Gevaar bij beleren van onze haf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneLinda

Gevaar bij beleren van onze haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 20:19

Mijn vriendin en ik hebben een aantal verzorgpaarden, en eentje daarvan zijn we nu een beetje aan het beleren,
een paar weken geleden zijn we langzaamaan begonnen, en ik hield er rekening mee dat het mis kon gaan,
maar daarintegen ging het super, ik heb er al op gestapt en gedraafd, aan de hand, maar ook los.

Vandaag wilden we het weer proberen, maar voordat ik er op ging zitten begon ze al met bokken, trappen, steigeren
en alles wat een rodeostier doet. Dit gebeurde 4 keer, viel ik erafen elke keer ben ik er weer opgeklommen. Maar de laatste
keer vloog ik eraf en ben ik keihard op mijn rug terechtgekomen. Het doet nu heel erg pijn en mijn vriendin heeft last van
haar enkel, omdat ze werd gelanceerd zodra het paard steigerde (ze hield hem vast). Vervolgens heeft onze Gina haar tegen
haar enkel aangetrapt.

Omdat ik zelf al 6 jaar rijd, maar nog geen ervaring heb met het beleren van paarden vraag ik mij af of het wel slim is om
hiermee door te gaan. Hulp van ervaren mensen kunnen we eigenlijk niet vragen, dus mocht het niet lukken, dan houdt het op.
Als laatste vroeg ik me nog af op aan deze dingen te zien is of het paard uit onkunde, angst of uit pure valsheid handelde.
Van dit laatste ga ik zelf absoluut niet uit.

Groeten,
Linda

Tigra_

Re: Gevaar bij beleren van onze haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:29

Ik denk dat je het paard de eerste keer overdonderd hebt en dat ze daar geen reactie op had. Nu wist ze waarschijnlijk wat er ging komen en gaf gelijk een reactie.
Stap terug gaan naar alleen het longeren met zadel enzo. Laat haar er even van bekomen en kijk dan aan hoe het daarna gaat.
Beetje lastig dat jullie er zelf nog geen ervaring bij hebben. Dus zou wel uitkijken.

DaphneLinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 20:35

Monica_1987 schreef:
Ik denk dat je het paard de eerste keer overdonderd hebt en dat ze daar geen reactie op had. Nu wist ze waarschijnlijk wat er ging komen en gaf gelijk een reactie.
Stap terug gaan naar alleen het longeren met zadel enzo. Laat haar er even van bekomen en kijk dan aan hoe het daarna gaat.
Beetje lastig dat jullie er zelf nog geen ervaring bij hebben. Dus zou wel uitkijken.

Dankuwel voor uw reactie. Dat zei de eigenaar van onze haf inderdaad ook. Ik heb ook besloten dat ik er nu eventjes niet meer op ga, en we alles even opnieuw moeten gaan doen, we zien dan wel hoe het gaat, hartelijk bedankt voor uw reactie!

Meer reacties zouden super zijn :)

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:36

als je geen ervaring hebt moet je ook geen paarden zadelmak maken ,( wat je zo te horen neit hebt) alles wat je haar nu verkeerd aanleerd doet z e later nog verkeerd je kunt het beter door een ervaren iemand laten doen

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:18

Ik zou rustig even weer een paar stapjes terug gaan. Gaat het longeren goed, dan er weer eens op gaan zitten. Niet gelijk willen stappen/draven, rustig aan. Stap voor stap. Evt. wat grondwerk?

Geen ervaring vind ik niet zo erg, eens moet de eerste keer zijn. Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent. Ik noem mezelf ook geen ervaringsdeskundige qua paarden inrijden, heb hier en daar wel eens geholpen ,maar heb de mijne ook zelf ingereden en dan weer op een totaal andere manier dan wanneer ik anderen hielp...

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:35

Nou, ik denk dat je er even iemand bij moet halen die het al eens gedaan heeft, als hulp. Maar wat vie ook al zegt, eens moet de eerste keer zijn! Ik heb net mijn eerste keer gehad. Maar dat was met iemand die het al heel vaak heeft gedaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:38

Waarom kun je er geen ervaren iemand bijhalen, wat is daar de reden voor?

Een stapje terug zou goed zijn inderdaad, wat hebben jullie voor het 'rijden' al met haar gedaan; longeerwerk met zadel op of ook nog andere dingen? Hoe reageerde ze bij die dingen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:42

Is ze niet toevallig aan het wisselen? Dat het bit haar pijn deed? En dat ze daarom zo raar reageerde? Zoals al is gezegd, paar stapjes terug, even weer longeren en met de lange lijnen en dan kun je het (voorzichtig!) weer proberen. Zou wel een cap en bodyprotector aandoen volgende keer ;)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:47

zoals iedereen al zegt even een stapje terug en sowieso even een ervaren iemand bij halen voor de veiligheid.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:50

ik zou niet gaan beginnen zonder iemand die er meer van weet

ga een stap terug longere met zadel 3 keer in de week gaat dat goed de beugels los lekker laten hangen gat dit goed in stap draf en galop ga er dan een keertje op zitten wat stappen met iemand ernaast belonen afstappen dagje rust volgende dag longeren en als dat goed gaat wat stappen en draven aan de hand en dan belonen en afstappen dan doe je weer een paar keer longeren zdat je wat afwisseling hebt

verder zou ik niet gaan zonder begleiding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:51

Niet iedereen heeft het geld voor een trainer, zoals je nu handelt (en schrijft) vindt ik niet dat je onverstandig lijkt. Idd. stapje terug, en idd altijd iemand er bij hebben mocht het mis gaan.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:30

Heb je wel nagekeken of het misschien lag aan het zadel.
Of dat er iets drukte of prikte op haar rug. Een hooitje bijvoorbeeld die in/op het dekje zat en haar "prikte"?

Wel goed dat je direct advies vraagt en inziet dat je misschien niet kundig genoeg bent.
Dat is een stap in de goede richting om het inrijden goed te laten verlopen voor jouw maar vooral voor het paard.

Succes!

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:02

Oei, dat klinkt niet als iets waar je zelf mee verder moet gaan!! Mijn Haf is destijds in training geweest bij Annemarie vd Toorn. Zij is instructeur van Monty Roberts en geeft cursus, trainingen en beleerd dus ook jonge paarden op een super rustige en fijne manier. Klinkt alsof dat voor deze pony een mooie oplossing zou zijn, niet omdat jullie het niet kunnen, maar gewoon omdat zij meer ervaring en expertise hebben om 't dier een goede start te kunnen geven.