Vervolg: Kattige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SillyJilva

Vervolg: Kattige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 20:28

Hallooo,

ik had een paar maanden geleden een topic geopend over mijn kattige merrie :

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1237207

Daar heb ik de tips gekregen om een haar met een grasmuilkorf in de wei te zetten. Één ding is zeker: de grasmuilkorf werkt:P
alleen die kattigheid enzzo gaat niet weg. Ik denk dat het probleem is dat één paard (een ruin) haar telkens beschermd voor de andere paarden. Het is wel super lief, maar zo wordt ze nooit op haar plaatsje gezet.
En de meeste paarden komen niet in haar buurt omdat ze (het lijkt wel) bang voor haar zijn door die grasmuilkorf.

Weten jullie misschien een oplossing of is dit niet te verhelpen?

xx

poons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:15

He,
Hij hebben ook een hele oude merrie op stal die ook gilt als er een ander bij in de buurt komt, ook trap ze wel eens.
bij haar komt dat door dat ze te oud is en als ze in het wild zou leven zou ze afgestoten worden door de kudde, dus heeft ze dit zelf maar alvast gedaan. bij haar is dat gelukkig geen probleem want ze staat altijd rustig te grazen maar misschien kan dit het ook bij jou zijn?
op mijn oude stal staat ook een merrie die minimaal 2 keer in de maand hengstig is. zij is ook dan altijd chagrijnig. is jou merrie misschien ook heel druk? zij is als ze chagrijnig is ook druk en dat komt door te weinig beweging. gelukkig word er nu een molen geplaatst daar. ik hoop dat dat helpt.
veel succes verder en ik duim voor je dat het goed komt! xxx poons

SillyJilva

Re: Vervolg: Kattige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:04

@poons

Mijn pony is niet oud (vind ik :P ) Ze is net 12 jaar geworden. Als ze in de wei staat kan ze niet echt rustig grazen oor de grasmuilkorf :P. Ze heeft er nu 2x mee in de wei gestaan en de eerste keer probeerde ze hem af te schuren enzo.
Ze is idd wel snel en vaak henstig enzo. Maar ze komt geen beweging te kort ofzo en ze is niet snel heet en druk. Ze is namelijk een eeerrrg luie pony:P Dat is ze al vanaf der derde:P

xx

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:51

Hoi,

Mijn paard doet ook heel erg lelijk tegen andere paarden. Ze is vroeger door mensen opgevoed dus weet ze niet hoe ze tegen andere paarden moet reageren. Ik kon mijn merrie wel in een groep zetten maar ze werd er niet rustig van, eerder heel erg onrustig. Nu heb ik een shetlanderveulentje vorig jaar zomer gekocht, die heb ik een paar maanden naast haar op het land gezet. Op een gegeven moment haalde ik de shet weg om bijvoorbeeld te poetsen en ik merkte aan mijn merrie dat ze dat niet leuk vond. Ze wilde dan mee en ging hinneken. Toen heb ik ze bij elkaar gezet en echt het was een wonder, maar ik heb mijn paard nog nooit zo lief zien doen tegen een pony. Mijn tip dus laat haar aan een paard wennen. En zet haar niet in een kudde maar naast 1 paard waar ze op kan bouwen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:54

Mijn merrie doet het ook, maar ik denk er niet aan haar een graaskorf om te doen. Ik laat het haar liever zelf regelen. Het is nou eenmaal een bitch, en daar zal ik rekening mee moeten houden.

SillyJilva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 08:53

Bedankt voor jullie tips, maar @galley
de grasmuilkorf is niet zodat ze aardiger is voor andere paarden ,maar zodat ze de wei in mag. Zonder dat ding schrokt ze het gras op en nu het nog jong gras is, mag ze niet zonder staan ( van mij).

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:53

Ik heb ook z'on merrie.
Ze heeft heel duidelijk voorkeur. Hoe donkerder en groter, hoe leuker ze ze vindt :+
Ze heeft 8 maanden in een koppel gestaan waarin ze echt een bitch was. Voornamelijk haflingers. Ze rende praktisch onder de enige bruine ruin door om de andere aan te vallen. Terwijl die bruine letterlijk en figuurlijk op d'r bord kon schijten.
Nu staat ze weer in haar oude koppel waarin ze al 15 jaar 's zomers staat en het bitcherige gedrag is gelijk weer over.
Wel vaak laten weten dat ze niet met zich laat sollen, maar niet dat gemene.
Is ook niet leuk als andere paarden vol met bijtwonden door die van jouw, om helemaal niets!

Ik ben toen ze in die andere koppel stond Bronze Cure van VSM gaan geven. Dit reguleert de hormoon huishouding omdat ze ook heel vaak hengstig is en dit ook haar gedrag kan beinvloeden.
Hier ben ik nu mee gestopt omdat ze in deze koppel zich "normaal" gedraagt. Ik merk wel dat haar hengstigheid nog steeds minder is dan voor ik Bronche Cure ging geven. Hier ben ik 1 maand geleden mee gestopt.

Dus, misschien is Bronche Cure iets voor je. Het duurt wel een tijd voor het werkt, omdat het homeopatisch is.

Succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:50

SillyJilva schreef:
@poons

Mijn pony is niet oud (vind ik :P ) Ze is net 12 jaar geworden. Als ze in de wei staat kan ze niet echt rustig grazen oor de grasmuilkorf :P. Ze heeft er nu 2x mee in de wei gestaan en de eerste keer probeerde ze hem af te schuren enzo.
Ze is idd wel snel en vaak henstig enzo. Maar ze komt geen beweging te kort ofzo en ze is niet snel heet en druk. Ze is namelijk een eeerrrg luie pony:P Dat is ze al vanaf der derde:P

xx

laat haar nakijken door een veearts.
merries die zulke problemen met de hengstigheid hebben kunnen last hebben van cystes op de eierstokken of erger.
wel even doen,soms kan een simpel supplement helpen wat de hormonen reguleerd en is het klaar.
paard happy en jij ook :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:10

Mijn merrie (nu 12) wist zich ook niet goed te gedragen tussen de jongere paardenin de groep.
Ook zij is dominant en bitcherig en regelmatig vreselijk hengstig.
Dit was ook de reden dat we naar een andere stal verhuist zijn.
Daar mocht ze eerst een week of 2 in een wei alleen naast de nieuwe groep.
Daarna is ze erbij gezet en er was niets meer aan de hand!!!!
In de nieuwe stal word op rangorde gevoerd en op rangorde binnen en buiten gezet.
NH word toegepast en dat pikt ze super op!!
Op de vorige stal liep ze ook altijd met de oren plat en werd ze boos als een ander paard te dicht in haar buurt kwam.
Sterker nog, op vorige stal kon ze niet zonder ijzers vanwege gevoelige voetzolen.
Inmiddels loopt mevrouw op blote voeten, lopen andere paarden vlak langs haar heen zonder problemen en staan de oortjes mooi rechtop en ze heeft LOL. Die lol is goed terug te vinden onder het fijne lopen onder de man en de gezondheid die weer beter word.
Hiermee wil ik zeggen dat bij mijn merrie het overduidelijk was dat ze dood ongelukkig was op de vorige stal.
Helaas zag ik dat pas toen we eenmaal weg waren daar.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:10

Is het niet gewoon een dominante merrie?

Op stal hebben wij een extreem dominant geval. Andere paarden moeten altijd afstand houden, ze staat altijd boven in hiërarchie. We zijn op draversstal en dus zijn vaak andere paarden maar dat maak bij haar niet uit, of ze nu jong zijn of klein of groot of ruin of merrie.. niemand komt in haar buurt. Met sommige komt ze beter overeen en deze laat ze iets meer toe, ze zal er dan ook mee spelen maar zij zal toch wel beslissen wanneer het stopt. Als het haar niet aanstaat laat ze dit duidelijk merken door bijten en stampen. Als ze met 2 staan in weide moet je eten verdelen of alles is van haar.

Ze accepteert geen mensen/dieren in 'haar' eigendom, zo gaat ze je aanvallen (oren in nek, agressief bijten, stampen, naar je toe lopen om je weg te jagen..) als je voor haar box staat terwijl ze eet. Het gaat echt om 'haar' eigendom want als ze naar Frankrijk gaan doet ze dit veel minder omdat ze dit eerder beschouwd als tijdelijke 'vakantie' stal. Dekens opdoen wordt indien mogelijk buiten als ze vaststaat aan gedaan omdat ze anders gericht bijt en stampt.

Het is altijd trainer dat haar verzorgt en dus die heeft echt wel ervaring met moeilijkere paarden en laat zich dus zeker niet doen maar toch wil zij de baas zijn en blijft ze ook bij hem dominant maar minder omdat ze zeer goed weet dat trainer het niet accepteert. Ik ga haar zelfs niet in haar stal omdat ze weet/voelt dat ik niet boven haar dominantie kom.

Het is gewoon haar karakter, hierdoor heeft ze ook het karakter om nooit op te geven waardoor ze zeer goed presteert. Als het echt het karakter is, valt hier niet veel aan te doen behalve zeer consequent zijn en dus duidelijk maken dat jij het voor het zeggen heeft.

SillyJilva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:35

@jes_sira: ik ga het misschien wel proberen, maar het valt me nu al op dat ze minder henstig is dan eerst. Ik heb geen idee hoe dat komt, maar ze is het wel minder. ( ook @ ellepel)

@alison_belle: ik wil zelf niet naar een andere stal en ze heeft hier wel een maatje waar ze altijd mee losgaat en in de wei gaat, dus het gaat best goed nu.

@ crazygirl: ze is niet zoals jij dat paar beschrijft. Ze stampt wel eens, maar niet continu. Bijten doet ze wel eens maar het is ook gewoon niet zo bedoelt. Ze is gewoon een hebberige merrie, want ze staat op vlas dus ze wilt altijd eten. Maar ze is wel erg aan mij gehecht en ik mag meer dingen bij haar dan andere mensen en ze luistert ook niet naar andere mensen.

maar bedankt voor jullie tips!

SillyJilva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:58

Niemand meer tips?