Problemen in de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Problemen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:10

Heb lang zitten twijfelen om een topic te openen. Maar toch wie weet krijg ik goede bruikbare tips.

Ik heb een friese merrie donderdag wordt ze 3 jaartjes :D
Heb haar al van veulen af aan. Altijd lief en nieuwsgierig geweest. Ups en downs maar hoort er allemaal bij.
Ze kent nog niet echt veel. En ik zou graag met haar een begin willen maken met longeren.
Er is alleen 1 probleem de buitenbak is een hel. Buiten de bak kan ik zowat alles luisterd ze goed en doet eigelijk alles wel wat ik vraag al blijft het natuurlijk een jong paard en is de concentratie soms wat moeilijk voor haar. Ze vindt alles wel intressant wil weleens weg sprinten maar kan haar altijd wel goed houden. En ik vind haar eigelijk wel uitzonderlijk braaf. In het begin toen ze nog veulen was ging ze heel snel omhoog dat doet ze nu gelukkig niet meer.
Maar het probleem zit hem dus in de bak. Zodra ik daar ben onploft ze. Ze gaat met 4 benen in de lucht, steigeren, bokken en wegsprinten. Nouja nu sta ik daarnaast en moet me best doen om haar te ontwijken. Ze zit dan gewoon vol spanning maar zodra ik 2 passen uit de bak ben wordt ze eigelijk meteen weer rustig en is het weer dat ontzettend braaf paard. Probleem is dat je na nog geen minuut van die rare sprongen ontwijken gewoon bekaf bent en gewoon te moe om door te blijven gaan tot ze zich gedraagt.
Dit probleem is hoogstwaarschijnlijk wel mijn eigen schuld. Toen ze veulen was liet ik haar wel eens in de bak dacht dan kan ze vast een beetje wennen en is het straks niet eng of spannend meer maar gewoon. Maar ze ziet het nu gewoon als haar eigen speelterrein ofzo.
Haar eerst loslaten in de bak durf ik niet gezien ze nogal "lomp" is en ik zie haar al in de omheining hangen of erover gaan zou ook niet de eerste keer zijn. Daarbij wil ik haar ook niet de zin geven om zich eerst uit te leven en daarna het serieuze werk. Het is wel de bedoeling dat ze eerst naar mij luisterd en niet meteen als een idioot te keer gaat.

Heb er zelf al aangedacht haar aan de longeerlijn te doen maar denk ook niet dat dat een sucses zal worden gezien ze alle kanten op springt en ik niet wil dat ze in de knoop geraakt door haar onverwachtse bewegingen. Kan natuurlijk een zweep mee nemen maar wil haar ook niet meer "opjagen" ze is dan al opgefokt genoeg.

Als je nog vragen hebt of iets dergelijks dan vraag je ze maar.
En ben benieuwd naar de tips.

annie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:09

kan je haar niet eerst in een andere bak (bijv binnen) leren om gehoorzaam aan de longe te lopen. Dan kun je haar later vanaf de eerste pas aan het werkzetten in de buitenbak.
Gewoon doorzetten en aan de longe laten gehoorzamen. Dus voorwaarts dwingen ook al is ze opgefokt ze moet luisteren, er is geen reden voor haar gedrag.
los gooien lijkt me ook niet handig als ik dat zo lees.

probeert ze jou te raken? of steigert ze "gewoon"

succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 22:29

annie112 schreef:
kan je haar niet eerst in een andere bak (bijv binnen) leren om gehoorzaam aan de longe te lopen. Dan kun je haar later vanaf de eerste pas aan het werkzetten in de buitenbak.
Gewoon doorzetten en aan de longe laten gehoorzamen. Dus voorwaarts dwingen ook al is ze opgefokt ze moet luisteren, er is geen reden voor haar gedrag.
los gooien lijkt me ook niet handig als ik dat zo lees.

probeert ze jou te raken? of steigert ze "gewoon"

succes!

Heb alleen een buitenbak dus dat is geen optie. Voor de rest alleen weien. Had al een gedeelte van de buitenbak afgezet.
Opzich kan ik het op het erf proberen maar dat is allemaal verhard en vind ik weer niet zo fijn. De weien zijn te onregelmatig om haar te leren longeren vind ik.
Ze probeert mij niet te raken ze is absoluut niet gemeen. Gewoon erg lomp en jong. Maar wel wat gevaarlijk kan natuurlijk iemand om hulp vragen ken er wel een aantal maar die vind ik nou niet echt paardvriendelijk. Ben een echte zeur wat dat betreft.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:27

Wat heeft ze om als je haar meeneemt de bak in, een gewoon halster? Ik denk dat je veel baat zou hebben bij een dually trainingshalster (zie www.montyroberts.nl en dan de rurbiek shop). Met dit halster heb je meer controle over je paard, zonder dat je in zijn mond loopt te rukken, zoals je met een hoofstel met bit zou doen. Bij het halster krijg je een dvd met een uitleg over het gebruik ervan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:56

ElsB schreef:
Wat heeft ze om als je haar meeneemt de bak in, een gewoon halster? Ik denk dat je veel baat zou hebben bij een dually trainingshalster (zie http://www.montyroberts.nl en dan de rurbiek shop). Met dit halster heb je meer controle over je paard, zonder dat je in zijn mond loopt te rukken, zoals je met een hoofstel met bit zou doen. Bij het halster krijg je een dvd met een uitleg over het gebruik ervan.

Nee ze heeft een traininghalster aan van emiel voest.
Even foto zoeken.(foto van emiels site)

Afbeelding

Heb dat halster wat je noemt inderdaad weleens in de winkel zien liggen en toen twijfelde ik of ik het mee zou nemen.
Zal eens kijken in de winkel volgende keer.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:35

Te veel energie lijkt me.. Geen krachtvoer geven!
Ze moet los komen, dan moet je maar even de ruimte geven.
Gaat vaak vanzelf over als ze van krachtvoer af is.
Aan het halster zou dat echt niet liggen hoor.
Hoe heeft ze de "zakproef" doorstaan? Kan ze al liggen? Allemaal zaken die ze goed aangeleerd moet hebben. Aan het opgeheven hoofd denk ik dat ze die proeven ook nog niet -goed- doorgemaakt heeft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 15:41

maXcomX schreef:
Te veel energie lijkt me.. Geen krachtvoer geven!
Ze moet los komen, dan moet je maar even de ruimte geven.
Gaat vaak vanzelf over als ze van krachtvoer af is.
Aan het halster zou dat echt niet liggen hoor.
Hoe heeft ze de "zakproef" doorstaan? Kan ze al liggen? Allemaal zaken die ze goed aangeleerd moet hebben. Aan het opgeheven hoofd denk ik dat ze die proeven ook nog niet -goed- doorgemaakt heeft.

Zakproef? Volgens mij heb ik iets gemist want ik volg niet helemaal..
Ze staat 24/7 op het land krijgt geen krachtvoer meer. Te veel aan energie denk ik niet zo zeer in de wei is ze erg rustig en helemaal niet "heet" begint echt pas als ik in de bak ben. Anders zou ze dat toch al moeten hebben zodra ik haar uit de wei haal?

maXcomX

Re: Problemen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:59

Deze krijgen ze in de beginfase voordat er überhaupt een zadel opgelegd kan worden. Bint een plastic zak aan een stok (langestok !) en gebruik een longeertouw. ga dan over het hele lichaam met de zak, en vergeet vooral het hoofd niet. Als ze hier goed mee overweg kan, dan zijn in 9 van de 10 gevallen de schrikreacties (zoals constant hoofd omhoog) wel weg. Let met deze proef wel goed op, en doe het in een roundyard, sommige paarden kunnen hiervan aardig tekeer gaan en zelfs de aanval kiezen. Hierna leer je het liggen en aanraken terwijl het ligt (kwetsbaarheid) dit doe je met een hobble aan een voorbeen waardoor je het paard naar de grond toe dwingt. Als dit alles goed gaat, dan zul je zien dat je paard een stuk rustiger en handelbaarder is. Letwel, deze proeven pas je toe in het begin van het inrijden. Maar sommige paarden worden ff vlug ingereden en verkocht.. dan heb je dus een half ingereden paard.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 01:12

Toch denk ik dat je wat strenger moet zijn voor haar..
Kent ze de commando's aan de hand? Kan je gewoon aan een touw haar mee leiden door de bak... Probeer haar bezig te houden..Stoppen, achterwaarts, langzaam stappen wenden, door stappen, weer halt houden enz.. En Ho is ho! Stap is stap.. Consequent ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 08:52

maXcomX schreef:
Deze krijgen ze in de beginfase voordat er überhaupt een zadel opgelegd kan worden. Bint een plastic zak aan een stok (langestok !) en gebruik een longeertouw. ga dan over het hele lichaam met de zak, en vergeet vooral het hoofd niet. Als ze hier goed mee overweg kan, dan zijn in 9 van de 10 gevallen de schrikreacties (zoals constant hoofd omhoog) wel weg. Let met deze proef wel goed op, en doe het in een roundyard, sommige paarden kunnen hiervan aardig tekeer gaan en zelfs de aanval kiezen. Hierna leer je het liggen en aanraken terwijl het ligt (kwetsbaarheid) dit doe je met een hobble aan een voorbeen waardoor je het paard naar de grond toe dwingt. Als dit alles goed gaat, dan zul je zien dat je paard een stuk rustiger en handelbaarder is. Letwel, deze proeven pas je toe in het begin van het inrijden. Maar sommige paarden worden ff vlug ingereden en verkocht.. dan heb je dus een half ingereden paard.

Dat van die zak is niet zo'n probleem heb wel vaker een witte zak over haar hoofd gewreven en hals end dat was geen probleem.
Ik wil haar niet op "commando" laten liggen dus dat gaat hem niet worden. Maar bedankt voor je reactie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 08:59

iloveyah87 schreef:
Toch denk ik dat je wat strenger moet zijn voor haar..
Kent ze de commando's aan de hand? Kan je gewoon aan een touw haar mee leiden door de bak... Probeer haar bezig te houden..Stoppen, achterwaarts, langzaam stappen wenden, door stappen, weer halt houden enz.. En Ho is ho! Stap is stap.. Consequent ;)

Ze kent de commando's allemaal buiten de bak wel ze gedraagt zich dan erg goed. Misschen toch eens een zweepje mee nemen om haar attent te houden op mij.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:15

Je het kans dat ze drukker wordt met een zweepje.. Is het mogelijk om er een filmpje van te maken?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 02:26

Monica_1987 schreef:
Dat van die zak is niet zo'n probleem heb wel vaker een witte zak over haar hoofd gewreven en hals end dat was geen probleem.
Ik wil haar niet op "commando" laten liggen dus dat gaat hem niet worden. Maar bedankt voor je reactie.

Geen dank. Het op commando liggen is niet het doel -en het is ook geen commando-, maar het gaat hier om onderwerping en vertrouwen. Een paard is een vluchtdier dat alleen als ie zich relaxed voelt gaat liggen. Dat is de meest kwetsbare houding die een paard kent. Als je het dan overal kunt aanraken dan zal je zien dat ze vrij lang kan blijven liggen. Ieder polopaard krijgt deze oefening bij het inrijden, juist om de vertrouwensband tussen mens en paard te op te bouwen. Het heeft dus niets te maken met een circus act.

Helaas is het zo dat veel paarden haastig of ondeskundig ingereden worden en dat daarbij essentiële oefeningen niet uitgevoerd worden. En dat merk je wel als het paard daadwerkelijk datgene moet doen waarvoor het getraind is: Werken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:12

Ik vind dit niet echt vriendelijk klinken/lezen!
maXcomX schreef:

Ik zou zeggen probeer eerst wat grondwerk op het hard en als ze daar goed op reageert dan mee nemen naar de bak en die oefeningen gewoon doen.. of eerst laten razen aan de longeerlijn en dit afbouwen..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:29

Ik zou ook de aandacht op jou houden. Dus in plaats van hetzelfde rondje te lopen, meer wendingen. Stilstaan, pasjes terug, van hand veranderen etc. Niet draven, maar liever een paar keer stilstaan, ook niet te lang want dan wordt ze ook onrustig.

Niet té veel moeilijke dingen achter elkaar, want daar kan ze ook drukker van worden. Wordt ze richting de bak al druk? Dan daarvoor al wendingen maken etc. Zodat ze rustig en ontspannen de bak benadert. Bij binnenkomst ook meteen een paar oefeningen en als ze rustig blijft weer er uit.

De bak moet een ontspannen plek worden, geen plek om te sjeezen. Andere dingen doen waar ze rustig van wordt, kun je ook naar de bak verplaatsen (als het paard heel erg van poetsen houdt bijv.)

Pas als ze daar weer rustig doet kun je aan het longeren beginnen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:51

daar ben ik het ook mee eens.. wees gewoon continu met je paard bezig.. dan let ze meer op jou ipv op dingen evt. eng kunnen zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:53

hulp zoeken......... :) waar woon je?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:53

maXcomX schreef:
Monica_1987 schreef:

Geen dank. Het op commando liggen is niet het doel -en het is ook geen commando-, maar het gaat hier om onderwerping en vertrouwen. Een paard is een vluchtdier dat alleen als ie zich relaxed voelt gaat liggen. Dat is de meest kwetsbare houding die een paard kent. Als je het dan overal kunt aanraken dan zal je zien dat ze vrij lang kan blijven liggen. Ieder polopaard krijgt deze oefening bij het inrijden, juist om de vertrouwensband tussen mens en paard te op te bouwen. Het heeft dus niets te maken met een circus act.

Helaas is het zo dat veel paarden haastig of ondeskundig ingereden worden en dat daarbij essentiële oefeningen niet uitgevoerd worden. En dat merk je wel als het paard daadwerkelijk datgene moet doen waarvoor het getraind is: Werken.

Het is dan wel niet het doel maar heb geen idee hoe ik mijn paard op een paardvriendelijke manier zou moeten laten liggen en daar ga ik niet mee prutsen. Onze vertrouwensband vind ik toch vrij groot. Ondanks dit ene minpunt kan ik veel met haar dingen die ik niet bij elk paard zou doen in ieder geval.

@ Maritje1991
het grond werk wil ik morgen nog een gaan oefenen maar dat gaat eigelijk wel goed. Stap,draf(matig) maar halthouden, blijven staan en achterwaarts zit er vrij goed in. En ik denk inderdaad dat het uitrazen aan de longeerlijn nog de beste optie is.

@ Sassol ze wordt inderdaad voor de bak al wat onrustig ik ga dan terug en ga pas de bak in als ze ontspannen is voor de bak duurt even maar lukt uit eindelijk wel. Daarna gaat het heen lopen aardig maar zodra ik dan omdraai(in de bak) dan begint het dus. Poetsen in de bak en dus het leuk maken is uiteindelijk zeker het doel maar zolang zij zo gek doet zit dat er even niet in ik heb gewoon geen tijd om haar gerust te stellen mijn idee is ook zo'n beetje om haar op haar favo plekje te kriebelen daar wordt ze rustig van dus dat ook eens proberen of ik haar daar rustig mee kan houden.

@ KiWiKo Ik woon in brabant hulp zoeken klinkt simpel maar nog niemand gevonden die op locatie een beetje fatsoenlijk met een paard omgaat. Ze gaat absoluut niet naar een andere locatie. Daarbij ben ik nog maar pas begonnen met haar op te pakken en zolang dit ons enige struikel punt is zie ik persoonlijk ook nog niet de noodzaak. Ze is immer nog jong.
En ik weet dat je het probleem bij de wortel moet aanpakken voordat het erger wordt. Maar gezien daar nog geen sprake van is en ik denk niet dat dat nog gaat komen. Is dat zeker niet mijn eerste keus.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 01:07

Je moet het ook zeker niet zelf doen, als je nooit paarden ingereden hebt.
Maar er zal vast wel iemand zijn die je hierbij kan helpen.
Je hebt er namelijk speciale hulpmiddelen bij nodig.
Je moet niet denken dat stallen die paarden inrijden paard onvriendelijk bezig zijn, dat komt meestal daarna. Het komt dikwijls voor dat paarden opnieuw getraind moeten worden, omdat de eigenaar het dier niet goed behandeld. En dan zijn de hobbyisten nog wel het meest eigenwijs.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:24

Hoe dwing/vraag je een paard in hemelsnaam om te gaan liggen?? Ik stel me dan het opbinden van een voorbeen voor en omduwen.. Niet helemaal iets waar ik me toe aangetrokken voel eigenlijk..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 08:53

maXcomX schreef:
Je moet het ook zeker niet zelf doen, als je nooit paarden ingereden hebt.
Maar er zal vast wel iemand zijn die je hierbij kan helpen.
Je hebt er namelijk speciale hulpmiddelen bij nodig.
Je moet niet denken dat stallen die paarden inrijden paard onvriendelijk bezig zijn, dat komt meestal daarna. Het komt dikwijls voor dat paarden opnieuw getraind moeten worden, omdat de eigenaar het dier niet goed behandeld. En dan zijn de hobbyisten nog wel het meest eigenwijs.

Nou het inrijden is nog niet eens aanbod. Ik wil haar gewoon spelenderwijs aan het werk laten wennen. Grond werk, dubbele lange lijnen end. Van het zadelmak maken en inrijden is nu nog geen sprake en ik zie wel hoe ik dat ga aanpakken en of ik dat zelf ga doen.
Zover zijn we nog niet en van haast is ook zeker geen sprake want ze moet eerst de basis maar een goed onder de knie hebben en dan zien we wel.
En eerlijk gezegt heb ik niet zo veel met trainingsstallen zeg niet dat ze dieronvriendelijk maar het is gewoon niet "mijn" manier.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:40

Ik zou dus ook niet helemaal door naar het einde lopen en dan omdraaien. Loop naar binnen, en ga naar rechts, dan een wending naar links, weer rechts en nog een keer rechts. Halthouden, weer rustig wegstappen en dan weer weg van de ingang.

Elke keer een andere route, dus niet gewoon de bak doorlopen.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:37

Kan je niet een ander paard mee nemen de bak in? Dat jij je paard vast houd en iemand anders het andere paard? Het andere paard moet wel rustig zijn en nergens van schrikken! Misschien dat jou paard dan ziet dat het minder 'eng' is, als ze denkt?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:32

materialen is ook helemaal niet de oplossing, gewoon zo natuurlijk mogelijk houden! wel goed dat je geen haast hebt bij het inrijden.. veel paarden moeten op deze jonge leeftijd al in de krul lopen zo zonde!

fijn dat op het harde je basis goed is.. vanuit die basis kan je aan het werk gaan in de bak..

mijn (verzorg) tinker kon eerst niet eens normaal mee lopen.. ik heb haar gewoon een keer flink opgejaagd en nu nergens meer problemen mee..

soms is het juist goed om je paard ff te laten gaan.. en het daarna op te pakken..

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:13

Ik denk dat het enthousiastme is. Leg eens een bult hooi in de bak ;) Wel zorgen dat het hooi er al ligt als je haar in de bak "zet". Zou het halster omlaten. Waarschijnlijk rent ze gelijk op het hooi af. Als ze 5 min aan het knabbelen is even een stukje met haar lopen en daarna weer laten eten. Wel de bak met haar uitgaan voordat het hooi op is. Als je dat een paar keer hebt gedaan zou ik haar alles laten opeten kijken wat ze dan doet. Het hoeft niet zo veel te zijn. Het is wel belangrijk dat ze naar het hooi gaat als jij dat toelaat, tot die tijd "moet" ze luisteren. Als ze in de bak staat moet jij ook in de bak zijn (rondjes lopen) want ze doet alleen zo gek als jij ook in de bak bent. Als ze geen hooi gaat eten zou ik wel uit de bak gaan totdat we wel hooi gaat eten. Daarna zou ik er weer in gaan.