Paarden kunnen niet zonder elkaar...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladynaomi

Paarden kunnen niet zonder elkaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:34

Hallo allemaal,

Nou, ik ga een poging doen om te vertellen hoe het met de paarden gaat waar ook mijn verzorgpaard tussen staat.

Waar mijn verzorgpaard staat, staan in totaal 3 paarden en 1 pony. 3 KWPNers en 1 Haflinger. Ze stonden vanaf woensdag in de wei. 1 KWPNer met de Haflinger en de andere 2 KWPNers bij elkaar. We hadden ze extra 2 aan 2 gezet, omdat we meestal met zijn tweeën op stal zijn. Dan is het dus makkelijker om ze uit de wei te halen. Nou dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan. Gister ging ik namelijk naar stal en hadden we de 2 KWPNers uit de wei gehaald, met de gedachte dat we de andere 2 wel in de andere wei konden laten staan, niet dus. De 2 KWPNers stonden op stal en gingen totaal over de emmer. Helemaal stressen en hinnikken. Ok, toen hebben we de andere 2 ook uit de wei gehaald en op stal gezet. Toen was de rust weer een beetje wedergekeerd. Mijn verzorgpaard bleef over de emmer en was helaas tijdens het rijden nog steeds gestresst. Uiteindelijk mochten ze na het rijden weer op de wei. Eerst de haflinger met de KWPNer, die staan namelijk in de achterste wei. Nou, we waren nog niet de stal uit of de 2 KWPNers waren al weer totaal over de zeik! Die 2 dus ook met wat moeite de wei ingezet.
Nu kwam ik vandaag en toen moesten alleen de haflinger en de KWPNer uit de wei. Wij dachten dit kan wel, die zijn namelijk niet zo gehecht aan de andere 2. Nou dat hadden we gedacht. Ook deze 2 gingen helemaal over de zeik en de 2 KWPNers die nog op de wei stonden werden ook helemaal gek. Dus ook die binnen gehaald. Toen werd het gelukkig weer wat rustiger op stal. Maar zodra er ook maar eentje uit de stal gaat om bijvoorbeeld te rijden of te longeren, zijn de stallen haast te klein. Ze staan achtelrijk tegen elkaar te hinnikken en als een stresskip door de stallen de draaien. Het is dus gewoon niet normaal hoe erg deze paarden aan elkaar gehecht zijn. Normaal en relaxed poetsen/rijden is er eigenlijk niet meer bij. Zo zonde, paardrijden is uiteindelijk namelijk ook een beetje ontspanning.

Wat misschien wel een bijzaak kan zijn, ongveer 3 weken terug is 1 van de paarden overleden. Deze stond echter niet bij de paarden in de wei maar wel op stal. Maar als deze weg ging, bijvoorbeeld naar de bak om even de benen te strekken, dan was er niets aan de hand. Het is nogal vervelend gegaan hoe dit paard aan zijn einde is gekomen, en dit is allemaal in de stal gebeurd. De andere paarden hebben het dus allemaal meegemaakt. Zou het kunnen zijn dat de paarden bang zijn om weer een vriend te missen als die bijvoorbeeld naar de bak gaat om te rijden?

Voor dit voorval waren ze ook al gestresst als er een ander paard van stal ging, maar het gaat nu gewoon van kwaad tot erger.

De paarden staan voorlopig weer op stal, totdat we een oplossing kunnen vinden wat we hieraan kunnen doen. Zo kan het namelijk niet langer.

Zo, ik geloof dat ik het aardig goed heb kunnen verwoorden. Misschien dat iemand tips heeft wat we eraan kunnen doen. Mag natuurlijk ook altijd via PB.

Groetjes Naomi

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:38

ik zeg gewoon doorgaan..
ze moeten de link gaan leggen dat ze weten dat er niks aan de hand is en dat ze gewoon weer gelukkig terugkomen bij elkaar..
doe ze gewoon stuk of 4/5 keer per dag om en om even paar minuutjes eruit.. ga gewoon lekker wandelen en zet ze weer terug..
en ga het op die manier opbouwen tot ze gewoon normaal eruit kunnen..
die van mij heeft het ook een paar keren gehad met andere dat hij over de zeik was..
nu is er op zich niks meer aan de hand.. hij hinnikt nog wel maar raakt niet meer in paniek..

hoop dat het werkt!!

succes!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:42

hoi!
ik herken dit 100%

ik probeer uit te leggen wat bij ons het geval is,
wij hebben 3 paarden
1 KWPN en 2 friezen (hengst en merrie)
Mijn kwpn en mn Frieze merrie zijn ook heeele goeie vriendinnen,
ze kunnen NIET!! uitelkaar,
mn kwpner hinnikt zich dood als de fries er niet staat,
maar nu je het zo zegt,
Eerst had mn pony ook een andere vriendin (ook een frieze merrie) en die is ook overleden, Ik ben ook heel erg benieuwd als het daar aan ligt.
Maar volgens mij hinnikde ze toen ook al heeel erg! (mn kwpner en die andere frieze merrie.)
Nu.. zijn ze er al iets meer aan gewend,
(vandaag hinnikde ze helemaal niet!!) dus blijf door gaan, over een poosje zullen ze vast wel weer denken (hopelijk!!) oh, ons vriendje/vriendinnetje komt wel weer terug!

Ik hoop dat jij en ik eruit komen! want dit kan idd echt niet langer!

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:45

amber2202 schreef:
ik zeg gewoon doorgaan..
ze moeten de link gaan leggen dat ze weten dat er niks aan de hand is en dat ze gewoon weer gelukkig terugkomen bij elkaar..
doe ze gewoon stuk of 4/5 keer per dag om en om even paar minuutjes eruit.. ga gewoon lekker wandelen en zet ze weer terug..
en ga het op die manier opbouwen tot ze gewoon normaal eruit kunnen..
die van mij heeft het ook een paar keren gehad met andere dat hij over de zeik was..
nu is er op zich niks meer aan de hand.. hij hinnikt nog wel maar raakt niet meer in paniek..

hoop dat het werkt!!

succes!

Ten eerste bedankt voor je reactie! Ze komen zeker gewoon nog hun stal uit en gaan ook gewoon rijden... Vandaag de ene KWPNer ook gewoon gelongeerd en dan is er met haar niks aan de hand. De andere 3 daarin tegen breken nog net de stal niet af. Ze zijn dus eigenlijk altijd al zo aanhankelijk aan elkaar geweest. Ik loop er nu bijna 2 jaar en kan me niet anders herrinneren. Maar het gaat nu gewoon van kwaad tot erder. De paarden staan bij mensen thuis en verzorgen ze goed. Maar ze zijn niet in staat 4 a 5 keer per dag allemaal apart aandacht te besteden m.b.t. een rondje lopen. Lijkt mij zeker een goede oplossing, maar helaas niet haalbaar.

Groetjes Naomi

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:48

loveulla94 schreef:
hoi!
ik herken dit 100%

ik probeer uit te leggen wat bij ons het geval is,
wij hebben 3 paarden
1 KWPN en 2 friezen (hengst en merrie)
Mijn kwpn en mn Frieze merrie zijn ook heeele goeie vriendinnen,
ze kunnen NIET!! uitelkaar,
mn kwpner hinnikt zich dood als de fries er niet staat,
maar nu je het zo zegt,
Eerst had mn pony ook een andere vriendin (ook een frieze merrie) en die is ook overleden, Ik ben ook heel erg benieuwd als het daar aan ligt.
Maar volgens mij hinnikde ze toen ook al heeel erg! (mn kwpner en die andere frieze merrie.)
Nu.. zijn ze er al iets meer aan gewend,
(vandaag hinnikde ze helemaal niet!!) dus blijf door gaan, over een poosje zullen ze vast wel weer denken (hopelijk!!) oh, ons vriendje/vriendinnetje komt wel weer terug!

Ik hoop dat jij en ik eruit komen! want dit kan idd echt niet langer!

Pff, gelukkig ben ik niet de enige die met dit probleem kampt! We hebben zelf al zitten denken om het ene stel op stal te zetten en het andere stel op de wei en andersom. Laat ze zichzelf maar moe rennen, ze moeten toch een keer opgeven? We zijn echter te bang om dit te doen. Paarden raken namelijk zo in paniek dat we bang zijn dat ze zichzelf op stal blesseren of in de wei door het draad of iets dergelijks zich blesseren. Hopelijk krijgen we snel de juiste oplossing!

twinducklin

Re: Paarden kunnen niet zonder elkaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:55

Lastig probleem. Ze doen dit niet alleen op de wei maar dus ook op stal? Is het niet een gewoonte dat als er een paard van stal af gaat meestal het zo is dus ze allemaal de wei op gaan, of andersom dat ze dus allemaal op stal gaan. Dan is het natuurlijk gewoon een kwestie van gewoonte onderbreken. Wat doen de paarden die als laatste op stal/wei gaan als je ze wat extra te eten neerlegd zijn ze dan ook niet rustig?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:03

Bij ons gaat dat ook zo hoor, met mijn drie paardjes. Als ze op de wei staan en ik neem er 1 mee, dan raken ze helemaal over de rooie.
Ik zet de shetjes op stal als ik ga rijden, anders gaan ze helemaal door het lint, letterlijk en figuurlijk. Gelukkig gaat mijn fjord wel normaal met me mee en draait ze nooit om...(klopt even af)..

Is even een handeling om er 2 op stal te zetten voordat je gaat rijden, maar das beter dan er 2 door de draad te hebben.

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:25

twinducklin schreef:
Lastig probleem. Ze doen dit niet alleen op de wei maar dus ook op stal? Is het niet een gewoonte dat als er een paard van stal af gaat meestal het zo is dus ze allemaal de wei op gaan, of andersom dat ze dus allemaal op stal gaan. Dan is het natuurlijk gewoon een kwestie van gewoonte onderbreken. Wat doen de paarden die als laatste op stal/wei gaan als je ze wat extra te eten neerlegd zijn ze dan ook niet rustig?

Hey,

Ze doen het inderdaad beide. Als er 2 uit de wei gaan, dan willen de andere 2 ook uit de wei. Meestal gan we dus met zijn tweeën rijden en gaan er dus ook 2 paarden van stal. De 2 paarden die nog op stal blijven worden dan inderdaad "gek". De paarden hooi of iets dergelijks geven hebben we ook al geprobeerd, maar daar kijken ze niet op of om van...

Groetjes Naomi

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:28

ukoldaatje schreef:
Bij ons gaat dat ook zo hoor, met mijn drie paardjes. Als ze op de wei staan en ik neem er 1 mee, dan raken ze helemaal over de rooie.
Ik zet de shetjes op stal als ik ga rijden, anders gaan ze helemaal door het lint, letterlijk en figuurlijk. Gelukkig gaat mijn fjord wel normaal met me mee en draait ze nooit om...(klopt even af)..

Is even een handeling om er 2 op stal te zetten voordat je gaat rijden, maar das beter dan er 2 door de draad te hebben.

Dat willen wij dus ook niet, dat er ongelukken gebeuren als de paarden over de rooie gaan. Nou wil ik niet l*llig doen over jou shetlanders, maar het gaat hier over 4 volwassen paarden die echt zwart voor de ogen worden als ze over de zeik gaan. Zijn naar mijn idee dus iets moeilijker om in bedwang te krijgn dan shetlanders. Als ik het mis heb hoor ik het graag!
Vindt jij het dan niet vervelend als je met 1 paard wilt gaan rijden, er 3 uit de wei moet halen?

Groetjes Naomi

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:57

Bij ons op stal staan maar 3 paarden. Nou als er 1 uitgaat zijn de andere over de zeik hoor. Wij halen ze altijd allemaal binnen. Op stal zijn ze dan gelukkig wel rustig. Er is er 1 die kan in de bak, die rent daar wel, maar na een tijdje houd het op. Die loopt ook gelukkig niet door het draad. Maar mijn pony wel hoor, ik heb haar liever op stal als de andere gaan rijden, dan gebeurt er tenminste niks. Het is wel een vervelend probleem ,ik hoop dat je er een oplossing voor vind.