Paard heeft elke dag nieuwe plekken door weigenoot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

Paard heeft elke dag nieuwe plekken door weigenoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 13:16

Hallo allemaal!

Ik heb nu sinds een paar maanden een nieuw paard. Hij is zo'n twee maand geleden gecastreerd, maar echt een lieverd. Nu is hij bij mij op stal gekomen en daar hebben de staleigenaren hem eerst gewoon gelijk met de groep in de paddock gegooit. Gevolg: Paard onder de wonden en kan dus niet die groep in. Ik weet dat het normaal is, maar deze groep is erg dominant en er liepen hengstige merries en een dominante ruin, dus dat gaat gewoon niet.
In de andere groep verwachten ze ook problemen, niet zo zeer van de ruinen, maar van een merrie die erg dominant is.
Gevolg: paard staat overdag in de paddock en gaat na vier uur nog een paar uur het land in.

Nu is er een nieuw paard op stal gekomen, een net gecastreerde hengst. Deze snuift nog heel erg en heeft wel altijd in de groep gelopen, die van mij dus niet.
Nu hebben ze die twee samen in het land gegooit, wat eerst goed leek te gaan. Maar nu heb ik al twee dagen na elkaar dat ik hem eruit haal met dikke plekken op zijn nek en wondjes op zijn benen en nek. Ik ben ook al bij de wei blijven kijken, maar natuurlijk gebeurt er dan niks :( .

Wat moet ik nou doen? Ik wil hem graag naar buiten hebben, ik bedoel 24/7 op stal vind ik nou niet echt diervriendelijk.. Maar een paard dat meer en meer gebeten/geslagen word en onder de wonden zit op zn nek/bil/benen enz, is nou ook niet direct om voor te juichen.

Ik weet dat het normaal is als ze elkaar 'uittesten' om de rang te bepalen, maar dit is geen doen.

Heeft iemand tips?

pmarena

Re: Paard heeft elke dag nieuwe plekken door weigenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:23

Kunnen ze wel eerst veilig naast elkaar staan met een draadje ertussen , zodat ze apart kunnen staan , maar ook kunnen snuffelen wanneer ze willen ?

Als ze zo aan elkaars aanwezigheid kunnen wennen is het veel makkelijker om ze samen in 1 stuk land te zetten.

Verder : is het land wel groot genoeg , zodat jouw paard de andere paarden niet direct veels te veel op hun lip zit ?

Een nieuw paard moet zich even afzijdig kunnen houden.

Is er verder niet 1 lief paard in 1 van de kuddes ? Dan kun je die bij jouw paard zetten voor een paar dagen , zodat zij maatjes worden. Vervolgens nog een ander paard erbij een paar dagen. Dan heb je al een clubje van 3.

Als je die dan vervolgens terug zet in de kudde dan heeft de jouwe al 2 "maatjes" zeg maar en staat hij er veel "sterker" tussen dan dat hij als nieuwe alleen voor de leeuwen gegooid wordt.

Verder : is er wel genoeg te eten en afleiding in de wei ?

Anders is de kans namelijk ook groter dat ze maar eens even lekker de nieuwe gaan zieken en wegpesten.

En...heeft jouw paard noit met andere paarden gestaan dan ?
Als hij niet weet hoe hij zich in een kudde moet gedragen , dan roept hij het wellicht zelf over zich af , dat hij niet goed in de kudde ligt :(:)

Verder : als je verstandig een paard uitzoekt dat je erbij zet , en er komt toch wat uitproberen van elkaar bij kijken , haal ze dan NIET weer uit elkaar als het allemaal redelijk meevalt.

Anders heeft je paard net die eerste kennismaking achter de rug en is het weer voor niks geweest.....

Jessix

Re: Paard heeft elke dag nieuwe plekken door weigenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:25

Als je het idee hebt dat ze elkaar echt niet mogen dan moet je ze uit elkaar houden en een paard zoeken waarvan je denkt dat het wel goed gaat samen.

Maar oppervlakkige schaafwondjes en bijtplekken is wel normaal in het begin en zeker bij net gecastreerde hengsten. Geef het wat tijd! Een draad er tussen is volgens mij niet verstandig, als je die t.z.t. weer weghaalt begint het hele gedoe weer van voor af aan.