Elegance_ schreef:Niet zo leuk dus als een paard op zijn flikker krijgt terwijl hij misschien wel bang kán zijn.
Vandaar mijn voorbehoud. Maar als een paard bang is dan mag 'ie nog steeds niet schoppen. Bij een bang paard zou ik de nadruk leggen op het voorkomen van de situatie en werken aan de angst, maar schoppen mag niet en heeft consequenties. Dat is voor het paard helder, en in combinatie met het duidelijk en consequent rijden, de situatie goed inschatten kun je veel problemen voorkomen.
Ik vind persoonlijk dat de rest van de wereld zich niet aan kan passen aan de nukken van elk paard... Elke ruiter heeft eerst en vooral toch zelf de verantwoordelijkheid om te zorgen dat het paard geen gevaar is voor anderen... En je kunt er dus heel veel aan doen: dit is gedrag dat net zo goed te sturen is als elke andere vorm van paardengedrag. Door oefening en consequent rijden kun je de angst wegnemen, en in combinatie met positieve en negatieve consequenties kun je heel goed duidelijk maken wat acceptabel en wat niet acceptabel gedrag is. (Alleen in echte schriksituaties, dat zijn reflexen, die kun je niet altijd bijsturen. Maar over het algemeen slaat een paard dat die neiging heeft al voor de paniek is uitgebroken.)