extreme vorm van zadel/singeldrang Oplossingen ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spekkie01

extreme vorm van zadel/singeldrang Oplossingen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:07

Nadat het paard van mijn vriendin 2 jaar geleden gereden is met een niet passend zadel, heeft het paard nog steeds een zeer extreme vorm van zadel/singeldrang eraan overgehouden. Aan het zadel ligt het ondertussen niet meer, dat past perfect en wordt regelmatig nagekeken. Ook het paard wordt regelmatig nagekeken door een ostheopaat/chiropractor en heeft geen pijn meer. Het neemt zulke extreme vormen aan dat er in 4 keer aangesingeld moet worden en ook opstappen is een probleem geworden. Dit was nooit het geval.

Als er van de routine afgeweken wordt met aansingelen, gaat haar paard door het lint, dit varieert van zich laten vallen tot in je nek springen en ook bij opstappen kan hij behoorlijk rare reacties geven, zeker als er een beetje stress bij komt kijken. Het is niet dat ze geen geduld met hem heeft of kwaad op hem wordt of niet consequent met hem is. Haar paard is gewoon op de een of andere manier getraumatiseerd en wil dit niet loslaten.

heeft iemand de gouden tip.

Akhal_Teke

Re: extreme vorm van zadel/singeldrang Oplossingen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:11

Hebben jullie al geprobeerd om ergens anders op te zadelen?
Bv als je nu in de stal opzadelt (het paard kan dan nergens heen en is opgesloten) dat je het eens in de bak probeert.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:24

Moeilijk geval. Mijn paard had ook zadel/singeldwang en ook wel in een hele vervelende vorm, maar volgens mij toch minder erg als 't paard dat je beschrijft.

Vreemd dat 't paard nog zo heftig reageert als de klachten over moeten zijn. Mijn paard deed nog wel een tijdje wat flauw, maar de reactie was niet erg heftig meer.

Wat bij mijn paard hielp was het gebruik van zachte brede singels. Verder in het begin voor de gewenning ook veel gewerkt met een elastische dekensingel. Niet voor 't zadel hoor, maar gewoon voor 't gevoel van een singel om hebben. Aansingelen doe ik nog steeds in 3 of 4 keer. Niets mis mee, pas 't gewoon in. Dus eerst zadelen, licht aansingelen, dan peesbeschermers aan, gaatje aansingelen. Hoofdstel op, gaatje aansingelen en bij de bak aangekomen nog een keertje.
Ik houd wel rekening met de gevoeligheid van m'n paard, maar hij moet niet lopen stunten. Dus stilstaan is stilstaan.

Omdat hij in aanvang heel erg spande en zich rond maakte bij alleen al 't idee dat er een singel om z'n buik kwam, singelde ik niet meteen aan als ik de singel pakte, maar masseerde eerst zachtjes de plaats onder z'n buik waar de singel zou komen. Zodra hij ontspande singelde ik voorzichtig aan.

Negeer vervelend gedrag zoveel mogelijk. Als 't echt gevaarlijk wordt wel even kordaat rechtzetten. Goed gedrag (netjes stilstaan, ontspannen) uitvoerig belonen. Probeer 't negatieve dus te negeren en het positieve duidelijk naar voren te brengen.
Voor 't opstappen in de bak 10 minuten longeren. Even de spanning er uit werken. Dit gewoon weer langzaam afbouwen.

Bij mijn paard is 't nauwelijks meer te merken dat hij singel/zadeldwang had. Hij stapt hooguit een keertje opzij, maar staat over 't algemeen netjes stil en is ontspannen. Opstappen is ook geen enkel probleem meer.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:31

in de stal opstappen/opzadelen is geen optie, niet als je het ook wilt overleven :(:) Als je iets anders doet dan anders dan flipt ie. Op zich heeft ze er geen probleem mee dat er in 4 keer aangesingeld moet worden, maar als er ook maar iets dwars zit gaat het fout en dat is nu al 2 jaar zo. Van de week had ie door het verse gras een iets dikkere buik en ze singelt hem zo als normaal aan omdat ze dat niet helemaal in de gaten had, als reactie vloog meneer als door een bij gestoken naar achteren door de openstaande staldeur ( gelukkig ) en nam daarna een enorme sprong naar voren. Dat geeft niet echt vertrouwen als je er daarna nog opmoet, vooral omdat dat ook al moeilijk is.

Zodra ze er op zit, zijn de problemen trouwens over en kan ze heerlijk rijden, maar ja, ze moet er wel op en heeft al eens een keer op het beton gelegen toen ie flipte met opstappen. Ook vasthouden is geen optie, dan zit ie in de nek van degene die hem vasthoud ( ik spreek uit ervaring ). Ze stapt al met een krukje op om geen extra druk op de rug te geven.

Dit is trouwens wel een wat moeilijker paard met een flinke gebruiksaanwijzing, maar op het overige vlak kan ze het prima met hem rooien en dit is ook geen gedrag wat ie altijd vertoond heeft.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:36

Vind het heel normaal dat je in 4 stappen aansingelt, doen wij altijd al ook al hebben de onze geen singeldwang. Mijn 1e merrie had ook enorm singeldwang. Heb het toen zo opgelost: Eerste tijd alleen eerst zadel erop. Dan beenbescherming of iets dergelijks, dan op 1e gaatje aansingelen. Weer wat anders doen, dan weer 1 gaatje aansingel etc. Opstappen deed ik alleen middels een krukje of een voetje (iets wat we sowieso altijd al doen, beter voor de rug van je paard en je zadel). Rustig gaan zitten, dus er niet in ploffen. Binnen een maand was de zadeldwang verdwenen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:00

Ik vind de tip van Boemel om dekensingels ed te gebruiken sowieso een hele goeie :) Daarmee koppel je het vervelende aansingelen alvast los van het net zo vervelende opstappen. Misschien ook eens het zadel er op leggen en even laten liggen, dan er weer afhalen?
Paarden zijn heel snel met het een aan het ander koppelen. Ik gok zo dat voor dit paard geldt dat zadel = pijn = singel = rijden = nog meer pijn (even heel simpel gesteld). Door alle dingen van elkaar los te halen zal t paard uiteindelijk waarschijnlijk de gevolgtrekking loslaten omdat het toen zo pijnlijke vaste patroon nu ineens iets heel anders inhoudt..
Hij denkt nog steeds dat rijden pijn doet en alles wat daaraan gekoppeld gaat levert dus protest op. Die koppeling moet je dus zien op te heffen (met bv de tips van Boemel)

Hoop dat t een beetje duidelijk is, kan nogal is warrig typen hihi.

Succes ermee in ieder geval!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:14

Ik doe het singelen/opzadelen ook zoals boemel omschrijft.
Ik leg heel voorzichtig het zadel op....even een aai door de hals...dan op de singelplek aaien, heel voorzichtig de singel in het eerste gaatje.
dan doe ik andere dingen zoals bijv hoofdstel in. weer een gaatje strakker... al zou ik het in 10x doen :o
Wat ook nog wel eens wil helpen is vanaf de andere kant beginnen met singelen.
Dit in combinatie met een nieuw zadel waar een mooie brede leren singel bij zit heeft het bij mij en mijn paard al een stukje verbeterd.
Succes ermee! :Y)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:21

Je kunt eens kijken naar een FRA of Westip zelfde kijken die helpen bij singeldrang?

Nog iets wat een beetje kan helpen: Ook als je aansingelt kijk naar de ademhaling van je paard. Al hij uitademd is het verstandiger op dat moment de singel aan te trekken dan als hij inademd. Kleine moeite om hier op te letten. En groot plezier extra voor je paard.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:53

De tip met de dekensingel lijkt me een goede!
Verder singel gaatje voor gaatje aan, aan beide kanten. Mijn paard heeft geen singeldrang, maar die singel ik ook in 6 tot 8 keer aan. de eerste gaatjes doe ik achter elkaar, maar voor ik de laatste aansingel, ga ik eerst even de laatste spulletjes pakken. Daarna singel ik pas volledig aan.
Verder goed belonen als het paard geen reactie vertoond, dat is namelijk wat je wil! Vervelend gedrag zou ik negeren, tenzij het gevaarlijk zou kunnen zijn, dan zou ik wel ingrijpen. Opstappen zou je met een voetje / krukje kunnen doen, dat is ook beter voor de rug.
Succes!