dat ze echt ging hangen, maar als ze gaat hangen gaat ze echt bijna zitten. Nala heeft nog een verzorger, die doet haar minder lang, en bij haar hangt ze wel vaker, en bij andere mensen hangt ze helemaal vaak. Vandaag ging ze zo erg hangen dat die andere verzorger de paniekhaak niet los kreeg, hij schoot later los, vloog tegen haar hand en zij heeft nu een diepe snee. Nala lag ondertussen op haar zij op de grond, gleed een eindje door en stond toen weer op. Ik vond het echt heel zielig, een ouder meisje van de manege zei gelijk van ja, ze doet het toch echt zelf!

Ik weet niet wat ik moet doen, en of het aan het persoon ligt of dat ik gewoon mazzel heb. Ik heb de paniekhaak al geolied zodat hij sneller losschiet. En doet een paard dit omdat ze denken dat ze los staan of omdat het gewoon expres is, dit lijkt me niet, omdat het best pijnlijk is voor een paard, ze krijgen natuurlijk een flinke kracht aan hun hoofd.

Marigold

Re: Pony gaat de laatste tijd heel veel hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:11

waarom staat ze aangebonden op stand, kan dat niet anders?
gaat ze de wei wel op?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:15

Nee, helaas ze kan niet anders dan op stand staan, het is een manege pony dus vandaar. Ze gaan altijd heel het weekeind naar de wei en brengen ze dan woensdag weer om ze vrijdag weer te halen en dan brengen we ze zaterdag na de lessen en blijven dan weer heel het weekeind staan. Ik weet het echt niet meer...

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:20

Ze heeft goed door dat als ze gaat hangen jij haar meteen lostrekt ;) Bij het leren vaststaan van groene 4 jarige paarden lieten we ze altijd hangen, mochten ze dat gaan doen. Ze hebben snel door dat het niet zoveel zin heeft.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:25

Het is geen slecht idee, maar gaan ze bij jullie dan niet net zo lang door totdat ze los?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:27

Spul ging niet stuk nee, was van goede sterke kwaliteit. Maar ik begrijp dat het niet jouw paard is, dus ik zou het probleem liever voorleggen aan de manege eigenaar :)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:30

Ja, lijkt me idd een goed idee. Ze weet het al en ze zei van dat we dan maar met een snoepje de stal inmoeten en dan geven en dan snel losmaken, daar begin ik dus niet aan. Dan heeft die pony het lekker voor elkaar :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:35

Soms kan elastiek een goed hulpmiddels zijn (bv een binnenband van een fiets)
Verder zou ik het paard niet laten hangen
Heet ze Nala?( Dat is toevallig toch geen vosmerrie ?)

Thokkadisje schreef:
Ze heeft goed door dat als ze gaat hangen jij haar meteen lostrekt ;) Bij het leren vaststaan van groene 4 jarige paarden lieten we ze altijd hangen, mochten ze dat gaan doen. Ze hebben snel door dat het niet zoveel zin heeft.

Erg onverstandig
zo kunnen paarden een hals/nek blessure krijgen :\
Dat wil je toch zeker niet ??

Veel beter is om ze te léren vast te staan dus stapje voor stapje
Dat kun je bv doen in een ruimte met een muur erachter zodat ze eerst de muur tegenkomen voordat het touw strak staat

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:37

unamie schreef:
Soms kan elastiek een goed hulpmiddels zijn (bv een binnenband van een fiets)
Verder zou ik het paard niet laten hangen
Heet ze Nala?( Dat is toevallig toch geen vosmerrie ?)

Thokkadisje schreef:

Erg onverstandig
zo kunnen paarden een hals/nek blessure krijgen :\
Dat wil je toch zeker niet ??

Veel beter is om ze te léren vast te staan dus stapje voor stapje
Dat kun je bv doen in een ruimte met een muur erachter zodat ze eerst de muur tegenkomen voordat het touw strak staat

Bedankt voor de tip, en ja het is een vosmerrie, new forest

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:41

Lauraennala schreef:

Het zou zomaar dé Nala kunnen zijn die ik ken
Ze was eerst van een clubgenoot en die hebben haar verkocht als manegepony aan stal Jasper en die hebben haar weer doorverkocht

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:42

unamie schreef:
Lauraennala schreef:

Het zou zomaar dé Nala kunnen zijn die ik ken
Ze was eerst van een clubgenoot en die hebben haar verkocht als manegepony aan stal Jasper en die hebben haar weer doorverkocht

ik heb je pb gestuurd

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:45

Weten jullie misschien ook waarom een pony gaat hangen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:54

Paarden kunnen uit paniek gaan hangen
Maar ze krijgen na een paar keer ook door dat ze los kunnen komen, dan word het een gewoonte/spelletje

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:00

even een update: Nala ging weer heel erg hangen laatste dagen, we zijn er achter gekomen dat ze heel erg gespannen is in der stal, we moeten nu de stal in lopen en lekker kroelen totdat ze ontspannen is, en dan losmaken stapje naar voren laten doen en dan pas naar achteren, het werk wel, maar niet altijd, soms gaat ze nog steeds hange, maar we mogen haar niet meer lostrekken. Ze is het waarschijnlijk gaan doen omdat ze toen ze op de manege kwam ging ze hangen en mocht ze in een box, na een tijdje moest ze weer op stand, ging ze weer hangen en mocht ze weer in een box. Is het goed wat we nu doen, tips?????

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:17

Lauraennala schreef:
even een update: Nala ging weer heel erg hangen laatste dagen, we zijn er achter gekomen dat ze heel erg gespannen is in der stal, we moeten nu de stal in lopen en lekker kroelen totdat ze ontspannen is, en dan losmaken stapje naar voren laten doen en dan pas naar achteren, het werk wel, maar niet altijd, soms gaat ze nog steeds hange, maar we mogen haar niet meer lostrekken. Ze is het waarschijnlijk gaan doen omdat ze toen ze op de manege kwam ging ze hangen en mocht ze in een box, na een tijdje moest ze weer op stand, ging ze weer hangen en mocht ze weer in een box. Is het goed wat we nu doen, tips?????

Misschien is ze daar slim genoeg voor gelukkig dat het wat beter gaat
Laten hangen blijf ik een slecht idee vinden
Maar mijn mening is dat een paard niet op een stand hoort te staan
Zeker niet als het dier daar zichtbaar grote moeite mee heeft

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:30

ik ook, maar weet het anders niet meer, ze trekt alles kapot, ze moet gewoon in een box, maar dat wil de eigenaresse niet, omdat ze niet genoeg verdient aan haar

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:35

Lauraennala schreef:
ik ook, maar weet het anders niet meer, ze trekt alles kapot, ze moet gewoon in een box, maar dat wil de eigenaresse niet, omdat ze niet genoeg verdient aan haar

Tja, dat heb je hé als het dier er is om geld te verdienen.
Dierenwelzijn doet er dan niet meer toe. Triest.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:16

ja is ook zo

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:13

Ik zit met hetzelfde probleem, alsk mijn paard in de wasplaats vastzet, of buiten aan de stal, en ik draai me nog maar om om een borstel te pakken om hem te borstelen, dan gaat hij hangen en trekt hij zen halster of touw echt volledig kapot
Zo heeft hij op een bepaald moment in 1 week 4 halsters kapot getrokken (wat op de duur wel een dure zaak wordt). dus nu zet ik hem gwn nimeer vast, hij blijft perfect staan als je het touw gewoon zelf vast houdt. Al denk ik niet dat da een oplossing is.
En waarom trekt hij zich los: als hij dan los is, dan rent hij richting grasveld of de voederbak om te eten.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 17:58

ja, nala heeft dus ook al 4 halsters kapot getrokken maar dan wel in twee dagen :( Ik heb het alleen op stal, dus gelukkig niet in de spuitbox poetsplek enzo

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:03

Heb je die binnenband van een fiets al geprobeerd als halstertouw?
Kan ook een stuk schelen

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:07

:n Nee, nog niet, ik wilde eerst trailer elastiek (zo'n elastiek met aant einde gewoon een paniekhaak) maar ik ben zo bang dat dat klap zegt en dan krijgt of dat elastiek keihard tegen zich aan of ze vliegt heel hard naar achteren en ze is al een keer hard gevallen, en ik krijg haar haar stal nog maar net in, soms niet, nou dan helemaal niet meer

JudithhB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 01:23

Hoi hoi,,

Ik heb ook ervaring met hangenden paarden..:P
Er zijn 2 reden waarom ze het doen.
1. uit paniek en stres
2. uit verveling en klieren

Heb het beide een tijdje mee gemaakt en heb voor mij zelf 2 oplossingen bedacht. Als het uit verveling is heb ik m gewoon elke keer een schop voor z'n achterste gegeven,, klinkt sneu maar hij is er wel mee gestopt. En dat achterlijke gedoe was nergens voor nodig.

Een paard dat ik nu verzorg raakt in paniek als ze ergens vast staat. dan is een schop verre van wat helpt. Ik zet d'r gewoon niet meer vast of met een knoop die ze zo los trekt.. vraagt heel veel geduld en training maar werkt perfecto!

Succes

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 07:34

Ik weet alleen niet zo goed of het nu angst is of klieren. Soms denk ik van ja het is echt angst terwijl ze soms gewoon loopt te klieren