Wat betekend dit gedrag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

llindaaa

Wat betekend dit gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:26

Hai,

Ik zie bij mijn vzpony vaak dat ie briest bij het longeren en gaapt als ik haar poets.
Heeft dit gedrag iets te betekenen, dan bedoel ik van dat wanneer ie briest bij het longeren ze het leuk vind om weer aan het werk te mogen ofzo of heeft ze gewoon kriebel in de neus...
Geld ook voor gapen..

Ze doet het af en toe hoor, niet hele dagen.
Laatst bijgewerkt door llindaaa op 05-05-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat betekend dit gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:27

Briesen is vaan een aanduiding op nerveusiteit of buikpijn, gapen is ook een teken van buikpijn

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:28

buikpijn? Verder is ze kerngezond, beetje mager misschien.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:29

Nou dan zou ik maar eens aan wormen denken!

Wormen kuren houden de wormen niet weg, dus ontworm je paard als hij wormen heeft! Vooral nu methet lente gras!

Wel raar dat ze mager is en dat je het ook weer, maar er wss niets aan doet

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:30

Er wórdt wat aan gedaan, tis niet mijn pony...

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:31

Mijn haflinger briest altijd als we gaan rijden, kan een teken van ontspanning zijn, of een beetje stof wat ze eruit briesen, ik vind het altijd een gezellig geluidje.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:32

volgens mij is het toch juist een teken van ontspanning net als gapen.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:34

volbloedfan schreef:
Briesen is vaan een aanduiding op nerveusiteit of buikpijn, gapen is ook een teken van buikpijn

dan heeft mijn paard zeker al 9 jaar buikpijn :+
volgens mij is het ook ontspanning

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:34

ik heb ook geleerd dat dat ontspanning betekend hoor...

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:36

Ja, dat dacht ik ook al: ontspanning. Want als ze briest aan de longeerlijn loopt ze lekker ontspannen, staart losjes, hoofd mooi laag... En gapen doen ze of nadat ik haar in de wei heb gezet of nadat ik haar vast heb gezet om te poetsen.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:40

Ja briesen is een teken van ontspanning. Mijn paardje wil soms ook wel eens wat gespannen zijn in het begin van de training(enge deur of enge hoek). Als ze begint te briesen denk ik altijd: zo dat hebben we weer gehad. Je voelt haar dan ontspannen en dan gaan we lekker aan het werk.
Ook is me een keer verteld dat als het paard briest de afvalstoffen uit zijn spieren loskomen en dat het een goed teken is, maar ik weet niet zeker of dit klopt.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:50

Mijn paard briest ook als er wat snotjes uit dr neus komen. En volgens mij ook ontspanning. Grommen/brommen of weet niet hoe je het noemt is meer nerveus.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:33

Mijn paardje staat te gapen wanneer hij helemaal doorheeft hoe een situatie in elkaar steekt en wat er van hem verwacht wordt. Net alsof hij wil zeggen, ja nu weten we het wel, soort stille puberstreek
Ijkt het wel.
Volgens mij is briezen inderdaad ontspanning. Wanneer wij aan het rijden zijn en en van onze parden begint te briezen tijdens de buitenrit, dan geeft de ander vaak een tegenbries als antwoord.
Ben het eens met joyceA, wanneer een paard een teug lucht neemt door de neus en een soort brom/harde snuif laat horen. Dan zien ze meestal iets wat even onderzocht moet worden en waarvan ze niet helemaal zeker weten of het wel in de haak is...

En paarden nemen gedrag van elkaar over. Mijn ruin maakteen raar geluid in zijn keel nu en dan. En sinds kortdoet een van mijn merries het ook. Ook was de ruin de enige die gaapte en nu doen ze het alle drie. Voetje over de grond schrapen bij de waterbak voordat ze gaat drinken is iets wat mijn jongste merrie doet en gisteren zag ik mijn ruin hetzelfde doen. Ik heb hem nog nooit zijn hoef zien schrapen. Mijn ander merrie pakt altijd na het eten haarvoerbakop en zet die op zijn kant zodat die door de stal naar buiten rolt met veel kabaal. En gisteren deed ze dat niet, deed mijn ruin het. Terwijl hij altijd de gene is die paniekerig weg springt wanneer die bak naar buiten rolt.
Hoezo paarden zijn gewoonte dieren?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:34

riesen is alleen maar positief en heeft geen buikpijn te betekenen. Veel gapen en kan een aanduiding zijn op een evt maagzweer. Maar vaak heb je ook nog andere signalen dan. Wat meer de buik ontlasten en minder eten etc.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:20

Die van mij briest en hoest in het begin van het rijden.
Dan maakt hij even zijn longen schoon, na of tijdens het rijden doet hij het niet, alleen met de 1ste x draven van die dag :)

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:23

Lijkt me een teken van ontspanning, zeker het gapen. En als mijn paard onder het zadel goed ontspant begint ze ook wat te briesen.