Hoe lang blijft een ruin 'hengstengedrag' tonen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hoe lang blijft een ruin 'hengstengedrag' tonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:41

Omdat we een 3 jarig paardje hebben staan met een hoefbeenbreuk en dit beestje na 3 maanden boxrust eindelijk met een rustig maatje buiten staat, ben ik ook begonnen met gronwerk, omdat dit paard nogal dominant is in vergelijking met mijn andere arabier. Misschien een rare vraag: dit paard is vorig jaar Oktober gecastreerd. Kan het zijn, dat een paar 'hengstenhormonen' nu nog steeds aanwezig zijn, omdat hij nogal hengstengedrag toont in vergelijking dus met mijn andere ruin. Hij steigert, bokt en maait met zijn voorbenen bij het leiden aan halster en probeert dominant te zijn. Tijdens het poetsen is hij heel rustig. Met eten m3et hij stappen achteruit doen, dat goed gaat, maar met het leiden valt heel erg op, dat hij de baas probeert te zijn, waar ik een oplossing voor moet vinden. Moet ik meteen hard optreden en hoe? Morgen komt mijn instrucrice in ieder geval helpen.

Jessix

Re: Hoe lang blijft een ruin 'hengstengedrag' tonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:30

Geen van mijn hengsten maait, bokt of steigert bij het leiden aan het halster. Dit is een kwestie van opvoeden! Geen kwestie van testosteron! (het mannelijke hormoon wat ruinen wel degelijk ook hebben. (zelfs merries hebben dat))

Je moet niet hard optreden, maar consequent. Jij bent de baas en dat moet je uitstralen. Zet hem maar eens in z'n achteruit als hij druk wordt. Houdt zijn aandacht erbij.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:35

Ja inderdaad een kwestie van opvoeden. Zijn hormonen mogen niet de overhand krijgen, hij moet zich gewoon gedragen naast jou. Tuurlijk zijn er genoeg hengsten die wel eens naast je staan te springen, maar het gaat erom of ze bij je blijven of gewoon een loopje met je nemen. Zit veel verschil tussen.
Indd niet hard optreden maar consequent zijn. Nee is nee, en niet de ene keer is nee - nee en de andere keer is nee - ja.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 12:56

Bedankt voor jullie tiüps. Ben inmiddels een week verder en het gaat steeds beter. Ben wel een keer hard opgertreden en nu hoef ik al maar nee te zeggen en hij loopt 9x van de 10 keer mee. We hebben nog een hele weg te gaan, maar ik merk, dat hij wil leren. Natuurlijk moet ik nog seteeds goed opletten, maar door begeleiding van mijn instructrice heb ik het idee dat we er komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:16

Goed zo!