ik heb een verzorgpony, maar als ik met hem in de bak rijd schrikt hij vaak in de hoeken en dan durft ie er niet langs. wat kan ik dan het beste doen ??
groetjes
Sorry als hier al een topic over bestaat, of als het onderwerp in de verkeerde categorie is geplaatst.)
Meestal is dat gewoon uittesten hoe ver ze kunnen gaan. Dus ik zou gewoon een streng aanspreken en eventueel een tikje geven met de zweep.. En als het goed gaat doe je goed belonen Krijg je ook les?
xxKim_
Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-10 14:39
oke ik zou het volgende keer dat ik weer ga proberen. bedankt nee, ik krijg geen les.
Misschien is les met je verzorgpony wel een goed idee, hierbij krijg je toch meer hulp en ziet de instructrice meteen wat er beter kan. Iedergeval gewoon volhouden en proberen door de hoeken te blijven gaan. Net als hierboven, belonen als hij/zij het netjes doet.
Ja, een paard blijft een kudde dier. Als de er een ander paard langs durft, durft die van jou het ook. Maar ja alleen, is het oh zo eng... Misschien is het uitproberen of er is ooit iets gebeurd bij een hoek en dan moet zijn vertrouwen langzaam terug worden gewonnen. Gewoon steeds rustig op de hoek afrijden, snijd je pony af, weer terug wenden naar de hoek. Gaat hij al wat dichterbij belonen en zo steeds weer proberen. Zelf ook rustig blijven zitten en laten zien dat jij iedergeval niet bang bent.
xxKim_
Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-10 15:29
gister deed hij het weer eerst gewoon belonen enz. maar dat werkte niet echt toen 2 x met de zweep (niet hard hoor) maar gewoon dat ie t ff weet en daarna ging hij wel
Gewoon streng maar respectvol optreden en let goed op je eigen lichaamshouding en wat je uitstraalt dat kan vaak ook al iets uitmaken. Als jij vol vertrouwen de hoeken in rijdt en tergelijker laat merken dat jij de baas bent en dat hij gewoon moet luisteren gaat het vaak ook al wat beter je moet niet bij voor baat al denken nou daar gaan we weer of iets in die richting dat merkt het paard ook.
Wat bij mij ook altijd wel helpt is heel erg de aandacht vragen overgangen rijden gebroken lijnen noem het maar op snelheids wisselingen hou hem heel erg bezig en zo lukt het bij mij altijd wel hem goed de hoeken in de rijden en tergelijker tijd ook nog een beetje stelling vragen. Want als je hem zo op jouw gericht houdt gebeurd het ook nog wel eens dat hij niet eens merkt dat hij de heoken langs gaat.
Maar als niks helpt kan je het beste instructie bij iemand gaan vragen en les nemen. Want ik zou het echt niet pikken dat hij wel te rijden is als er iemand bij is en niet als je alles rijdt en zowiezo zachte tikjes met de zweep en maar belonen is ook niet alles. Hij moet gewoon de hoeken in zonder gezeur.
doe mij paard ook gewoon herhalen herhalen en nog eens herhalen werkt bij mij hij doet het nog steeds wel maar als je dat doet stopt hij er voor die keer rijden wel mee