Paard rent weg, in wei en bak enz...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

Paard rent weg, in wei en bak enz...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 23:33

Hallo allemaal

Misschien hebben jullie wel tips voor me;
Ik heb nu zo'n half jaar een nieuw paardje, 6 jaar KWPN.
Hij is nog erg ondeugend, en van de winter dacht ik nog, het ligt aan het weer, gaat wel over.
Mar niet echt dus en het wordt wel irritant.
Hij staat met een maatje op de wei (ze zijn erg onafscheidelijk nog steeds)
als ik wil gaan rijden, krijg ik hem wel te pakken, maar maatje blijft natuurlijk staan~!
De bak ligt naast de wei, en ik loop dan met hem dan in de bak, maar hij trekt zich Of in de wei al los en rent er vandoor
OF hij doet het als we net in de bak zijn.
Laatste keer heb ik er 5x achteraan gemoeten (hij is zo sterk, en ik kan m niet houden dan)
Hij laat zich wel weer pakken op een gegeven moment, maar hij
zou het vel van je handen aftrekken als je daar met je halstertouwtje staat!
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Laatst heb ik een hengstenketting gebruikt, hij is dan wel te houden, maar ik wil m ook niet onnodig pijn doen!
Ik kan hem alleen niet opstijgen of opzadelen, want hij blijft iedere keer wegrennen dus heb altijd iemand nodig om me te
helpen en bij een ander vliegt ie er ook vandoor.
Alvast bedankt voor de reacties.

mvn

Re: Paard rent weg, in wei en bak enz...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:30

dit moet afgeleerd worden, misschien kan iemand je hierbij helpen.
het weghalen moet ook als positieve ervaring worden gezien. Niet alleen weghalen om te gaan rijden of voor iets anders dat minder leuk kan zijn. Blijkbaar heeft het paard het te leuk in de wei en wil hij niet weg. het kan helpen een keer uit de wei te halen rondje te lopen belonen en weer los te laten. of een keer naar stal eten geven (ook al is het maar een beetje) en weer terug op de wei te zetten. In de wei zou ik ook met hem gaan oefenen door daar rondjes te lopen en als ie braaf is weer los te laten.

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:36

Ik sluit me bij mvn aan.... je moet proberen dit gedrag te doorbreken anders blijft hij het doen. Ook een paar keren gewoon de wei ingaan, hem aaien, rondje lopen etc en dan weer laten gaan zodat hij weet dat hij niet iedere keer mee hoeft. SUCCES

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:48

Je kan met NH (parelli) vele van deze problemen oplossen. Je zal merken dat hij dan jou als leider zal gaan zien. tips: laat hem achter je lopen en zorg dat je dominant overkomt, luistert hij niet moet je optreden (door bijv achteruit te lopen, en hij moet dat ook) Kijk anders op youtube een paard filpmjes, dat werkt echt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 00:15

Grondwerk, leiden en begeleiden, jij moet ten allen tijde de leider zijn.
Let er wel op dat dit niet in jouw gedachte zo moet zijn, maar vooral ook vanuit het paard zijn oogpunt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:32

Niet om l*llig te doen maar hoe was hij dan toen je hem kocht?
Heb je toen een proef-rit op hem gemaakt? Hoe ging de eigenaresse met hem om? Deed hij toen al zo?

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 22:10

Toen ik hem kocht, heb ik zeker een proefrit gemaakt.
Samen met de eigenaar en met een vriendin van mij erop
Ik ben totaal 5 x geweest, 1 x buitenrit, verder in de bak.
Hij wilde ook niet bij de paarden weg (ze hadden daar nog een shet en een ander paard)
bleef staan, maar liep na even vragen wel mee en ging er Toen Niet vandoor!

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:52

Heey.

Klikt echt bekend voor mij.
Wat ik doe bij mijn merrie is dit;

Ze rent weg, ik doe alsof ze lucht is en pak heel normaal even het maatje en loop naar het hek alsof het mijn eigen pony is.
Vraag even aan iemand het maatje vast te houden (bij mij me moeder) en tjaa.. dan is het ineens niet zo'n leuk spelletje meer!

Het kan natuurlijk zijn dat het niet helpt bij die van jou.
Ik kwam er bij mijn pony uiteindelijk achter dat ze niet van de wei af wilde omdat ze dacht dat ze er dan niet meer op mocht.
Misschien is dat ook wel het geval bij die van jou?
Als dat zo is moet je er gewoon voor zorgen om na het rijden poetsen wandelen of wat dan ook, je je pony gewoon weer terug zet op het land.
Het is trouwens handig als je je pony elke dag op het land zet om een vaste tijd, dan weten ze ook wanneer ze weer op het land mogen.

Oowh en.. met dat touw.. je kunt beter handschoennen aan doen ;)
En als je dr te pakken hebt ALTIJD het snoepje geven waar je paard helemaal weg van is!

En in de paddok het zelfde

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:58

Snoepjes geven raad ik altijd af. Leiders geven geen eten aan ondergeschikten, dus zou jij dat ook nooit moeten doen.

Het eerste wat je je af moet vragen bij een probleem is: waarom?
-Je paard staat de hele dag lekker in de wei met z'n maatje, lekker veilig:) Als jij hem er uit wilt halen, scheid je hem dus van z'n kudde, niet zo veilig en prettig dus.

Wat kan je daar aan doen?
-Zorgen dat het paard jou als leider ziet, iemand die die vertrouwd bij enge momenten.
-Het paard ook laten merken dat hij echt niet meteen lang van zijn kudde verwijderd is. Dus begin met korte stukjes, zodat het paard merkt dat het wel meevalt. Begin bijvoorbeeld met poetsen net buiten de wei, aandacht op jou houden want jij bent leider, en zet hem daarna weer terug.

Dit uitbouwen tot je weer gewoon een lekkere rit kunt maken van een uur ZONDER dat je paard loopt te STRESSEN.

Om het leiderschap te bepalen zou ik je doorverwijzen naar het grondwerken. Parelli doet hier veel mee, haal eens een DVDtje ofzo.