Ruin dekt hengstige merrie(s)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bermudaa

Ruin dekt hengstige merrie(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 15:12

Ik heb een KWPNer ruin van 7 jaar die op zijn 3e is gecastreerd.. Het is een enorm goed paard met een behoorlijk 'dood' karakter. Menig mens schatten hem rond de 13 jaar, dit door de rust die hij uitstraalt. Nooit onrustig, nooit druk, staat te slapen tijdens het opzadelen en poetsen.

Alleen staan hij nu op de wei samen met 2 ruinen en 1 merrie en de merrie is ongelooflijk hengstig, en mijn paard gaat er gewoon boven op? Hij heeft ook gewoon een stijve leuter! }:0 En dit doet hij geen 1x, maar echt enorm vaak. Vorig jaar had hij dit ookal bij een andere merrie.
Als een merrie niet hengstig is dan probeert hij niets, hij wordt ook niet drukker als hij merries ziet, maar hoe kan dit?

Ik krijg nu ineens van stalgenoten te horen dat ik dus dan maar een klophengst heb? omdat mijn paard er gewoon boven op gaat en hun merries zogenaamd nog nooit zo hengstig waren geweest van een ruin, dat ze dat alleen bij hengsten hebben.. Want kan hier van waar zijn?

Vroeger als hengst heeft hij wel heel kort gedekt, hij heeft 2 veulens gekregen en hierna is hij gecastreerd.

Vind het zelf nogal vreemd allemaal.

19LindA83

Re: Ruin dekt hengstige merrie(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:15

mijn ruin doet dit ook bij hengstige merrie's... en die heeft zelfs in het verleden, toen ie nog wel een echte vent was, nooit gedekt.
Deed het toen ie op pension stond in een grote kudde ook niet, maar nu die op de wei staat in een kleinere kudde (3 merrie's en een hele oude ruin) is ie dat gaan doen.
Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:17

De mijne doet het ook en die is gewoon heel jong gecastreerd. Verder merk ik ook dat als ik rijd en er zijn nieuwe merries in de bak die hij niet kent, dat hij wel heel erg kijkt en zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:17

Dat doen zoveel ruinen. Ik heb er ook één die er lustig op los wipt. Ik vind het geen probleem, het zijn mijn eigen merries. Hoop mensen vinden het wel een probleem omdat ze bang zijn voor klappen als de merrie niet wil, of baarmoederinfecties of andere ellende. Ik heb daar overigens nooit iets van gemerkt in de ruim 20 jaar dat ik dekkende ruinen heb gehad (mijn vorige ruin dekte ook - beide zijn trouwens wel laat geruind) en ook gewoon gefokt met de merries die ook door de ruinen besprongen werden (zolang ze niet drachtig waren natuurlijk).

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:19

Maak je niet druk, ik heb ook een ruin die vanaf zijn 3e gecastreerd is, en springt maar al te graag op de hengstige merries..

Ach, geef hem is ongelijk :+

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:20

Mijn ruin doet het ook. Maar alleen als de merrie het ook toelaat, en goed hengstig is. Anders probeert ie het niet eens. Met merries die het toelaten bedoel ik diegene die echt de kont erna toekeren, en achteruit lopen, van kom dan :+
Ach ik heb dan wel een ruin met een geweldig mooi gespierde achterhand :o

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:21

De ruin die ik rij doet dat ook. Het is een 7-jarige die vorig jaar is gecastreerd en verder echt wel een brave goedzak is behalve bij hengstige, gewillige merries. Dan duikt hij er zo boven op en "schuift" hem er zo in.

Jammer voor dit paard is dat ie daarom niet met de rest mee op de weide kan en nu dus alleen staat.

Hoop dat ie het ooit af gaat leren maar denk dat ie in het verleden dus wel gedekt heeft en dat ie het nooit helemaal zal afleren....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:21

moet je de zoekfunctie es gaan gebruiken..zijn echt ontzettend veel topics geweest over dekkende ruinen.
mijn pony is 10 jaar lang bovenop elke hengstige merrie geklommen.
en merries worden spontaan hensgtig als hij bij ze is.

is normaal gedrag, maar beter wel jouw ruin ( of de merrie)weg zetten als de merrie hengstig is, want hij of zij kan wel gewond raken

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:22

Hier nog een heer die er lustig op los hopt.
Ik vind het wel wat vervelend, maar ach, het is mijn eigen merrie en er kan niets van komen tenslotte.
Mijn merrie en de buurvrouw staan in lijn te wachten. De buurvrouw kan hij gelukkig niet pakken vanwege het hek. :D

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:24

Mijnnn ruin doet het ook :D is niet veel aan te doen eigenlijk. Sommige mannen hebben gewoon zo hun behoefte nodig...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:50

Tuurlijk, zeker weten dat het een klophenst is! (not)

Weleens bedacht dat merries de ruinen gewoon leren hoe er gedekt moet worden? Het komt van twee kanten, zeker in dit soort gevallen.
Punt van aandacht voor de eigenaar van de ruin: zorg dat z'n leuter netjes en schoon is, zodat ie het vuil niet aan de merrie afveegt; dat zou je zelf immers ook niet op prijs stellen.......

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:41

idd ikke, dalijk krijgt de merrie nog een soa :+

Mijn pony sprong er ook altijd op bij zijn vorige eigenaar, nu hoeft dat niet meer, met shetjes :+

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:09

Mijn ruin doet dit ook wel....Na ja, zolan de merries niet slaan...

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:15

Ik heb een ruin van bijna 6 jr, die ook op zijn 3e is gecastereerd.
Ook dekt hij (hij heeft wel voorkeur voor vieze lelijke witte pony-tjes hahah hoop dat ik hier niemand beledig)
Heb gelukkig nooit problemen gehad met de eigenaren van deze merries, maar er zijn mensen die het wel vervelend vinden.
Hij staat nu bij een merrie die zich om de 3 weken ongeveer letterlijk aanbied, maar die dekt hij niet. (maar hij kan ook absoluut niet zonder haar!)
Ik vind het ook niet erg als hij wel dekt,.. ik gun hem dat pleziertje ook wel :Y)

Volgens mij dus niets waar je je zorgen over hoeft te maken!

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:16

bumper schreef:
Mijn pony sprong er ook altijd op bij zijn vorige eigenaar, nu hoeft dat niet meer, met shetjes :+

Ik hoop niet op de oude eigenaar?? ;)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:18

Mijn ijsje staat altijd samen met een ruin (ook ijsje), en echt als ze hengstig is.......ze doen het heel wat op een dag .

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 01:04

De pensionruin hier doet het ook, de vorige ruinen trouwens ook. Het enige wat ik vervelend vind is dat er nog wel eens stukken staart uitgetrokken worden. Dus moet nogal in de gaten houden dat ze wat korter blijven...