Moeilijke merrie..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Standardbred

Moeilijke merrie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 17:45

Sinds een week of 6 staat er een nieuwe merens merrie bij ons in de paardengroep en is het regelmatig hommelles.
Naar mensen toe is het een prima dier maar naar de paarden is ze regelmatig echt onmogelijk.
Ze drijft een paard letterlijk in het nauw en begint dan aan één stuk door te slaan, en niet zachtjes.
Als het nu één keer gebeurt dan kan je het nog als incident zien maar dat is helaas niet zo.
Zodra ze een ruimte af kan bakenen dan doet ze dat ook. Of het nu op stal is of aan het eind van een looppad, ze gaat er pontificaal dwars voorstaan en wee je gebeente als een ander paard wil passeren. Het is echt niet leuk meer.

Aangezien we ook wel op onze paddock rijden moeten we een stukje met een lijn afbakenen. Met de andere paarden is dit geen enkel probleem, maar zij gaat na korte tijd echt in de aanval naar haar paddockmaatje jaagd hem of haar in de hoek en begint gelijk te timmeren zonder dat er ook maar iets aan vooraf is gegaan.
Mijn merrie heeft haar in de inloopstal een keer flink te pakken gehad en haar al stijgerend een klap op het hoofd gegeven (15 hechtingen). Het vermoeden is dat de merens haar weer dwars zat en zij haar niet kon ontwijken en het dus maar met agressie heeft opgelost.
Dat paarden elkaar zo nu en dan een mep verkopen of bijten is normaal, maar dit is echt níet normaal meer.

We zetten haar nu maar op stal wanneer we aan het werk gaan met een ander paard maar echt ideaal is dat natuurlijk ook niet.
Hoe kan een paard zover komen dat het zulk gedrag gaat vertonen?

mvn

Re: Moeilijke merrie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:04

misschien iets in het verleden gebeurd?
verkeerde introductie in de groep gekregen?
en tsja sommige paarden kunnen niet samen helaas (net zoals mensen mogen ze elkaar soms niet)

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 18:10

De introductie verliep eigenlijk vrij goed. Geen extreme dingen gebeurt. Het enige wat ze continue deed was van die merriegilletjes maken. De hele dag en ook 's nachts. De stalhouders konder er soms niet van slapen. Dit was ongeveer na 2 weken over.
Het gekke is, dat ze soms gewoon met de andere paarden hooi staat te eten en dan ineens zomaar tekeer gaat zonder dat er iets aan vooraf is gegaan. Ze ziet die buien dus niet aankomen het onstaat gewoon uit het niets. Heel vervelend.....
Ze draai ineens aan kont naar een paard loopt achterwaarts en hoppa, meppen maar weer _-:(

Ze is opgegroeit bij haar fokker, samen met haar moeder en een zusje geloof ik. Daarna verkocht aan huidige eigenaar en die heeft ook niet echt een duidelijke verklaring voor dit gedrag. Wel wist ze dat ze niet makkelijk is in een groep. Nou dat is wel duidelijk ja.

KiWiKo

Re: Moeilijke merrie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:12

dat is gewoon karakter :)

net zoals er mensen zijn die van nature niet lief zijn, zijn er ook dieren die dat van nature niet zijn :)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:47

heey

ik wou ook even iets zeggen :D

Mensen denken dat een paard zo snel gewent is en dat is niet zo zeker niet in een grote groep het kan wel 2-3 maand duren voor het paard gewent is aan de groep en dan zijn we er nog niet :D ze zal zeker proberen hoger op te komen steeds hoger in rang te komen en ja dit gaat er soms heftig aan toe maar vroeg of laat zullen ze de leider gaan uitdagen(Ik begreep dat het geen mietje was) Mijn paard(niet echt mijn paard) die had ook wel een stuk of 10 hechtingen in zijn been omdat hij hoger op wou komen en dan laat ik het wel om er tussen te gaan staan en die 2 paarden van 700 kilo elk uit elkaar te drijven. Wij hebben ook een merrie wat niet zo lief is naar paarden kun je ook niet achter rijden met een ander paard(behalve de leider) Dus het kan ook prima dat dit karakter er gewoon inzit maar geef haar eerst de tijd en ik hoop voor jou heen hechtinkjes :=