Hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 13:16

Sinds kort verzorg ik een ''oud''verzorgpaard weer.
Ze heeft een ruime tijd op een andere stal gestaan, en is daar ook kort door iemand anders gereden.
Sinds enkele weekjes staat ze weer bij haar eigenaar op stal.

Nu hebben we het volgende probleem: Op de vorige stal werden de staldeuren altijd open gedaan, en konden alle paarden los naar het weiland lopen (Naja, galopperen!)..
En dit is ze nu dus gewend..

Maar nu ze weer bij de eigenaar staat, wil ze dit ook steeds weer doen, zodra de staldeur open gaat, wil ze naar achter naar de wei & bak rennen..
Aan de ene kant geen probleem, het hele terrein is afgesloten dus ze kan geen kant op, en rent ook naar de wei en bak toe, alleen het grootste probleem is:

Stel ik zadel haar bij stal op, en wil dan naar de bak lopen (dan moet je door de wei heen), wil ze als nog zelf heen galopperen, omdat ze niet anders meer gewent is..

Ook al probeer je haar aan de hand mee te nemen, is het erg link, gezien we over een erg smal pad (langs een sloot en bossen) naar achteren moeten.

Als je daar met haar loopt wordt ze zo dol als een stier, en gaat ze gewoon, en inhouden wil dan ook niet..

Dit zelfde probleem hebben we ook als ze weer naar stal moet, dan is ze ook gewend in galop terug te racen!
Heeft iemand misschien tips hoe dit opgelost kan worden?

Sassol

Re: Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:37

Ik zou eerst even oefenen bij momenten waar ze nog niet zo gek is. Dus stilstaan als jij stilstaat, paar pasjes achteruit, sneller/langzamer etc.

Verder als ze naar voren wil, met je touw zwaaien (dus voor het paard), als ze dan naar voren gaat, krijgt ze het touw steeds tegen haar hoofd aan. Een paard zal ook niet zo snel op een zwaaiend touw aflopen.

Dus even met het touw zwaaien en zodra ze weer rustig loopt, ontspannen en stoppen met zwaaien.

Zorg er dan dus wel voor dat je een beetje handigheid hebt met het zwaaien en een lang genoeg touw.

Of haal een leadrope, die zijn wat langer en zwaarder en dus makkelijker rond te zwaaien.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:42

Ik denk inderdaad een beetje hetzelfde als wat Sassol zegt.. Steeds stapje voor stapje tot daar waar het nog goed gaat. Als dat betekent dat je moet beginnen vanaf het open doen van de staldeur, then so be it :P

He, ik heb er toch zo''n hekel aan, die stallen waar paarden maar gelijk het land in mogen racen! Is altijd verrekte moeilijk weer af te leren...

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 14:34

Ja idd.. Het aanleren is makkelijk, maar om het eruit te krijgen stukken moeilijker!
1 ruin op stal kon het na 2 keer bijna helemaal weer normaal, de laatste paar passen doet hij nog wat raar, maar dat is er hopelijk nu zo uit..

Alleen de merrie die ik doe is zo gek als een deur..

Met het touw zwaaien is helaas alleen geen optie, gezien ze me dan waarschijnlijk recht omhoog gaat staan haha..

Beide in iedergeval bedankt voor de tips! :j :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:38

Kan je toevallig niet eerst de stal dicht doen?
Zodat je haar uit de box laat, en dan in de stal eerst goed met haar kan lopen zodat je daarna uit de stal kan laten.
En misschien daar weer dezelfde oefeningen herhalen?

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:46

Ze hebben buitenstallen, dus dat is helaas ook niet mogelijk.. :no: Opzich als je haar aan halster uit stal haalt, en de andere kant op loopt om te poetsen is het goed, maar 2 meter bij haar stal vandaan in de richting van de wei wil ze gaan..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:06

Grondwerk, grondwerk, grondwerk.

Ga eerst even met haar vanaf de grond aan de gang.

Touwhalster en leadrope en stick, achterhand wegdraaien, hoofd naar je toehalen als ze de benen wil nemen. Trek wel handschoenen aan. Bedenk wel, touwhalster is een werkhalster, niet mee vastzetten, niet meer losgooien. Het werkt scherper in dan een gewoon halster.

Als het met grondwerk lukt, ga dan richtig weiland lopen, draai kort daarvoor om en loop weer terug. Moment steeds langer uitstellen dat je omdraait. Ben je eenmaal het weiland op, rondje lopen op het weiland, en terug naar stal.

Geen andere paarden erbij, ook niet als ze al op het land staan, paard moet aandacht bij jouw hebben en niet bij de andere paarden.

Loop je fases goed door en schroom er niet voor om hem een tik te geven als hij je ruimte niet respecteerd of je aanwijzingen ignoreerd.

En dit is niet in een sessie op te lossen. Dus neem de tijd, oefen vaak en wees consequent.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:14

Zelfde probleem gehad, is erg lastig maar niet onoverkomelijk.
Ik deed een hengstekettinkje om, zo kun je ze net wat makkelijker omdraaien en tot stilstaan brengen. Neem eventueel een zweepje mee, kun je een tik op de borst mee uit delen, kan met je touwtje ook maar is niet altijd praktisch.
Ik ga er dan wel vanuit dat voor de rest het paard altijd netjes meeloopt en volgt ,anders zul je daar eerst aan moeten gaan werken dmv grondwerk.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:26

Ik zou het ook zoals Sassol zegt oplossen,als je met je touw gaat zwaaien en ze komt omhoog,dan is dat alleen de eerste keren,ze moet gaan snappen wat jij bedoelt.

Ik zou eerst even naar neutraal terein gaan (poetsplaats als ze daar rustig is en je wat ruimte hebt) en daar het leiden gaan oefenen.

je neemt een wat langer touw,(beste is een leadrope maar een lang halstertouw kan ook),en dat hou je halverwege vast,dus niet te paard heel strak vasthouden en gaat lopen,het is de bedoeling dat zij op een afstand van je blijft,dus niet naast je komt lopen maar het liefst schuin achter je. als jij stopt MOET zij ook stoppen,doet ze dit niet,dan zwaai je met je touw richting haar borst,zonder haar te raken het liefst,maar het kan zijn als zij erdoorheen loopt dat je haar raakt,maar het is zeker niet de bedoeling
Gaat ze naar achteren (al is het maar een half voetje) dan stop je meteen met zwaaien,beloon der haar met je stem door bijvoorbeeld braaf en goed zo te zeggen.
word ze gek,maar gaat ze wel naar achteren en blijft ze uit jou ruimte stop je ook (je kan hier hele heftige reactie's bij krijgen,maar door goed te timen met zwaaien en stoppen gaat ze wel snappen dat het de bedoeling is ruimte van jou te houden en achter je te blijven)
Jou ruimte om je heen is ongeveer een circel van halve tot een hele meter om jou heen waar ze alleen mag komen als jij het vraagt ;)

als het goed gaat dan loop je door,maar ze moet dezelfde afstand houden,herhaal het een paar keer,tot je echt ziet dat ze het snapt,zal heel snel zijn ;)
Dan ga je naar de wei lopen en zorg je dat ze hetzelfde blijft lopen,komt ze dichter bij ga je zwaaien met je touw!

Succes..

Michellee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:58

veel oefenen zou ik zeggen. Zou het anders ook niet weten. Ze moet gewoon snappen dat ze weer ergens anders staat.