vastgelopen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gaellehtc

vastgelopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:20

Stelling: 'een vastgelopen' paard is als een oorlogskind, het heeft geen verweer...

Mindfields

Re: vastgelopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:21

Wat bedoel je precies met vastgelopen?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:22

Wat versta jij precies onder een vastgelopen paard? :)
Even een vraagje om de stelling duidelijker te krijgen voor mezelf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:23

wel mooi om een paard te vergelijken met een oorlogskind..
meende dat je een paard beter niet kon vermenselijken? :)

maar ben ook wel benieuwd wat je precies bedoeld met vastgelopen

Pollewoppy

Ik begrijp niet wat je bedoelt...

KiWiKo

kan me er wel in vinden...........

(ik ken Gaelle, dus ik snap wel wat ze bedoeld :) )

vastgelopen als in onzeker, niet meer durven doen, misschien wat staken, bokken..... timide geworden?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:24

KiWiKo schreef:
kan me er wel in vinden...........

(ik ken Gaelle, dus ik snap wel wat ze bedoeld :) )

vastgelopen als in onzeker, niet meer durven doen, misschien wat staken, bokken..... timide geworden?

Ok op die manier, ja dan ben ik het ook wel met de stelling eens ja. Sommige paarden worden echt lethargisch/apatisch na verloop van tijd, wetende dat hun verweer alleen maar meer ellende oplevert.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:27

als je dat idd met vastgelopen bedoelt dan ben ik dat helemaal met je eens.
mijn paard heeft de nodige trauma's gehad in zijn leven. Het gaat meestal goed maar soms is hij ineens een tijdje down. Ik weet dan niet of er misschien iets is wat dat triggert maar ik weet wel dat hij, net als oorlogskinderen dus, zijn verleden weer even moet verwerken...

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:28

Vastgelopen in de zin van fysiek en/ of psychisch zodanig dat het dier niet meer bruikbaar/ hanteerbaar is en dus in de meeste gevallen afgedankt wordt. Paarden met een (mensen)trauma

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:30

Als je het zo opvat dan vind ik de vergelijking met een oorlogskind nog best wel ver gaan hoor. Een timide paard vind ik nog geen 'oorlogskind'.
Wél lopen er heel veel paarden rond met traumatische ervaringen, maar een mens met een depressie of een panische angst die link je ook niet gelijk aan een oorlogskind. Vind ik dan hoor :) Oorlog vind ik te erg om te kunnen vergelijken met een paard met een trauma.
Hoe erg ik het dan ook vind om een paard te zien of met een paard te werken die een traumatische ervaring heeft opgelopen of panisch is voor dingen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:31

Ik heb er eentje in training gehad die was echt heel ver heen. Die wilde ook eigenlijk geen hulp meer, vertrouwde niemand meer. Gelukkig is dat met wat geduld en vertrouwen weer goedgekomen, helaas gingen ze er eenmaal thuis, weer net zo mee om als voor hij bij mij kwam en toen was mijn hart pas echt gebroken. Durfde hij eindelijk weer, werd hij thuis weer slecht behandeld. Walgelijk.....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:33

LiVetime schreef:
Als je het zo opvat dan vind ik de vergelijking met een oorlogskind nog best wel ver gaan hoor. Een timide paard vind ik nog geen 'oorlogskind'.
Wél lopen er heel veel paarden rond met traumatische ervaringen, maar een mens met een depressie of een panische angst die link je ook niet gelijk aan een oorlogskind. Vind ik dan hoor :) Oorlog vind ik te erg om te kunnen vergelijken met een paard met een trauma.
Hoe erg ik het dan ook vind om een paard te zien of met een paard te werken die een traumatische ervaring heeft opgelopen of panisch is voor dingen.

Vergelijk het dan met een vrouw die verkracht is. Vergelijking hiermee, omdat het ook gaat om het lichamelijk aandoen van pijn en geestelijk heel erg traumatisch. Ik denk overigens dat je zulke vergelijkingen sowieso nooit te serieus moet nemen, ze geven alleen maar aan wat een vergelijkbare situatie zou zijn, zodat je meer inzicht in het gevoel krijgt wat daardoor kan ontstaan, en de reacties die de hersenen daar op geven. Zoals een totaal apatisch geworden paard nadat het stelselmatig geslagen is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:33

Dieren die veelvuldig in uitzichtloze omstandigheden worden gebracht, kunnen vervallen in een aangeleerde hulpeloosheid. Ze verliezen alle initiatief om iets te ondernemen. Zelfs het eigen welzijn of leven verdedigen doen ze niet meer. Vluchten of vechten is zinloos en proberen ze niet meer. Ze zijn verslagen.

Dus ik ben het wel met de stelling eens dat het zo ver kan komen (hoe treurig ook)...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:34

getver Mindfields, wat erg zeg...
:r sommige mensen.. :n

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:36

zodiacje schreef:

Echt verschrikkelijk was het, en dan leg je het die mensen nog zo duidelijk uit, laat zien dat hij op die en die manier dus WEL weer zin heeft om samen te werken, maar dan nog...het gaat overigens om dit paard:

http://www.noorhorses.com/page/templario

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:37

LiVetime schreef:

weet ik niet......... ik heb paarden gehad die ogenschijnlijk heel normaal waren......... maar onverklaarbaar abnormaal gedrag vertoonden...

ga je verder spitten, dan kom je vaak wel eea te weten wat dat onverklaarbare abnormale gedrag vertoond..... Oorlog is misschien een groot woord, maar soms kan een paard echt wel het idee hebben dat die moet "vechten" voor zn leven......

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:38

En een fase verder geeft hij zelfs het vechten op...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:39

precies pollewoppy................ precies!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:40

@ Mindfields, ik begrijp wel dat ermee wordt bedoeld hoe erg het is. Traumatische ervaringen zijn verschrikkelijk. Heb er helaas al teveel gezien en hoop ze nooit meer te zien, maar dat laatste zal vast niet gebeuren.
Paarden die moeten vechten voor hun leven.. Hoe vaak kom je die dieren tegen? Vaak, als je paarden een beetje begrijpt maar héél erg vaak als je paarden steeds beter leert begrijpen. Dan zie je pas hoeveel paarden er met een trauma rondlopen, waarvan door de mens wordt gezegd dat het een gemeen dier is en omdat ie niet luisterd inelkaar wordt geschopt en geslagen.
Paarden verdienen veel en veel meer respect te krijgen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:41

Helaas gebeurt het wel...
(Paarden die moeten vechten voor hun leven, hun welzijn)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:43

Mindfields schreef:
zodiacje schreef:

Echt verschrikkelijk was het, en dan leg je het die mensen nog zo duidelijk uit, laat zien dat hij op die en die manier dus WEL weer zin heeft om samen te werken, maar dan nog...het gaat overigens om dit paard:

http://www.noorhorses.com/page/templario

|( Pracht paard en wéér een Spanjaard...

Pollewoppy, dat vechten opgeven is nog het aller aller ergste.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:45

Spanjaarden zijn ook nog eens veel gevoeliger dan bijv KWPN-ers(niet dat dat uitmaakt, elk paard verdient het om met respect behandelt te worden) maar spanjaarden kun je nog veel makkelijker helemaal tot de grond toe breken, omdat ze zo'n open hart hebben.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:47

mee eens.
En om dan de vergelijking met mensen weer te trekken. Ook de ene mens legt dingen makkelijk naast zich neer terwijl de ander er emotioneel aan ten onder gaat.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:49

Helemaal mee eens zodiacje dat dat het ergste is. Zover mag het eigenlijk gewoon nóóit komen :n

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:49

dat is Mindfields........... de grootste stumperds heb ik inderdaad onder de spanjaarden gezien......... paarden die niet eens durfde te knipperen met hun ogen bij wijze van..........

Mijn dikkie dik is ook zo een oorlogskind.......... welliswaar maar een burgeroorlogjestussenkampenenstellendamoorlogskind........ maargoed, tussen zijn oortjes zit het ook niet helemaal lekker meer :D

nou gaat het wel een stuk beter met hem sinds hij op prepensioen is :) GEK op aandachte, GEK op werk........ maar leg er druk op, en je bent weer terug bij af :)