paard wil niet stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cin_love

paard wil niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:36

Ik heb sinds 2 februarie een nieuw paard erbij gekocht. Alleen hij wilt niet stilstaan. Met rijden heb ik hem nu zo ver dat ie redelijk stil blijft staan dus dat gaat de goede kant op. Maar zodra ik ernaast sta met halster ofz om dan wil hij niet stilstaan wel paar seconde maar dan gaat hij vanzelf weer lopen. Omdat wij nog geen goede plek hebben om hem vast te zetten omdat hij zichzelf om de boom heendraaid waar we een ring in hebben moest mijn vader hem vasthouden met afspuiten maar hij stond geen tel stil. Ook na het rijden gaat hij gelijk schuren aan zichzelf of aan mij. Hij heeft natuurlijk jeuk van het zweten maar dat mijn hoofdstel naar de manen gaat of ikzelf constant word weggeduwt moet niet mogen. Op kamp afgelopen vakantie stonden alle paarden netjes stil behalve die van mij dus het moet kunnen.

Heeft iemand een idee om hem leren stil te staan en het schuren af te leren. Hij mocht bij de vorige eigenaar vanalles maar ik vind dat hij best zich netjes kan gedragen.

kimmie88

Re: paard wil niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 01:31

In principe moet je slcht gedrag negeren en goed gedrag uitbundig belonen.
Maar of dat met het schuren wil helpen?
Die van mij wilt ook af en toe schuren na het rijden, maar zodra ik het merk, laat ik eerst weten dat het niet mag en ga ik met mijn hand over haar hoofd 'schuren'. Dan stopt ze meteen.
Nu weet ik natuurlijk niet of het bij jou paard ook zo werkt, maar proberen kan natuurlijk geen kwaad.
Succes

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:10

RT --> OPG

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:11

ik denk dat je consequent moet zijn,
dus laat duidelijk merken dat het niet mag, dat je paard stil moet staan;) en niet mag schuren,

natuurlijk wel weer uitbundig belonen als het goed gaat, ik denk dat het dan wel snel stopt:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:13

Je paard moet geduldig worden. Daar hoort oa bij dat hij gewoon moet leren stil te staan.

Ga grondwerk met hem doen. En meer info vind je

http://www.paarden-info.be/paard-aan-de-hand-werken.php

En een advies van mij: als je paard achterwaarts gaan beheerst (en doet hij dat niet, heb je daar de eerste stap waar je aan kunt werken) meteen terugzetten als hij een stap vooruit zet. Wees daar heel consequent in.

Wat ook helpt is je paard vast te zetten, aan een veilige plek, het liefst een wand, desnoods in de box. En laat het hem verder uitzoeken. Blijf in de buurt om in te grijpen als hij wel mocht hangen, maar verder alle acties van hem negeren. Begin met 5 minuten, maak pas los als hij even stil heeft gestaan. Geleidelijk aan uitbreiden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:26

Elke stapje wat je paard zet moet je terugzetten. Niet met stress of boos worden, gewoon heel relaxed stapje terug zetten en weer verdergaan waar je mee bezig was.

Als je paard stilstaan lastig vindt zou ik even kort poetsen voor het rijden, dan gaan rijden en daarna het stilstaan verder oefenen.

Mijn paard kan nu gewoon helemaal los stilstaan en ook als ik even wat mest op moet ruimen.

Gewoon rustig en consequent blijven.