Paard trapt in de les

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

immanuel

Paard trapt in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 20:03

Hallo allemaal,
Ben blij om te zeggen dat ik en me zusje een nieuw paard hebben gekocht. Zijn naam is Victor en hij is een ruin en een volbloed kwpnr. We hebben hem nu 6,5 maanden, maar de afgelopen tijd trapt hij weg naar andere paarden in de les waar ik in rij. Dit is vaak als een ander paard te dicht bij komt of in galop. Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft en wat kan ik er aan doen zodat hij het niet meer doet.

xVerax

Re: Paard trapt in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:46

Niks, dit heeft je paard nou eenmaal :P
Vraag gewoon aan je lesgenoten of ze afstand van je willen houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:05

Niks is wel heel makkelijk. Je kunt er meestal heel wat aan doen. Belangrijk is dat ze weten dat het niet mag, gewoon echt niet.

Methode 1 is het goed inschatten van de situatie en de aandacht vragen van je paard voor hij uithaalt. (Iets rijtechnisch, extra been, dat soort dingen.) En laten merken dat je weet wat hij wil gaan doen en dat dat mooi niet gebeurt. Blijven rijden, de aandacht vast blijven houden, duidelijk en consequent zijn.

Methode 2 is gewoon een vinnige tik als ze het toch wagen om rottig te doen naar andere paarden. Ik ben er niet van gediend, en dat begrijpen ze meestal heel snel.
Methode 2 is mogelijk niet geschikt voor jonge en/of erg onzekere paarden, maar wel buitengewoon duidelijk voor dominantere dieren met al wat meer ervaring.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:10

Een rood lintje in de staart van je paard doen (zo weten andere dat hij trapt) en het ook even melden. Verder kan je er niet veel aan doen, gewoon goed opletten dat jij zelf ook niet te dicht bij andere rijd.
Shadow0: ik zou je paard niet meteen een mep geven of boos worden. Eerst kijken of ze niet bang zijn oid. Ik heb nl een merrie gereden die dit ook heel erg deed, maar dan alleen bij paarden die groter waren dan haar. Waarom? omdat ze daar gewoon bang voor was. Niet zo leuk dus als een paard op zijn flikker krijgt terwijl hij misschien wel bang kán zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:30

Elegance_ schreef:
Niet zo leuk dus als een paard op zijn flikker krijgt terwijl hij misschien wel bang kán zijn.

Vandaar mijn voorbehoud. Maar als een paard bang is dan mag 'ie nog steeds niet schoppen. Bij een bang paard zou ik de nadruk leggen op het voorkomen van de situatie en werken aan de angst, maar schoppen mag niet en heeft consequenties. Dat is voor het paard helder, en in combinatie met het duidelijk en consequent rijden, de situatie goed inschatten kun je veel problemen voorkomen.

Ik vind persoonlijk dat de rest van de wereld zich niet aan kan passen aan de nukken van elk paard... Elke ruiter heeft eerst en vooral toch zelf de verantwoordelijkheid om te zorgen dat het paard geen gevaar is voor anderen... En je kunt er dus heel veel aan doen: dit is gedrag dat net zo goed te sturen is als elke andere vorm van paardengedrag. Door oefening en consequent rijden kun je de angst wegnemen, en in combinatie met positieve en negatieve consequenties kun je heel goed duidelijk maken wat acceptabel en wat niet acceptabel gedrag is. (Alleen in echte schriksituaties, dat zijn reflexen, die kun je niet altijd bijsturen. Maar over het algemeen slaat een paard dat die neiging heeft al voor de paniek is uitgebroken.)

immanuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 19:14

Hey bedankt voor de reacties iedereen. ga met het met hem aan het werk:), en ik neem jullie tips mee.