Paard lang en vervelend hengstig...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

6marly6

Paard lang en vervelend hengstig...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:19

Ik heb een verzorgpaard van 27 jaar oud. Ze is een kwpn-er. Normaal altijd heel braaf, en dat ik weet ook niet dominant.
Alleen is ze heel onregelmatig hengstig. Ze is het ooit 3 maanden niet (of dat ik het niet merk). En nu ineens 2 of 3 weken lang. Ze is dan een beetje dwars en chaggi. Maar ze uuh ja pist niet altijd ofzo. Als ik haar poets (vooral bij haar buik) kan ze ineens omhoog komen en piepen (weet niet goed hoe ik dat moet noemen). Volgens haar eigenaresse heeft ze dan last van haar hengstigheid. Volgens mij is het wel echt haar hengstigheid en geen dominantie. Want ze is vaak heel aanhankelijk (als zij daar zin in heeft), en ze zwiept met haar staart enz. Maar het viel mij wel op dat het nu wel heeel lang duurt.

dus wat denken jullie?

ps. ik kon geen topic vinden hierover, en sorry als het verkeerd staat

alvast bedankt!!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:52

27 jaar, onregelmatig hengstig, chagrijnig, kuren vertonen... klinkt als een dame in de overgang }:0 Maar ik weet eigenlijk niet hoe dit bij merries werkt <3 ; iemand anders? Edit: als het de overgang is, is het niet ongewoon dat ze een hele tijd niet hengstig is en dan ineens extra lang...

jodi

Re: Paard lang en vervelend hengstig...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:38

Merries hebben geen overgang.
Ze kan wel problemen hebben met de eierstokken,een cyste of tumor....
Misschien de DA eens vragen?

floorxkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:39

Misschien heeft ze ergens last van, haar buik? Zoals je zelf al aangeeft begint ze moeilijk te doen als je haar buik poetst.
Ik zou toch even overleggen met de eigenaresse om toch naar een dierenart tegaan, gewoon om er zeker van te zijn.

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:00

Klinkt een beetje als mijn paard. Die lijkt wel altijd hengstig':).
Als ik haar staart probeer te vlechten doet ze haar staart opzij (niet echt een gezellig gezicht om tegen aan te kijken^^). Ze heeft dit al sinds we haar hebben, echt nog nooit bij stil gestaan eigenlijk.

succes

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:05

Mijn verzorgpony is heel gevoelig als ze hengstig is. Als je aan haar buik zit begint ze te miepen en als iets haar kont raakt springt ze de lucht in. Met het zadel opdoen is ze ook niet echt te pruimen, maar ja, ik kan het haar niet echt kwalijk nemen natuurlijk. :D Dat gepiep dus lijkt mij normaal voor hengstigheid. Waarom ze het dan zo lang en onregelmatig is zou ik niet weten.

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:09

Een merrie van mij heeft hier ook last van, soms zit er wel een periode van een half jaar tussen. Uit dierenarts onderzoek bleek dat er niks aan de hand, en de dierenarts zelf zei dat het gewoon ouderdom was. Als ze dan wel hengstig was dan deden we het rustig aan en probeerde ik gewoon iets meer mijn geduld te bewaren. Uiteindelijk blijft het dan het langste leuk :P.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:10

Het heeft alles met het weer en het lengen van de dagen te maken! Ik word zo langzamerhand knettergek van al die hengstige merries!!
De hele winter weinig last, maar nu zijn ze echt..lijkt wel...elke 2 weken compleet de weg kwijt! Gillen, piesen, noem het maar op het hele scala komt eruit!
Ik heb een groep merries staan en die gaan elkaar zelfs dekken...stelletje .......!
GEEF MIJ MAAR EEN KEREL!!!!

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:23

dankje voor jullie reacties! ik heb er al met de eigenaresse over gepraat. Maar die dacht dat er niks aan de hand was. Ze gaat al heel haar leven met paarden om, dus ik denk dat zij dat wel weet ;)

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:45

3 weken hengstig is nog wel normaal. dat was mijn paard ook en uiteindelijk is het wel weer overgegaan, maar het blijft even vervelend natuurlijk
Indien ze hengstig zou blijven kan een hormooninjectie overwogen worden, maar dit heeft vaak nadelige gevolgen dus beter van niet!

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 13:39

Het word al minder. Ik had laatst zonder zadel gereden (vraag me niet hoe). En dat ging prima, dus ik twijfel nou of het echt pijn is, of uitproberen(verzorg haar al een jaar). Weten jullie wat ik het beste kan doen? Negeren, straffen?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:55

Ik heb mijn paard "puur Brons" gegeven van de paardendrogist.
Ze is veeeeel liever en piest bijna niet meer bij de hengstigheid. Ze was daarvoor heel sjagrijnig en pieste de hele dag. Ze begon zelfs mensen aan te vallen als ze hengstig moest worden.
Ik moest drie maanden de druppels geven , de eerste weken word het erger en dan helpt het pas.
Ik heb een heel ander paard.
Wel even kijken als een paard ineens dit gedrag vertoont kan het ook de eierstokken zijn.
Een tumor of afwijking.