Paard rent door schrikdraad heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne77

Paard rent door schrikdraad heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 09:10

Mijn paard rent als hij vriendjes uit de wei worden gehaald of als ze gewoon geen zin meer heeft om in de wei of de paddock te staan onder/door het stroomdraad heen.
Ze heeft een eczeemdeken op dus ben bang dat ze de schok van het onderste draad, waar ze onderdoor kruipt gewoon niet (goed genoeg) voelt.
Doordat ze dit meerdere keren in de week doet moet ik soms het draad opnieuw vervangen omdat deze is geknapt.
Een derde draadje eronder hangen is geen optie, dit omdat er meerdere mensen met hun paard doorheen moeten en ik ze dat niet aan wil doen om 3 draadjes dicht te moeten doen. Dit zal de stalbaas ook niet accepteren.

Nu is mijn vraag aan jullie, wat kan ik er tegen doen dat ze niet meer onder het draad door gaat.
Haar een keer het stroomdraad laten voelen? Zo ja op welke plek en op welke manier is dat het beste?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:18

Heb je getest of er überhaupt (genoeg) stroom op staat?
Ik zie het probleem van 3 draden niet zo, dat hebben wij overal, en de doorgangen met (stroom)elastieken, als je er door wilt haak je de onderste 2 in de bovenste in kun je er probleemloos door. Zie voorbeeldje hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=OLPOWKEM
Mocht je echt niet anders kunnen, kun je je pony een halster omdoen, en aan de ijzeren ringen op z'n wangen ijzerdraad bevestigen, dat je boven de oren in een lus laat lopen (Teletubbie-model :D), zodat hij, als hij z'n hoofd onder het draad doorsteekt, een tik van het draad krijgt. Maar dan moet er dus wel (genoeg) stroom op staan. ;)
Laatst bijgewerkt door Sientje op 03-05-10 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:19

Anne77 schreef:
Mijn paard rent als hij vriendjes uit de wei worden gehaald of als ze gewoon geen zin meer heeft om in de wei of de paddock te staan onder/door het stroomdraad heen.
Ze heeft een eczeemdeken op dus ben bang dat ze de schok van het onderste draad, waar ze onderdoor kruipt gewoon niet (goed genoeg) voelt.
Doordat ze dit meerdere keren in de week doet moet ik soms het draad opnieuw vervangen omdat deze is geknapt.
Een derde draadje eronder hangen is geen optie, dit omdat er meerdere mensen met hun paard doorheen moeten en ik ze dat niet aan wil doen om 3 draadjes dicht te moeten doen. Dit zal de stalbaas ook niet accepteren.

Nu is mijn vraag aan jullie, wat kan ik er tegen doen dat ze niet meer onder het draad door gaat.
Haar een keer het stroomdraad laten voelen? Zo ja op welke plek en op welke manier is dat het beste?

Mijn paard deed dit ook altijd, bij de vorige boer waar ik stond mocht ze zelfs niet meer naar buiten omdat ze altijd op het schapenland stond en de schok toch niet voelde. Ik heb maar 3 maanden bij die boer gestaan en 1.5 heeft ze binnen gestaan. in die andere 1.5 maand heeft ze meerdere malen het schokdraad meegenomen. (Ook eens een ander paard hier in later vast zitten, die had wondjes en zij had nooit iets) Daarna ben ik verhuist naar een andere boer. die had ook schokdraad. Ik had hem verteld over wat ze bij de vorige boer altijd deed, dus hier zou hij het even mee aankijken en kijken wat of hij kon doen. Normaal stond het schokdraad hier altijd rond de 6 volt uiteindelijk staat het door die van mij al op 9.3 volt. Ze gaat er in ieder geval niet meer doorheen. Misschien dat het bij jullie ook een optie om het aantal volt hoger te zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:20

Als jij gewoon een lange stok pakt, waar je drie draden aan vast maakt, zodat je alle draden makkelijk in één keer dicht kan maken, dan lijkt het me geen probleem voor de andere mensen :) Is ook veiliger voor hun eigen paarden.

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:21

misschien heeft hij verlatingsangst! Dat heeft die van mij ook!
En ja verveling dan gaat die van mij heel wanhopig heen en weer rennen maar die vn jou gaat ontsnappen!
Ik zou denk ik gewoon bespreken over nog een draad met de andere mensen en anders nog even kijken of je de stroom hoger kan zetten!

Succes

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 09:30

Tja ik zie het probleem ook niet maar mijn stalbaas helaas wel.
Dat teletubbie-model is wel een goed idee maar vind het ook een beetje een eng idee en ze staat ook nooit met halster op in de wei.
Kan ik haar niet voordat ze de wei in gaat even een schok het het stroomdraad geven zodat ze weet dat er stroom op het draad staat?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:56

Anne77 schreef:
Dat teletubbie-model is wel een goed idee maar vind het ook een beetje een eng idee en ze staat ook nooit met halster op in de wei.
Kan ik haar niet voordat ze de wei in gaat even een schok het het stroomdraad geven zodat ze weet dat er stroom op het draad staat?

Hoe had je dat precies in gedachten dan? Om een schok te kunnen geven, moet je het draad over het algemeen losmaken, waardoor er vaak geen stroom meer op staat...
En als het een beetje klap is, zou 'ie dat ook door een eczeemdeken heen moeten voelen hoor, dat heeft bij ons nooit problemen opgeleverd, net zo min als een dikke wintervacht of veel manen.
Nogmaals, heb je de stroom gecontroleerd? Hoeveel lampjes krijg je?

ps. Is het nou een hij of een zij? Vorige post 2x aangepast van zij naar hij en nu lees ik weer zij... :+

Maanoogje

Re: Paard rent door schrikdraad heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:54

Dat deed het paard van mijn tante als hij vond dat het te 'slap' aanstond. Misschien de boel iets lager en sterker maken? Hij is daardoor in de sloot beland, kan best gevaarlijk zijn..

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 18:15

Sientje schreef:
Anne77 schreef:

Hoe had je dat precies in gedachten dan? Om een schok te kunnen geven, moet je het draad over het algemeen losmaken, waardoor er vaak geen stroom meer op staat...
En als het een beetje klap is, zou 'ie dat ook door een eczeemdeken heen moeten voelen hoor, dat heeft bij ons nooit problemen opgeleverd, net zo min als een dikke wintervacht of veel manen.
Nogmaals, heb je de stroom gecontroleerd? Hoeveel lampjes krijg je?

ps. Is het nou een hij of een zij? Vorige post 2x aangepast van zij naar hij en nu lees ik weer zij... :+

Mijn stalbaas zei dat ik het draad gewoon even tegen haar aan moest houden, met het touw of anders echt even met het handvat.
Zodat ze de stroom echt even goed voelt.
Ik weet niet hoeveel stroom erop staat maar de stalbaas zegt dat er genoeg stroom op staat.
Het hekwerk dus veranderen is dus geen optie, dus hoe kan ik op een andere manier ervoor zorgen dat ze niet meer onder het draad door " piept".

Het paard is een zij, waar lees jij dat het een hij is dan? :P

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:07

Het is geen kwestie van stroom (ampère) maar van spanning (volt)
Op een schrikdraad voor grootvee (paarden, koeien) moet je minstens 6000 volt meten op de draad -op droge grond- tot 10.000 volt op natte grond. Door de lage stroomsterkte (ampère), is deze niet dodelijk, maar je voelt hem goed. En ik zou ook 3 draden aanraden, 2 is te wenig. Dat anderen dat "lastig" vinden, moet je gewoon negeren. Zij hoeven ook niet de rekening te betalen als je paard uitbreekt en schade toebrengt. Overigens ben je als houder verplicht om te zorgen dat je maatregelen neemt dat je anderen beschermd tegen je vee.
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 04-05-10 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:09

Doe is een keer de deken af.
Als ze dat draadje 1 of 2 keer voelt, weten ze meestal genoeg...

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 01:13

Zonder de deken in de wei zetten is geen optie dus misschien haar 'expres' de stroom laten voelen is dan misschien handiger of niet?
Zo ja heeft iemand hier ervaring mee, en werkte het en zo ja, waar laat je je paard de stroom dan voelen, bij de benen, kont, hals?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:14

ik snap ook het probleem niet van 3 draden! het kost maar ene seconde meer tijd..en ik vind het echt belachelijk als ik dat niet over zou hebben zodat een ander dier ook lekker buiten kan staan!
Ik heb al zovaak ergens 3 draden gehad. Waar ik ooit stond met quarter hadden ze onder nog een ijzere poort, dus mocht iemand uitbreken daar dan zaten ze onder nog steeds vast

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 01:15

Tja, leer mij mijn staleigenaar kennen, die wil dat gewoon echt niet, de paarden slopen toch weer alles in zijn ogen.
Wie heeft dus een andere tip behalve een 3e draadje er onder hangen?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:19

doei schreef:

Dat hangt er maar vanaf, wij hebben er een, die precies weet wanneer de stroom eraf staat. Onze buren, die koeien hebben, hebben er ook zo een paar rondlopen.
Dan hebben we er nog een die gewoon weet, dat als ie heel snel is, die stap achteruit of vooruit niet uitmaakt. De tik krijgt ie toch al, dus er doorheen = doel bereikt.

De enige methode die bij haar werkte was op afstand "walnoten schieten" met een ouderwetse katapult (wel zodat ze niet weet dat jij dat doet) zodra ze maar aanstalten maakte om in de buurt van de ingang te komen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:26

Dan is er nog een truuk: Paard (hoofd en hals) nat maken en net onder de laatste draad wat hooi leggen, of iets wat ze lekker vindt.
Dat dwingt ook wel respect af voor de draadjes.
Zorg er wel voor dat ze je niet ziet: het verband is namelijk gauw gelegd.

Maar nogmaals: Sommige paarden hebben een on-orthodoxe benadering nodig.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:46

maXcomX schreef:
doei schreef:

Dat hangt er maar vanaf, wij hebben er een, die precies weet wanneer de stroom eraf staat. Onze buren, die koeien hebben, hebben er ook zo een paar rondlopen.
Dan hebben we er nog een die gewoon weet, dat als ie heel snel is, die stap achteruit of vooruit niet uitmaakt. De tik krijgt ie toch al, dus er doorheen = doel bereikt.

De enige methode die bij haar werkte was op afstand "walnoten schieten" met een ouderwetse katapult (wel zodat ze niet weet dat jij dat doet) zodra ze maar aanstalten maakte om in de buurt van de ingang te komen.

_O-

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 03:21

Ja... _O-
Hilarisch is het wel, maar het heeft wel gewerkt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:42

TS, gaat het om de omheining die in de foto's op je profiel te zien is? Zo ja, kan ik me zomaar indenken dat er nogal wat stroom weglekt naar onkruid/struikgewas...

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:05

Het gaat inderdaad om die weide ja, het zou best kunnen hoor dat er wat stroom weglekt. Je hoort het draad wel tikken als het op de grond ligt, maar hoeveel erop staat geen idee!
Bedankt voor de reacties, zal eens kijken wat ik kan doen.
Ze is trouwens sinds die ene keer er niet meer onderdoor gekropen, ze stond gisteren wel voor het hek te draaien omdat haar vriendje eruit werd gehaald, en dat terwijl haar moeder gewoon naast haar stond. Maar ze is er niet onderdoor gegaan, dit komt misschien ook omdat het onderste draadje nu wat slapper en dichter bij de grond hangt!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:11

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:05

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:39

Heb er dit van gemaakt en sindsdien is ze er niet meer uitgegaan!
Het ziet er niet echt uit maar ja, is beter dan dat ze steeds ontsnapt!

Afbeelding

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:45

Hier hadden we ook een echt Houdini- monster. Ze deed het ook uit verveling, lekkere trek of andere "grappen". Drie draden hielpen bij mij wel, maar het is inderdaad een gedoe.
We hebben nu voor rigoreuze maatregelen gekozen; een nieuw schrikdraadapparaat en nieuw, breed lint. Als ze nu naast het lint staat wordt ze al zenuwachtig, terwijl ze er eerst rustig overheen hing. Nu hebben we "ineens" ook maar twee draden nodig.

Moraal van het verhaal; test de sterkte van je apparaat en de kwaliteit van je afrastering. Kijk dan welke je kan aanpassen.