hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:07

hoi,

ik heb een merrie.
En ik wou vraag een veulen voor erbij kopen.
Maar liefst een hengstje omdat ik later dan een ruintje wil.
Maar op welke leeftijd moet hij dan geruind worden zodat zij niet drachtig gaat worden?

mvg

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:10

Over het algemeen tussen de 6 en 10 maanden (de meeste wat later, zo rond de 10 maanden) maar je ziet dat sommige hengsten er ook wel later bij zijn. Heel verschillend dus.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:13

Ik kan je wel een tip geven, zorg ervoor dat die nog niets gedekt heeft, nu zal dat ook wel niet zo heel erg snel omdat je een veulen wil...

Heb op de manege op een paard gereden, die al een merrie had gedekt en daarna pas was gecastereerd, dan ben je niet blij! Dan heeft die vaak nog ergere streken dan een gewone hengst :Y)
ben het voor de rest met Bramasole eens

armanike

Re: hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:16

En vanaf wanneer kun je castreren?

mvg

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:22

Houd het gedrag daarbij gewoon goed in de gaten. Je kan snel genoeg zien wanneer zijn hormonen beginnen op te spelen. Vaak worden hengsten zo rond de 1,5-2 jaar gecastreerd. Maar je ziet het dus ook bij paarden van een maand of 11, die zich al als een hengst willen gedrag. Het kan wanneer de ballen ingedaald zijn!

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:24

Dus het is niet zo een goed idee om een hengstje te kopen?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:26

:D Nee. Koop gewoon een leuke merrie, ben je van het hele gedoe af (gezien het feit dat je al een merrie hebt). Of een ruintje die al geholpen is, bijv. een twee jarige (als je de ervaring hebt om een jong dier goed groot te brengen).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:51

In principe kun je al heel vroeg casteren, al voor 6 maanden. Maar de meesten wachten. Mijn hengst had voor die 1 was al een merrie gedekt en is toen heel vlug gecasteerd... Gelukkig bleken het losse flodders maar was wel even schrikken!
Waarom laat je het hengstje niet casteren voor je hem naar je toe haalt? Kan toch wel bij de verkoper gebeuren, weet je zeker dat er niks kan gebeuren.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:18

Eigenlijk is een leeftijd moeilijk te noemen Ts, ligt echt aan het indalen van de ballen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:45

En dat ligt er weer aan hoe je wilt casteren, als je het heel vroeg wilt en stel dat de ballen nog niet ingedaald zijn dan kun je ook casteren via een buikoperatie. Dus dat hoeft geen belemmering te zijn..

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:55

Ik heb een hengstje (Pieke) dat nu bijna een jaar is (begin Juni), maar daar bel ik deze week de veearts voor om een afspraak te maken om hem te laten castreren, binnen een week kreeg hij ineens zeer grote interesse in het vrouwelijk schoon !

Maar heb er ook weleens 1 gehad, en die is met 3,5 jaar gecastreerd. Heb jaren gedacht dat hij waarschijnlijk klophengst was, maar bij hem kwam ook in zeer korte tijd de macho (echt gevaarlijk, steigeren enz) omhoog.
Daarna weer net zo lief als altijd.