Pony is superbang met aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Pony is superbang met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 20:03

Hee,
ik heb een verzorgpony, Beauty.
twee jaar geleden werd ze gekocht door de eigenares, met een slecht zadel. Kind van acht ging erop rijden, maar Beauty had een slecht zadel en steigerde steeds. Nou, nieuw zadel, en toen kwam ik. ( <3 ) Nu zijn we 2 jaar verder, een hoop van mekaar geleerd, zadel past nog, en nu begint ze sinds 3 weken als ik haar heb aangesingeld echt met vier benen in de lucht te springen en ze trekt haast de palen uit de grond. Ookal singel ik haar ergens anders aan, een gaatje, loop een kwartier met haar en ze staat weer stil, ze doet het toch. Ik weet niet hoe ik het haar moet afleren, als het al af te leren is. BTW: het is mijn verzorgpony, niet mijn eigen. Als jullie zgegen: koop een nieuw zadel kan ik ze niet zomaar dwingen dat te doen. thnx.

nattfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:11

Heb je al gecheckt of de boom en de kussens van het zadel nog goed zijn (scherpe plekjes, zadelboom gebroken, onderhuidse drukkingen op de plaats van het zadel of de singel, wervel in de rug van het paard verschoven ...)Als ze dit vrij plotseling is gaan doen lijkt het er het meest op dat er iets pijn doet bij het aansingelen.Zou eerst in die richting zoeken. Heb dit ooit meegemaakt met een paardje op een handelsstal, ze kwamen er later achter, dat er een stukje van wervel was gebroken(waarschijnlijk gewoon met rollen in het land gebeurd)Succes.

KiWiKo

Re: Pony is superbang met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:14

dan heb je grote kans dat er iets niet goed is met het zadel............

en zal er toch echt naar gekeken moeten worden.

Ik snap dat het je verzorgponie is.......... dus dat betekend voor jou niet rijden totdat het beter is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:18

Ben het met bovenstaande eens. Zou toch even overleggen met de eigenaar om een zadelmaker te laten komen om het even na te kijken. Gelijk een nieuw zadel vind ik wat overdreven misschien moet het gewoon wat opgevuld worden of iets dergelijks.
En wat KiWiKo zegt zou even wachten met rijden totdat je 100% zeker weet dat het zadel goed ligt en er niets stuk is.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:29

Sorry, vergeten te zeggen, ze heeft en nieuw zadel, boomloos. Ik zal dat over gebroken wervelstuk ofzo eens even vertellen. Kan je dat ergens aan zien?

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:17

met een nieuw zadel weer langzaam opdoen en aanleren en gaatje voor gaatje aansingelen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:22

De pony geeft duidelijk aan dat er iets mis is. Als het zadel goed is dan moet de rug eens gecontroleerd worden. Het dier heeft duidelijk pijn.
Hoe reageert de pony als je met je vingers op de rug drukt?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 17:48

Ik weet het niet, ik zal morgen eens proberen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:55

xDeems schreef:
Sorry, vergeten te zeggen, ze heeft en nieuw zadel, boomloos.

En sinds wanneer is de pony bang met aansingelen?
Sinds ze dit nieuwe zadel heeft, of daarvoor ook al?

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:29

Kan ook inwendig zijn ( darmen, hart, longen, middenrif) problemen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:29

misschien moet je het zadel op laten vullen. Misschien heeft het paard last van zijn/haar rug. En misschien een keer iets anders doen voor de afwisseling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:31

xDeems schreef:
Sorry, vergeten te zeggen, ze heeft en nieuw zadel, boomloos. Ik zal dat over gebroken wervelstuk ofzo eens even vertellen. Kan je dat ergens aan zien?

Boomloos betekend niet automatisch dat het zadel goed zit. Ook boomloze zadels kunnen voor drukkingen zorgen.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:33

Cassidy schreef:
xDeems schreef:

Boomloos betekend niet automatisch dat het zadel goed zit. Ook boomloze zadels kunnen voor drukkingen zorgen.

er heeft hier iemand het over een zadelboom gebroken, dus dat kan niet met een boomloos zadel, ik denk dat ze het daarom zegt.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 18:21

Juist ja. ;)

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:45

Misschien is de pommel van het zadel te smal.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:45

DAt zit in de voorkant van het zadel bij bijv Barefoot.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:50

Maagzweer?